Delar till HIAB550 ventil/manöverpaket

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Delar till HIAB550 ventil/manöverpaket

Inläggav Anders Ason » 09 nov 2011, 20:43

Söker/behöver följande till kranen (klicka på bilderna):
regpak2_redigerad-1.jpg
regpak2_redigerad-1.jpg (241.21 KiB) Visad 12600 gånger

1. dammkåpor (se bild nedan)
2. lockdistanser (de är i bakelit)
3. Låsringar (väldigt speciella, minst sagt)

Helst allihop nya och även o-ringarna till stängerna, men ...

P1020092 (Custom).JPG
P1020092 (Custom).JPG (63.44 KiB) Visad 12600 gånger

Vid demonteringen togs alla banjoskruvarna (under nr 1) bort bara, men när den mesta skiten var avlägsnad framgick det att två av dem hade en reduceringsventil i sig. Någon som känner till vilken/vilka ventiler de ska sitta på?

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Delar till HIAB550 ventil/manöverpaket

Inläggav herrstina- » 09 nov 2011, 22:21

Du har kollat med Hiab antar jag? Damaskerna ser ut som till hjulcylindrar på en personbil, O-ringarna är troligen i standarddimensioner, ta ett gammalt prov med och åk till en välsorterad maskinaffär. Vad gör bakelithattarna? Styr dom bara fjädrarna är det inte fråga om precision då borde dom gammla funka.
Hur är ringarna monterade och vad håller dom på plats?

En kvalificerad gissning är att reduceringarna sitter på kretsar där man vill ha lite lugnare rörelser, tex.på svängen.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Anders Ason » 10 nov 2011, 00:13

herrstina- skrev:Du har kollat med Hiab antar jag?

* Jo, jag har kollat med HIAB men utan resultat. De skickade en reservdelskatalog i PDF. Kranen stämde men inte ventilpaketet. Det märkliga är att ventilpaketen är märkta med en HIAB-skylt med nr, ändå känner de inte igen dom. Ska slå en signal till i morgon igen då den jag pratat med förut var på tjänstresa idag. De är annars mycket tjänstvilliga på den firman.

Damaskerna ser ut som till hjulcylindrar på en personbil.

* Jo, det ser likadana ut och det är väl den vägen jag tänkt att gå, blir kanske lite letande bara.

O-ringarna är troligen i standarddimensioner, ta ett gammalt prov med och åk till en välsorterad maskinaffär.

* Precis vad jag tänkt göra och de är nog det minsta problemet.

Vad gör bakelithattarna? Styr dom bara fjädrarna är det inte fråga om precision då borde dom gamla funka.

* Hattarna uppfattar jag ha två funktioner, dels att hålla fjädern på plats och dels (den smala delen) att begränsa ventilstångens rörelse. Här är möjligen enda alternativet att svarva till nya i lämpligt mtrl. (De prylar som saknas/trasiga på bilden saknas verkligen)
Hur är ringarna monterade och vad håller dom på plats?

* Har aldrig sett något liknande men utgår från att de går att ersätta med vanliga seegerringar. Det finns väl förm. någon anledning till att de ser ut som de gör och att de inte använt vanliga låsringar. Kan ta en närbild och lägga in.
En kvalificerad gissning är att reduceringarna sitter på kretsar där man vill ha lite lugnare rörelser, tex.på svängen.

* Verka mycket troligt, eller utskjutet?
Stina
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav tranåsverken » 10 nov 2011, 00:36

de ser ut som manöverborden kommer ifrån en hiab 174 el gammal timmer kran typ 176 el 177 550an borde ha ett mera kompakt paket
tranåsverken

Inläggav Anders Ason » 10 nov 2011, 10:07

Så här sitter prylarna i manöverenheten som heter HIAB KGDDD-13:
ventilp.jpg
ventilp.jpg (168.1 KiB) Visad 12555 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav herrstina- » 10 nov 2011, 16:03

Låsringarna liknar de som sitter på dammskydden på vissa styrleder, det borde funka med en segersäkrinsring som går ner i spåret.

Sväng och utskjut verkar rimligt för reduceringarna.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Lars-Gunnar » 11 nov 2011, 01:21

Det var mycket grejor. Inte Monopol precis. Skulle du fastna fråga på Maskinisten. de har vana från grävmsskinernas pumpfördelare, splines m.m.
Aven skogskranar ingår i kunskapsarsenalen.
Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 11 nov 2011, 22:04

Minns du vart strypningarna satt?. Som regel, ( och där tror jag 550´n är så modern så det gäller även den), så har du i tur och ordning; sväng, lyft bom, lyft sticka, utskjut, rotator, grip/skopa, räknat från vä.till hö.
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 11 nov 2011, 22:59

Flera (även HIAB) har uppfattningen att strypningarna ska sitta på svängen vilket jag också anser logiskt. Märkte inte att där var strypningar förrän alla banjoskruvar låg i badet.

Så här ska de tre nedersta var enligt "boka". (har dock fotat noga som vanligt, innan jag monterade bort ventilpaketen, dessutom är de flesta anslutningar rör så de går nog inte att sätta dit fel. Skam till sägandes har jag ännu inte läst igenom den dokumentation jag har, men det kommer att ske innan monteringen. Har nu två bekanta som ska titta i ladorna där de tror att de har krandelar och ett ventilpaket, exakt likadant, ligger just nu på på Blocket.

manspak.jpg
manspak.jpg (131.15 KiB) Visad 12476 gånger

Detta är grundkonceptet för på min är det två ventiler till som används.

ps Thomas, på bild <P1020092 (Custom).JPG> kan du se vad ett barnbarn kan hjälpa till med. Hon är 5 år och står på en pall bredvid när jag jobbar och hennes mun går då hela tiden. Vi har verkligen kul och så intresserade har aldrig mina två egna grabbar varit. :mrgreen:

Här är vi ute på lite andra jobb:
P1020073 (Custom).JPG
P1020073 (Custom).JPG (91.53 KiB) Visad 12475 gånger

P1020074 (Custom).JPG
P1020074 (Custom).JPG (90.35 KiB) Visad 12475 gånger

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 11 nov 2011, 23:21

Jo, barnbarn ska ju vara livets goda desert :wink: . Fast mina ungar deltog ganska intresserat i mina lastbilsförehavanden, oavsett kön. Mest hon som försöker ruinera fadern genom att gifta sig i Australien. För nån vecka sen fick jag förresten en hel förskola här i Levanger att vinka till mig när jag stod å krana upp takstolar på ett bygge. Gensvaret var 100%-igt :D
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 12 nov 2011, 23:22

Ja, verkligen kul Anders. Hon kanske blir telniknörd då hon blir vuxen och lite lillgammal när hon är i denna åldern. Och jag är säker på att hon gillar dig skarpt. :D

Ser en Scania till men jag skall inte vara så frågvis.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 12 nov 2011, 23:25

Thomas Almen skrev:Jo, barnbarn ska ju vara livets goda desert :wink: . Fast mina ungar deltog ganska intresserat i mina lastbilsförehavanden, oavsett kön. Mest hon som försöker ruinera fadern genom att gifta sig i Australien. För nån vecka sen fick jag förresten en hel förskola här i Levanger att vinka till mig när jag stod å krana upp takstolar på ett bygge. Gensvaret var 100%-igt :D

Beställ enkelbiljett så behöver du inte pröjsa så mycket Thomas.

Lars-Gunnar :lol:
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 12 nov 2011, 23:41

Lars-Gunnar skrev:Ja, verkligen kul Anders. Hon kanske blir telniknörd då hon blir vuxen och lite lillgammal när hon är i denna åldern. Och jag är säker på att hon gillar dig skarpt. :D

Ser en Scania till men jag skall inte vara så frågvis.

Lars-Gunnar :D

Det är lugnt Lars-Gunnar, jo jag ligger bra till hos damen som är så skärpt för sin ålder att hon hela tiden förvånar. Läser hjälpligt, kan en hel del engelska o s v.

Har två Scania och en Scania-Vabis:
    a/ Scania LBS85, -73 (med kranhylsor)
    b/ Scania LB80, -72, a-traktor som ska donera lite som ex.vis kranen i denna tråd. Bilen är körbar. Har skrivit om den förut på forumet (tror jag)
    c/ Scania-Vabis chassi från ca 1915. Har fått i hop lite delar, med betoning på lite.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Objekt sökes