herrstina- skrev:Du har kollat med Hiab antar jag?
* Jo, jag har kollat med HIAB men utan resultat. De skickade en reservdelskatalog i PDF. Kranen stämde men inte ventilpaketet. Det märkliga är att ventilpaketen är märkta med en HIAB-skylt med nr, ändå känner de inte igen dom. Ska slå en signal till i morgon igen då den jag pratat med förut var på tjänstresa idag. De är annars mycket tjänstvilliga på den firman.
Damaskerna ser ut som till hjulcylindrar på en personbil.
* Jo, det ser likadana ut och det är väl den vägen jag tänkt att gå, blir kanske lite letande bara.
O-ringarna är troligen i standarddimensioner, ta ett gammalt prov med och åk till en välsorterad maskinaffär.
* Precis vad jag tänkt göra och de är nog det minsta problemet.
Vad gör bakelithattarna? Styr dom bara fjädrarna är det inte fråga om precision då borde dom gamla funka.
* Hattarna uppfattar jag ha två funktioner, dels att hålla fjädern på plats och dels (den smala delen) att begränsa ventilstångens rörelse. Här är möjligen enda alternativet att svarva till nya i lämpligt mtrl. (De prylar som saknas/trasiga på bilden saknas verkligen)
Hur är ringarna monterade och vad håller dom på plats?
* Har aldrig sett något liknande men utgår från att de går att ersätta med vanliga seegerringar. Det finns väl förm. någon anledning till att de ser ut som de gör och att de inte använt vanliga låsringar. Kan ta en närbild och lägga in.
En kvalificerad gissning är att reduceringarna sitter på kretsar där man vill ha lite lugnare rörelser, tex.på svängen.
* Verka mycket troligt, eller utskjutet?
Stina