Sundsvall/Örnsköldsviks fråga

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Sundsvall/Örnsköldsviks fråga

Inläggav Sundsvallsfoppa » 12 nov 2011, 16:56

Hejsan,

Jag har precis införskaffat en Scania L111 1976 och är också ny på forumet.

Det har alltid varit något av en dröm att hitta en Scania nosbil av detta slaget, även om det naturligtvis hade varit bättre att köpt en färdig bil antar jag. Kunde inte motstå när jag hittade denna av en slump.

Den startade sin karriär på Härnösands kommun och sedan har den varit i luftfartsverkets ägo. Bilen är registrerad med flak men detta kastades bort då man monterade på en sandspridare istället. Kvar på ramen sitter dock underredet till flaket av märket sörling. Vet inte om jag helt enkelt skall försöka hitta ett passande flak eller om jag skall försöka hitta en begagnad växlare att montera på den. Tänkte kombinera lite nytta med nöje då jag har en lundbergare som behöver flyttas ibland.

Till min fråga, är det någon vänlig själ som kan tipsa mig om någon som kan hjälpa mig att få lite ordning på den till rimlig peng i Sundsvall eller Örnsköldsviksområdet? Tänkte få lite rost fixat på hytten som trots allt är i ganska bra skick i min mening samt ev blästra ramen innan jag fixar påbyggnationen.

Lastbilen står i Övik i nuläget då jag jobbar där under veckorna, men jag kan naturligtvis flytta på den till Sundsvall där jag bor.

Alla tips emottages tacksamt,

/Leif
Sundsvallsfoppa

Re: Sundsvall/Örnsköldsviks fråga

Inläggav Lasse Hsand » 20 nov 2011, 09:42

Är det den bil som låg på Blocket tidigare i Umeå? Den såg väldigt fin ut.Det finns en firma här i Härnösand som renoverar en del lastbilar. Vet inte om det är någon som håller på privat där. Men firman håller på med blästring och svetsning. För något årsedan så renoverades en Synvilla som blev väldigt fin. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Sundsvallsfoppa » 06 dec 2011, 19:19

Tror inte det, den här har varit i öviksområdet länge. Gått med sandspridare på flygplatsen sedan 1989 före det i Härnösand på vägförvaltningen. Tyvärr har original flaket försvunnit. Bilen är i hyfsat skick men behöver ändå fixas en del.

Hoppas att det går att få den i skick utan alltför mycket jobb.
Sundsvallsfoppa

Inläggav Lasse Hsand » 06 dec 2011, 19:27

Vilka färger har den idag? Är den flygplatsgul eller ljusröd som komunens bilar var? Mvh Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Återgå till Allmänt Veteransnack