av Lars-Gunnar » 12 okt 2011, 23:25
Jag motivberar mitt val av en tre-axlig timmerbil till att det var den första konstellationen som jag såg och begrep något om sedan jag öppnat ögonen i småbarnsåldern. Min mor berättade att jag kunde säga hur många hjul Titanen hade genom att säga så här:
Ett hjul fram, ett hjul fram, ett hjul bak, ett hjul bak, ett hjul bak, ett hjul bak, ett hjul bak, ett hjul bak, ett hjul bak och ett hjul bak medan jag gjorde en ring i luften för varje däck. Jag kunde inte siffran 10 när jag var 4-år men det vart rätt när jag tog dem en och en. Jag minns det inte själv så jag måste le när jag hörde hur det var.
Även tre-axliga timmerbilar åkte jag med från 1954 -1964 de sista åren med 3-axligt släp och fliskörning. Det var tungt. Flisskeppan byggdes av rent trä på byns verkstad på bå både bil och släp. Tänk vad det vägde jämfört med dagens sandwischbyggnationer. %6-ton var vad som gällde men jag tror vi körde med några ton överlast då både bil och släp lastades med struket mått, ibland med lite rågat.
lars-Gunnar