Vilka fordonstyper ligger er varmast om hjärtat?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Jag känner mest för:

Klassiska långtradare:
30
23%
Timmerbilar:
12
9%
Grusbilar:
20
16%
Räddningsfordon:
3
2%
Bärgare:
8
6%
2- axliga:
6
5%
3 -axliga:
25
20%
Ännu flera axlar:
1
1%
Jag kan inte bestämma mig, gillar alla:
13
10%
Andra fordonstyper:
10
8%

Antal röster : 128

Re: Vilka fordonstyper ligger er varmast om hjärtat?

Inläggav gunnilse » 12 okt 2011, 22:20

He he tackar ödmjukast men för tillfället har jag så det blir över just för tillfället ändå har ett parti fordon sålts till förmån av hus renovering..
gunnilse

Inläggav herrstina- » 12 okt 2011, 22:42

Du missförstod nog, dom är inte till salu! Men visst har 4-dörrarsversionen patina?
Det finns en till, den har nästan väl mycket patina. Och så lite reservdelar.

Stina.
Bilagor
20070128xabilar 036_resize.jpg
20070128xabilar 036_resize.jpg (97.37 KiB) Visad 13340 gånger
Bärgning Limusin001_resize.JPG
Bärgning Limusin001_resize.JPG (123.52 KiB) Visad 13340 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Reid Hulting » 12 okt 2011, 22:59

Vad händer med limousinen? Är lite svag för limousiner, har haft några Cadillacar. Din Chrysler-limo påminner runt bakrutan om 57:an jag hade, som f.ö. numera står på Albinsson & Sjöbergs muséum. Tidigare kungabil som jag köpte av Freys express i Stockholm 1968 för 3000:- kronor. Även om inte lastbil så iallafall åkeribil som ibland använts som tidningsbil.
Chryslern är riktigt snygg modell på.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Lars-Gunnar » 12 okt 2011, 23:25

Jag motivberar mitt val av en tre-axlig timmerbil till att det var den första konstellationen som jag såg och begrep något om sedan jag öppnat ögonen i småbarnsåldern. Min mor berättade att jag kunde säga hur många hjul Titanen hade genom att säga så här:

Ett hjul fram, ett hjul fram, ett hjul bak, ett hjul bak, ett hjul bak, ett hjul bak, ett hjul bak, ett hjul bak, ett hjul bak och ett hjul bak medan jag gjorde en ring i luften för varje däck. Jag kunde inte siffran 10 när jag var 4-år men det vart rätt när jag tog dem en och en. Jag minns det inte själv så jag måste le när jag hörde hur det var.

Även tre-axliga timmerbilar åkte jag med från 1954 -1964 de sista åren med 3-axligt släp och fliskörning. Det var tungt. Flisskeppan byggdes av rent trä på byns verkstad på bå både bil och släp. Tänk vad det vägde jämfört med dagens sandwischbyggnationer. %6-ton var vad som gällde men jag tror vi körde med några ton överlast då både bil och släp lastades med struket mått, ibland med lite rågat.

lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 13 okt 2011, 08:07

"Andra fordonstyper" är fem just nu, vad kan det vara? Ingen älskar väl en sopbil så det kan det väl ändå inte vara?

Var ute och snackade lite med föraren av sopbilen senast han var här och det verkade uppskattas. Är det någon som säger något till dem så är det väl skäll? Vi kollade bilen lite och där var mycket hydraulik, elektronik (vågar m m), teknik och skit. Ja, lukten var ju inte rosendoft precis.
Är väl så att en utrangerad sopbil utan tvekan går direkt till fragmentering? Ingen samlare som håller sig framme här inte. När får vi se den första sopbilen på ett rally? Tänk så praktiskt vid fika o matstoppen, bara att lassa in skräpet.

Finns det andra "icke existerande" fordonstyper som snabbt glöms bort?

Måste nog kämpa lite för sopbilens renässans inom veteranvälden!

Länk till vår egen sopbilstråd:
viewtopic.php?f=1&t=3222&p=20793&hilit=sopbilar#p20793

Den här bilden finns faktisk på en annan plats på forumet (inlagd av Stellan):

ScaniaL86-1979_b.jpg
ScaniaL86-1979_b.jpg (63.42 KiB) Visad 13324 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav herrstina- » 13 okt 2011, 09:08

Limon är en Imperial, det är lite rörigt med namn och år. Vissa är var det Chrysler Imperial, vissa år var Imperial eget märke. Naturligtvis för att höja prestige och status. Under 50 och in i början på 60-talet var bilarna ett fristående märke under Chryslerkoncernen.

Limon står i verkstaden och väntar på att bärgaren och min gamla LBS141 ska bli klara, planen är att den ska återuppstå i full glans. Jag har lagt mycket tid på att leta delar till den och alla väsentliga delar finns, utom askkoppen i förarsätets ryggstöd. Bilen har ett visst kulturelt värde eftersom den är no:1 av 127 byggda.
Jag kan skriva mycket om den bilen, ber att få återkomma med det.

http://www.imperialclub.com/Yr/1955/Swe ... /index.htm

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Anders Ason » 13 okt 2011, 09:48

herrstina- skrev:Limon är en Imperial, det är lite rörigt med namn och år. Vissa är var det Chrysler Imperial, ...

Stina.

Lite off ...

Har faktisk åkt i en då och då när den var ny, turkos o vit, ägandes av min mammas morbror. Minns kanske inte så mycket mer än att man var stolt över att få åka i den. Amerikanarna eller dollargrinen var ju i f s inte så ovanliga på den tiden - men denna var ingen dussinbil. Morbrodern hade på den tiden landets största grönsaksimport belägen i ett stort tegelhus (partihallarna) bakom Stlm C. De flyttade så småningom ut till Årsta.

Nämnde "mammas morbror" var berest och lite USA inspirerad så sagt och gjort när han drömde om ett eget motell - han byggde ett. Det blev Tjust Motell norr om Västervik och som tyvärr innehåller annan verksamhet numera.

Då:

tjmotell300 (Small).jpg
    tjmotell300 (Small).jpg (65.85 KiB) Visad 13319 gånger

Mera om motellet:

http://www.jornmark.se/places_photo.asp ... =027&lang=
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 13 okt 2011, 20:00

Så du också har hittat till Urban Exploration?

Jag hittade dit för 1 år sedan och fick se Hällnäs sanatorium som folk med intresse för det gamla fotograferat både inne och ute. Tala om att känna igen sig fast jag inte varit inlagd. Bifogade en bild från 40-talet.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 13 okt 2011, 20:33

Ännu mera off ... (vart ska detta sluta, får skärpa mig!)

Här har jag jobbat:
http://www.jornmark.se/places_intro.asp ... =116&lang=
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav JohanW » 13 okt 2011, 20:51

Tjust var ett bra ställe.
JohanW

Inläggav Reid Hulting » 13 okt 2011, 21:40

Farsan jobbade på den platsen också, måste ha varit nån gång på 40-talet. FFA alltså.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav S-V L44 » 13 okt 2011, 22:04

Jag gillar att betrakta alla typer av lastbilar egentligen oavsett märke, men jag är extra svag för de Scania-Vabis-modeller som tillverkades mellan 1944-1959.
I övrigt är det generellt tidsperioden mellan 1935 och 1955 som intresserar mig mest. Detta innebär naturligtvis också då begränsningar i påbyggnad, chassisättning, etc. som gällde för den tidsperioden.
Jag är också extra svag för amerikanska COE från sent 1930-tal till mitten av 1940-talet.
Den egna bilen skall vara mångsidig, inte utpräglad "grusbil" men tippflak och kran så man även kan ha en viss nytta av fordonet för eget bruk.
Men det är bara att uppmuntra andra att bevara specialfordon så långt detta är möjligt.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Stellan » 13 okt 2011, 22:13

Jag kryssade i "andra fordonstyper", mest med tanke på alla mindre slitvargar som ofta glöms bort. Så allt från de minsta paketbilarna till de lite större distributionsbilarna tillsammans med lite "specialfordon" är väl mina favoriter. De större fjärrbilarna är rätt så väl representerade i veteransammanhang, men som Anders Ason nämner tidigare i tråden så är till exempel sopbilar kanske inte blir förstahandsvalet när man satsar på att bevara ett arbetsfordon.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav magirus » 14 okt 2011, 20:28

Aircool! 8)
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav mattiaz » 16 okt 2011, 22:59

Borde väl skriva räddningsfordon Mtp att dom ingår i mitt yrke, tänkte rösta på annat fordon eftersom den första lastbil jag någonsin åkt i var en tankbil. Men min röst faller på långtradarkategorin, en Scania 141 med treaxligt kapellsläp - mums :D

Mattias
mattiaz

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack