Hej alla veteranproffs.
Jag har under många år (8 år och många timmar) mekat med min gamla Scania-Vabis. Blev färdig under hösten 2010 och gjorde några korta resor runt hemorten. Det är ju en sak att meka och något helt annat att framföra ett tungt fordon. Nu har jag tänkt göra några längre utflykter och behöver tips av er inför dessa. Som information kan jag nämna att jag körde lite lastbil i militärtjänsten (för många år sedan) samt har kört sporadiskt med min granne som har skogsbil. Är med andra ord ingen van lastbilschaufför till skillnad från många av er. Har behörighet C i mitt körkort.
Det jag först tänker på är trafiksäkerheten, för andra trafikanter och för mig själv. I andra hand praktiska tips inför utflykterna.
Vad skall jag tänka på och praktisera för att uppträda som en värdig veteranbilsägare och inte råka ut för några obehagliga stopp eller haverier. Vill ju inte orsaka någon olycka eller dåligt rykte för oss.
-Tips om trafiksäkerhet på färden.
-Hur brukar polisen uppträda mot veteranfordonstrafikanter?
-Tips om vad krävs, behövs, bra att ha rent praktiskt på resan. Reservdelar? Verktyg? Dokumentation? ...?...?...?
Tacksam för alla tips.
Hoppas på många trevliga resor för oss alla under säsongen.
mvh/gjutarleif i Charlottenberg,