Körtips för en oerfaren entusiast.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Körtips för en oerfaren entusiast.

Inläggav gjutarleif » 08 apr 2011, 22:11

Hej alla veteranproffs.

Jag har under många år (8 år och många timmar) mekat med min gamla Scania-Vabis. Blev färdig under hösten 2010 och gjorde några korta resor runt hemorten. Det är ju en sak att meka och något helt annat att framföra ett tungt fordon. Nu har jag tänkt göra några längre utflykter och behöver tips av er inför dessa. Som information kan jag nämna att jag körde lite lastbil i militärtjänsten (för många år sedan) samt har kört sporadiskt med min granne som har skogsbil. Är med andra ord ingen van lastbilschaufför till skillnad från många av er. Har behörighet C i mitt körkort.
Det jag först tänker på är trafiksäkerheten, för andra trafikanter och för mig själv. I andra hand praktiska tips inför utflykterna.
Vad skall jag tänka på och praktisera för att uppträda som en värdig veteranbilsägare och inte råka ut för några obehagliga stopp eller haverier. Vill ju inte orsaka någon olycka eller dåligt rykte för oss.

-Tips om trafiksäkerhet på färden.
-Hur brukar polisen uppträda mot veteranfordonstrafikanter?
-Tips om vad krävs, behövs, bra att ha rent praktiskt på resan. Reservdelar? Verktyg? Dokumentation? ...?...?...?

Tacksam för alla tips.
Hoppas på många trevliga resor för oss alla under säsongen.

mvh/gjutarleif i Charlottenberg,
gjutarleif

Re: Körtips för en oerfaren entusiast.

Inläggav Anders Ason » 09 apr 2011, 09:16

Snabblista:
Utrustning
    O två reflexvästar (en är lag)
    O två varningstrianglar (en är lag)
    O Bogserlina som håller
    O Om tryckluftsbromsar, slang för att sätta systemet under tryck
    O kamera
    O kör av vid köer bakom o släpp fram, uppskattas
    O en kartong öronproppar
Polisen brukar inte bry sig alls.

Reservdelar

Förr var det isoleringsband och ståltråd, nu är det silvertejp och buntband. Köp två s k studentflaggor på Jula och sätt på bilen under resan - garanterat glada tillrop och en lugn och skön färd.
Ha med anslutning till nätet så du kan nå forumet - det räcker så här.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Roger Larsson » 09 apr 2011, 11:10

Man bör köra ännu mer förutseende än annars med ett äldre fordon - dvs hålla bra avstånd till framförvarande, ge tecken i GOD TID, dvs visa vart man tänker bege sig.

Välj i första hand "småvägar" tex gamla riksvägar. Kör sakta - det sparar bilen, bränsle samt hörseln.

En verktygslåda med de vanligaste handverktygen.

Jag vill nog ha både silverteip, isoleringsband, buntband samt najtråd med på resan. Om man kan gömma undan en dragstång i ramen eller på flaket är det guld värd att ha med, men skall inte ersätta bogseringslina/kätting.

Skall man köra på vintern är en liten gasolvärmare bra att ha.

Telefonnummer till kompisar/grannar/klubbmedlemmar/bärgare.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav gunnilse » 09 apr 2011, 11:31

Brand släckare å några liter vatten annars är det största problemet stressade medtrafikanter i mitt tycke trots man försöker hålla sig som nämnts på mindre vägar..
gunnilse

Inläggav gjutarleif » 09 apr 2011, 12:43

Hej.

Tack så mycket för alla goda tips.
Lag på reflexväst var nytt för mig, men naturligtvis en säkerhetsaspekt att tänka på. Har också en känsla av att det finns gott om stressade medtrafikanter även när man kör personbil med normal trafikrytm.
Tänkte att tag göra en skylt att sätta på spridar lämmen med texten:
Veteranfordon. Framförs ej med hög hastighet men med stor värdighet. Problemet blir väl då kanske att många kör för nära för att läsa texten.

mvh/gjutarleif.
gjutarleif

Inläggav Anders Ason » 09 apr 2011, 14:15

gjutarleif skrev:Hej.

Tack så mycket för alla goda tips.
Lag på reflexväst var nytt för mig, men naturligtvis en säkerhetsaspekt att tänka på. ...

mvh/gjutarleif.

Det var många år sedan (-80 talet?) det blev lag på reflexväst i lastbilsreggade fordon, d v s gäller även små pickuper, vans och även personbilar som är reggade som lastbil - en per fordon. Tyvärr är det nog många liksom du som inte känner till detta och det kan bero på en miss av dåvarande Vägverket som inte lade krav på detta som en av besiktningspunkterna hos Bilprovningen. De har alltså inget uppdrag på att sådana ska finnas med i lastbilen utan enbart koll på varningstriangel.

Vid en olycka eller poliskontroll och det framgår att fordonet inte var/är försett med en reflexväst blir det böter och veteranlastbilar är inte undantagna.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Gösta » 11 apr 2011, 21:08

Hej Gjutarleif! I och med att du startat en tråd med ett innehåll som detta,tror jag att du redan besitter och i praktiken tillämpar paragrafen: Vägtrafikant skall iaktaga den oms......
Och tar man den med sig på färden är det mycket vunnet med det.
Det som många glömmer är att hålla igen innan det bär av utför. Att bromsar och annat på gamla fordon är anpassade för betydligt lägre farter är ju också något att tänka på.
Gösta
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav Anders Ason » 12 apr 2011, 07:15

Ooopps!

Hittade just detta:

http://www.ntf.se/konsument/fraga695.asp?katid=35

och en kommentar på ett annat forum:
"Under tiden 1990-07-01 till 1993-09-01 fanns det krav att alla bussar och lastbilar skulle utrustas med reflexväst, regeln gav inte någon effekt så den togs bort. Men det är inte så tokigt att ha en i alla fall."

Att det inte gav någon effekt berodde nog i så fall på att tillsyn på både innehav och tillämpningen saknades.
Själv anser jag det är bra med en väst (eller två) i bilen av ren självbevarelsedrift.

Inte lätt när det ändras på saker ideligen, sorry :)

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 03 jul 2011, 22:29

Intressant tråd, har nyligen funderat på om vi skulle införa en kategori benämnd "Trafik"?

Vad jag närmast funderat över är lite beteenden som jag konstaterat i samband med färd till olika träffar och som inte är särskilt bra PR för vår hobby och ej heller utsikter för eventuella lagändringar till förmån för vår hobby. Här kommer mina kanske något provokativa funderingar:

Varför tjurskalligt inte gå ut på vägrenen och underlätta passager för den snabbare reguljära trafiken?
Det är ju inte fråga om några 60 ton med hög tyngdpunkt nu så vägrenen håller och, det är inte förbjudet att köra på vägrenen som många tycks tro, även yrkesverksamma chaufförer av idag.

Om det inte finns någon vägren att ta till, varför inte stanna där lämplig avfart gör det möjligt, för att släppa förbi bakomvarande kö. Tumregel: Om du kan planera körningen förnuftigt bör du inte ha någon bakomvarande kö.

Med planering i föregående punkt inbegriper jag att du inte bör vara ute på vägen i samband med de värsta timmarna ur trafiksynpunkt i samband med veckoslut eller större trafik-helger.

Slutord:
Genom vårt uppträdande i trafiken påverkar vi trafiksäkerheten och inte minst allmänhetens synpunkter på vår hobby.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 03 jul 2011, 22:48

Trafik och trafiksäkerhet låter bra som en egen tråd. Det är ju så mycket mer än "bara" att få körtips...försäkringar, utrustning på och till fordonen, besiktningstips och mycket annat som rör både oss själva och våra fordon när vi är ute och åker. Listan kan göras lång med saker som kan underlätta både för oss som kör sakta och nära marken, och dem som flyger lågt i trafiken :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 04 jul 2011, 17:49

Nåt jag föredrog när tillfälle gavs, var att köra gamla vägsträckor till eller från ett rally. Dels är man mindre i vägen, dels så ges ytterligare en nostalgikick :D . Den möjligheten ska utnyttjas, anser jag.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 07 jul 2011, 22:40

Bra kommentar Thomas, varför ha bråttom när man äntligen får en chans att blicka tillbaks?
Hur härligt är det inte att färdas (från Helsingborg) till Tunga Rallyt Väst gamla E6 mot Gbg över Hallandsåsen, Halmstad, Falkenberg, Varberg, Bua, Åsa och Kungsbacka?
Eller E4 via Markaryd, Ljungby, Värnamo till Skillingaryd när det gäller Smålandsrundan?
Vid något tillfälle på väg till Åkarsvängen i Södertälje envisades jag mig att återse Barnarpsbacken, det blev dock lite besvikelse då mycket med backen var förändrad. På liknande sätt uppstod lite besvikelse utanför Halmstad (norr), då det var svårt att hitta den gamla E6 eller Riks-tvåan som den hette en gång i tiden. De län so kulturmärker de gamla vägsträckorna skall ha all heder, t ex Kronobergs Län beträffande Riks-ettan (bruna skyltar).
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav ScaniaLBS80 » 10 aug 2011, 23:44

I Norge tror jag det är lag på reflexväst.
ScaniaLBS80

Återgå till Allmänt Veteransnack