Smålandsrundan - 2011

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Smålandsrundan - 2011

Inläggav VJXbend » 06 jun 2011, 19:12

Jag lyckades knåpa ihop en film om årets Smålandsrunda, så jag tänkte visa upp den här.

http://www.youtube.com/watch?v=JUzH3vzu2IM&feature

Hoppas att de som deltog tyckte det var lika trevligt som vi besökare :)
Användarvisningsbild
VJXbend

Re: Smålandsrundan - 2011

Inläggav Stellan » 06 jun 2011, 21:01

En fantastiskt trevlig film, har du mer så får du väldigt gärna visa det också :D
En sak som jag har reagerat på rent allmänt på olika rally, och även på den här filmen är att de allra flesta bilarna har rakt rör idag. Vad jag kommer ihåg så var det inte så många som hade det när bilarna gick i trafik, utan de gick för det mesta med originaldämpare....eller är jag fullständigt ute och cyklar nu? :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Skandinaven » 07 jun 2011, 15:16

Herligt at se alla dom gamle nostalgikare och alt det stora arbejde och många pengor, som alla dom menniskor lägger i det hela.
Min största respekt för detta initiativ.
Hälsningar, Skandinaven
Skandinaven

Inläggav Thomas Almen » 07 jun 2011, 17:56

Jag håller med dig Stellan, "då" var inte raka rör så vanligt, framförallt inte uppdragna. Att sitta 10-12 timmar i en hårt jobbande bil avskräckte dom flesta. Bland danska tradare var det däremot vanligt, danskarna var dessutom duktiga på att få till ett "mulligt" ljud, å inte bara riva bort pottan.
Thomas Almen

Inläggav gunnilse » 07 jun 2011, 20:34

Man kan laborera lite med en bit lämpligt rör i ljudämparn om man nu vill få fram lite ljud å inte bara massa vrål.

Vill man köra rakt om ekonomin inte tillåter en burk kan man skicka ner ljudet rakt i vägen med en krök dock dammar de så f...b när man skall backa på dammigt underlag att sikten e lika med 0..

Kommer ihåg detta när jag fått en ny Scania första körningen blev på vågen för Sabema röret gick rakn ner i stenmjölet så de var svårt att hitta hålet njaa nu tänker ni direkt på annat hmmm fy fy Hålet under matrialfickorna de var smala som de var utan massa damm i speglarna..

Så det fick allt dras ut på sidan..
gunnilse

Inläggav Per Thomson » 08 jun 2011, 10:53

Vill minnas att jag var ganska ensam med uppdraget avgasrör vid den tiden, se se sista bilden http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=762
På bilden ser röret ut att vara rakt men det var det nog endast en resa, lustigt att fotot skulle tas just då. Jag minns att jag inte kunde ha det så utan en dämpare med rakt genomsläpp gjorde sovmiljön någorlunda uthärdligt, vi var ju ibland två man på de längre resorna och då turades man om att sova och köra. Med rakt genomsläpp menar jag att inner-röret i dämparen hade samma diameter som avgasröret för övrigt men att röret var perforerat med en massa små hål. Anledningen till att röret drogs upp var att slippa få hela underredet längs hela ekipaget svart av sot. Kapell-taket blev inte nämnvärt nedsmutsat vilket många befarade och det underlättade att slippa smutsen kring reservhjuls och förvaringslådor under trailern samtidigt som den fick ett renare utseende.

I svåra uppförslut kunde rökkvasten från normala underliggande avgasrör vara så kraftig att den totalt hindrade sikten för de personbilar som ville göra omkörningar. Med rökkvasten riktad uppåt var det inga siktproblem för de som ville köra om.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack