Trailer och vändskiva

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Trailer och vändskiva

Inläggav Skogstorparn » 25 maj 2011, 13:57

Hej.

Nu kommer en dum fråga... om man har en gammal häck till lastbil utan tryckluftbromsar finns det då nåt sätt att montera vändskiva, och haka en gammal trailer. Obromsat är ju inte så skoj egentligen.
Har bara hydrauliska bromsar på lastbilen.
Winsch och tipp idag....
Men är lite sugen på att bygga om. Men då kom jag på det där med bromsarna :(

Nån som har nån ljus ide ?

Jo, iofs, kan ju köpa en svensk lastbil med tryckluftsbromsar iofs, men det hade varit coolt att släpa en trailer efter min gamla Cheva.

Just nu minns jag en grön Cheva tankbil, en 40 talare, som jag såg på PowerMeet förra året, han hade en tanktrailer... och inte fasen såg jag några tryckluftsbromsar på den. hmm....

/Ulf
Scania LB85S 1973
Volvo Amazon 1967
Ford Custom 1964
Ford Galaxie 1959
Användarvisningsbild
Skogstorparn

Re: Trailer och vändskiva

Inläggav Anders Ason » 25 maj 2011, 18:16

I vårt land var vi sena med tryckluft och i bl a USA kunde det vara tryckluftsbromsar rakt igenom redan på 40-talet. Kolla på trailers före, säg 60-talet för då hade de hydrauliska bromsar. Sådana gamla trailers dyker upp på Blocket då och då.

Svaret på din fråga är nog inte så komplicerad.

Kolla tråden här på forumet (och det finns flera i ämnet):

viewtopic.php?f=1&t=1335&p=8758&hilit=sl%C3%A4pvagnsbromsar#p8758
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Fredrik Klint » 25 maj 2011, 21:54

Lastchancetowing skrev:Hej.

Jo, iofs, kan ju köpa en svensk lastbil med tryckluftsbromsar iofs, men det hade varit coolt att släpa en trailer efter min gamla Cheva.

Just nu minns jag en grön Cheva tankbil, en 40 talare, som jag såg på PowerMeet förra året, han hade en tanktrailer... och inte fasen såg jag några tryckluftsbromsar på den. hmm....

/Ulf

Fixa en stödaxel så du har en treaxlig dragare, det vore nåt! :wink: Och ett gammalt släp efter, det vore ju häftigt! Original är kanske bäst men lite "customiserade ekipage" som inte har någon direkt Sverige-anknytning kan vara kul att se också på något tungt rally eller liknande.
----------------------------------------------------
I USA förekommer det rätt många "bastarder" där man monterar en gammal lastbil (hytt och huv/skärmar) på ett nyare chassi. Resultatet blir ju en slags replika där man får den gamles skönhet och den mordernes motorstyrka och åkkomfort. Likaså finns det riktiga gamlingar där man monterar in en nyare och starkare motor, så de kan kämpa på än idag.
Jag hävdar fortfarande att originalbilar som är trogna verkligheten, hur de såg ut på den gamla goda tiden osv är "prio ett" men tanken på att få se en Regent eller liknande i USA-stuk vore lite häftigt; Metallicklack kanske, kromade fälgar och stående pipor bakom hytten, kanske försedd med en liten sleeper...? Helgerån kanske några tycker men så länge det finns ett stort antal Regenter i "rätt" utförande så kanske man kan offra en? Återstår att se om någon vågar detta... :wink:
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Skogstorparn » 26 maj 2011, 15:58

Största problemet är att greja bromsar som funkar mellan bil o släp.

Är nog trassligt att fixa lastbilens bromsar :)

Har fixat nya huvudbromscylinder och en fabriksrenoverad hydrovac.
Så nu skjuter väl alla hjulcylindrarna på en gång :)
Scania LB85S 1973
Volvo Amazon 1967
Ford Custom 1964
Ford Galaxie 1959
Användarvisningsbild
Skogstorparn

Inläggav Skogstorparn » 30 maj 2011, 11:15

Kanske bättre att försöka få på ett maskinflak, och krok.

Finns det nåt bra ställe där man kan köpas sånt begagnat ?
Scania LB85S 1973
Volvo Amazon 1967
Ford Custom 1964
Ford Galaxie 1959
Användarvisningsbild
Skogstorparn

Inläggav S-V L44 » 02 jun 2011, 21:51

Lastchancetowing skrev:

Enligt Transportstyrelsen har denna fordonskombination vakuumhydrauliska bromsar.

För övrigt är det lite "skumt" med detta ekipage eftersom det bär samma registreringsnummer på såväl dragbil som tanktrailer.
Hur lyckas man egentligen med detta?
Normalt sett numera har ju dragbilen ett registreringsnummer och trailern ett helt annat. (Före 1972 med de länsbaserade registreringsskyltarna bar släpfordonet dragbilens registreringsnummer baktill än om släpet egentligen hade sitt egna registreringsnummer som bara visades framtill.)
Innebär det att man lyckats registreringsbesiktiga ekipaget som ett slags "kombinationsfordon", som i så fall då inte går att "dela på"?
Kan det också innebära att man får köra ekipaget på ett "vanligt" C-körkort (dvs. utan E-behörighet) eftersom det inte har något släp om man bara betraktar det med avseende på registreringsnumret?

Precis som Fredrik Klint skulle jag vilja uppmuntra att gå på linjen med en treaxlig dragbil och en lämplig trailer efter.
Som alternativ till hydrauliska bromsar så finns det ju även elbromsar.
Men kolla gärna in den här tråden viewtopic.php?f=34&t=3311 så kan du ju få en del tips.
Sök hos lantbrukare så kan du nog få fram en hel del grejor som skulle kunna passa dig.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Säters El-kvarn » 03 jun 2011, 23:52

Det är en kompis till mig som renoverat dragbilen, dock inte trailern. Bilen är numera såld till den som far runt med tanktrailern efter.
Bilen har vakuumhydrauliska bromsar, även trailern. fungerar ungefär som ett tryckluftsystem, fast man kör vakuum för matare och manöver.
Angående regnumret på trailern, så är det nog enklare ni tror. :D
Säters El-kvarn

Återgå till Allmänt Veteransnack