Lastchancetowing skrev:
Just nu minns jag en grön Cheva tankbil, en 40 talare, som jag såg på PowerMeet förra året, han hade en tanktrailer... och inte fasen såg jag några tryckluftsbromsar på den. hmm....
Enligt Transportstyrelsen har denna fordonskombination vakuumhydrauliska bromsar.
För övrigt är det lite "skumt" med detta ekipage eftersom det bär samma registreringsnummer på såväl dragbil som tanktrailer.
Hur lyckas man egentligen med detta?
Normalt sett numera har ju dragbilen ett registreringsnummer och trailern ett helt annat. (Före 1972 med de länsbaserade registreringsskyltarna bar släpfordonet dragbilens registreringsnummer baktill än om släpet egentligen hade sitt egna registreringsnummer som bara visades framtill.)
Innebär det att man lyckats registreringsbesiktiga ekipaget som ett slags "kombinationsfordon", som i så fall då inte går att "dela på"?
Kan det också innebära att man får köra ekipaget på ett "vanligt" C-körkort (dvs. utan E-behörighet) eftersom det inte har något släp om man bara betraktar det med avseende på registreringsnumret?
Precis som Fredrik Klint skulle jag vilja uppmuntra att gå på linjen med en treaxlig dragbil och en lämplig trailer efter.
Som alternativ till hydrauliska bromsar så finns det ju även elbromsar.
Men kolla gärna in den här tråden
viewtopic.php?f=34&t=3311 så kan du ju få en del tips.
Sök hos lantbrukare så kan du nog få fram en hel del grejor som skulle kunna passa dig.
// Kjell N