Pekka,K (mekaniker)

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Pekka,K (mekaniker)

Inläggav pekka k » 15 maj 2011, 14:36

Masträfen gick ju bra med bilarna båda bilarna funkade fint men på hemvägen så fick vi problem med den röde, Vattentempen gick upp och den skickade ut vatten via skvallerröret vi fylde på vatten och körde vidare men när vi närmade oss Laxå så kastade den ut vatten igen så det blev ett stopp igen,

Jag klättrade upp på Regentens flak och plockade fram vattendunken och satte fast våran tratt som vi har när vi tankar från dunkar och den tratten tog jag med höger hand förstås,

Jag skulle lossa kläppen på kylet men dieseln på fingrarna gjorde så jag halkade och högernäven åkte ner i propellern förstås motorn var igång :( jag svor en ramsa och fick se hur handen såg ut= inte bra långfingret är lagom slamsad och blodet bara flöda ut så Rune som var med fick hälla vatten på näven och jag fick se ett trasat finger med öppning så benet var framme så Stig plockade fram rena trasor och jag lindade in näven men det hjälpte inget förstås det rann igenom direkt så det blev linda fingret hårt och dra åt med buntband det funkade fint,

Felet på den röda var drivningen till vattenpumpen slangklämmorna drogs åt och nu funkar den fint igen,

Jag ringde till frugan och sa att hon fich möta upp oss i Skövde eftersom min bedömning var att det behövdes mer än buntband :)
hon mötte upp och Stig och Rune åkte hemåt det tog runt fyra timmar på KSS men morfin är bra saker hehe röntken och lite rengörning samt tejpat finger är jag hemma efter två på natten men till Tibro så ska bilarna vara klara till igen jag ska försöka mig på att köra ändå och tvättningen av bilarna ska väl lösa sig med hjälp av stig och frugan jag är ledig till på torsdag.

Slutnotan av det hela är att öppna inte locket till kylet om du har diesel på nävarna det är en läxa jag inte lär glömma.
Mvh:Pekka.
pekka k

Re: Pekka,K (mekaniker)

Inläggav Thomas Almen » 15 maj 2011, 14:59

Veteranhobbyn innehåller en hel del dramatik :D . Krya på fingret :wink:
Thomas Almen

Inläggav Kjell T » 16 maj 2011, 07:03

Verkar som en otrevlig upplevelse. Olycksfall i hobbyn är något som kan inträffa ibland.
Kjell T

Inläggav Anders Ason » 16 maj 2011, 07:48

Hoppas verkligen att det läker till ordentligt, men det tar dessvärre tid om det är djupt.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Bo Norvinge » 16 maj 2011, 21:06

Hörde som liten att man ska vara försiktig med att öppna kylarlocket med motorn igång eller när den är varm.
Ni har väl sett filmen "Resa i natten" från 1955?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav pekka k » 17 maj 2011, 11:32

Jag brukar inte öppna kylarlock när motorn är igång men nu var det tvunget eftersom tempen var hög,

Fingret ser inte så fin ut nu och att dom glömde stelkramssprutan+antibiotika på KSS så igår vaknade jag 0430 med verk jag trodde att hela näven skulle trilla av och jag har fått inflamation i handen förstås tjock som en balong :(

Jag åkte till vårdcentralen och fick hjälp så nu är det en hästkur med diverse piller.
pekka k

Inläggav Reid Hulting » 17 maj 2011, 13:57

Var rädd om dom händerna. När man ser vad du och dina händer åstadkommit med gammelbilarna, så ser man ju att dom är rätt värdefulla. Krya på dig.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav pekka k » 17 maj 2011, 19:43

Jag brukar allt vara försiktig med både ögon-hörseln-kroppen men ibland så är tyvär olyckan framme :(

Jag ska försöka mig på att tvätta bilarna samt köra till Töreboda på lördag= det ska nog funka på något sätt :)
pekka k

Inläggav pekka k » 23 maj 2011, 21:44

Idag fick jag då inte skäll av sköterskan iaf :) jag har tydligen skött mig hyffsat med att inte skita ner händerna men imorgon så ska jag skruva på bilarna lite så dom är klara till Motala och nu på torsdag så ska jag till sköterskan och ta bort tejpen som håller ihop skinnet så förhoppningsvis har det läkt hyffsat bra.
pekka k

Inläggav Stellan » 23 maj 2011, 21:58

Det var skönt att höra att det hela avlöpte väl, det kunde lätt ha blivit tio minus ett annars :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav pekka k » 24 maj 2011, 21:04

Jag har klämt nästan alla mina fingrar någon gång och höger handen är den som är mest härgad men jag har kvar alla fingrar fortfarande iaf :)
Jag vet om några som har blivit av med fingrar eller finger toppar.
pekka k

Inläggav gunnilse » 24 maj 2011, 21:19

Jo det går så fort å fingrar e värst en himla fart på flödet i de rackarna.. Jag har en avkortad själv största problemet med de e när det kliar i örat..

Hoppas det läker rätt för dig!
gunnilse

Inläggav pekka k » 27 maj 2011, 16:53

Ja det läker mkt fint så några större ärr blir det inte men jag har nog fått någon skada i leden för fingret är fetare än dom andra samt att den är lite stel fortfarande :( Förhoppningsvis så går det att fixa skadan i fingret om den inte läker rätt.
pekka k

Inläggav Anders Ason » 28 maj 2011, 20:20

Det var en hel del som visades på dagens Motalaträff, en mycket utmärkt sådan. (Bilder finns och kommer senare)

Bl a ett numera välkänt finger som nog snart är helt "fit for fight" med nya renoveringar (bra läk-kött!):

(klicka på bilden som vanligt för full storlek (på bilden inte fingret!))
pekka_kfinger.jpg
pekka_kfinger.jpg (51.46 KiB) Visad 12737 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 28 maj 2011, 21:46

Åoou, det där gjorde ont nästan bara av att se på. Men, det som inte dödar, härdar.
Thomas Almen

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack