Att ta lastbilskort

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Att ta lastbilskort

Inläggav Stellan » 07 mar 2008, 22:43

Rickard...ni gick väl igenom det här på teorilektionerna? :lol:

Jag hittade ett helt block med de här tabellerna. Det var ju inte mycket man fattade av det som stod där...men vad vet en gammal avdankad chaufför om detta. :lol:

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Att ta lastbilskort

Inläggav Böll » 07 mar 2008, 23:24

Stellan,de ju gör lätt,röda prickar ,där lastar du,blåa prickar ska va på asfalten...lätt som en plätt..
Böll

Inläggav Stellan » 07 mar 2008, 23:28

Men då har jag ju gjort rätt i alla år...och då behövs ju inte de här formulären :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav arnfinn » 08 mar 2008, 02:16

Böll skrev:Stellan,de ju gör lätt,röda prickar ,där lastar du,blåa prickar ska va på asfalten...lätt som en plätt..

:lol: :lol:

Må fortelle, det er helt sant - inget skryt. Jeg har alltid vært begavet med å være snar på hoderegning. På mitt kurs der jeg utvidet til CE var jeg sammen med noen vegarbeidere som var tvunget til utvidelse av sine førerkort. De ristet på hodet og en av dem sa sogar " - verden er så urettferdig. Her sitter vi og sliter med å finne lastens tyngdepunkt med våre kalkulatorer og så kommer han og regner i hodet raskere enn alle oss andre! :? "
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Stellan » 08 mar 2008, 12:41

arnfinn skrev:Må fortelle, det er helt sant - inget skryt. Jeg har alltid vært begavet med å være snar på hoderegning. På mitt kurs der jeg utvidet til CE var jeg sammen med noen vegarbeidere som var tvunget til utvidelse av sine førerkort. De ristet på hodet og en av dem sa sogar " - verden er så urettferdig. Her sitter vi og sliter med å finne lastens tyngdepunkt med våre kalkulatorer og så kommer han og regner i hodet raskere enn alle oss andre! :? "

Skryt på bara Arnfinn...du är ju hemma nu :wink:

Jag har faktiskt aldrig räknat ut matematiskt hur jag ska lägga lasten annat än när jag tog trafikkortet. Efter det så har man sett hur de gamle gjort, och lärt sig genom att prova sig fram och se hur bilen reagerar. Det kanske inte är så speciellt vetenskapligt, men det fungerar :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav arnfinn » 08 mar 2008, 13:22

Stellan skrev:
arnfinn skrev:Må fortelle, det er helt sant - inget skryt. Jeg har alltid vært begavet med å være snar på hoderegning. På mitt kurs der jeg utvidet til CE var jeg sammen med noen vegarbeidere som var tvunget til utvidelse av sine førerkort. De ristet på hodet og en av dem sa sogar " - verden er så urettferdig. Her sitter vi og sliter med å finne lastens tyngdepunkt med våre kalkulatorer og så kommer han og regner i hodet raskere enn alle oss andre! :? "

Skryt på bara Arnfinn...du är ju hemma nu :wink:

Jag har faktiskt aldrig räknat ut matematiskt hur jag ska lägga lasten annat än när jag tog trafikkortet. Efter det så har man sett hur de gamle gjort, och lärt sig genom att prova sig fram och se hur bilen reagerar. Det kanske inte är så speciellt vetenskapligt, men det fungerar :D

/Stellan

Aldri var jeg heller i den situasjonen at det var behov for sånne beregninger etter førerprøven.
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Rickard » 08 mar 2008, 14:02

Hehe, just dessa tabellerna saknades i min bok.. Men man blir aldrig klok på all teori bakom allt, sunf förnuft känns rätt i alla lägen. Man känner ju ofta om mn lastat fel och ekipaget beter sig illa...
Rickard

Återgå till Allmänt Veteransnack