Tandemdriven N88?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Tandemdriven N88?

Inläggav bilobuss » 20 nov 2009, 15:22

Trevligt att få se bild på "kaffepanns-Vikingen". X 7000 var tydligen reg.numret. Har glömt bort detta. Den var alltså byggd på ett
frambyggt Viking-chassi trol. typ 3851. Tråkigt att man inte ser trailern på bilden. Bilden är förresten tagen på Stortorget i Gävle.
Huset, med neonskylt "Viskafors Gummifabrik" m m, inehöll bl a biografen "Saga", är rivet sedan länge. Numera finns affärscentrum
med namnet "Nian" på samma plats. Tänk om någon kan få fram bild på den "stora kaffepannsbilen" d v s X 8200 -
- Volvo Titan Turbo med FDB - tandemboggiebil med trailer. Vore mycket trevligt att få återse denna mycket speciella bil på bild.
bilobuss
bilobuss

Inläggav skandiahamn » 20 nov 2009, 21:20

Anders Ason skrev:
      kaffebil.jpg

kaffepanna.jpg

I don't care what it is.............I just want it 8) 8) 8)

Nick
Användarvisningsbild
skandiahamn

Inläggav Anders » 21 nov 2009, 00:38

skandiahamn skrev:
Anders Ason skrev:
      kaffebil.jpg

kaffepanna.jpg

I don't care what it is.............I just want it 8) 8) 8)

Nick

Wouldn´t it be better with a cettletruck than a coffepot for you? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav bilobuss » 22 nov 2009, 12:35

Visserligen har inte detta svar något att göra med tandemdrivna Volvolastbilar, men kommer ändå här. Har nämligen skakat fram lite upplysningar om "kaffepanns-Vikingen" - X 7000. Bilen är en Volvo L 387F (F = frambyggd. Föregångaren till 3851) årsmodell 1956, chassinummer 387-24 (OBS ej 385-24). Alltså en "egen" chassinummerserie för dessa tidiga frambyggen. De byggdes mest som sopbilar.
X 7000 registrerades 15/5-56 på Vict. Th. Engvall & Co KB, Gävle (Gevalia). Dragbil. Hjulbas 4,1 m. Motoreffekt 115 hk.
21/11-61 ombes. fordonet i Göteborg. Nu som lastbil med skåp. Ett tillägg i chassitypen har gjorts - L 387F Z4 (vad nu Z4 står för ?).
Ägare är fortfarande Engvall i Gävle. Frågan är om "kaffepannan" blev kvar eller om fordonet helt blev ombyggt till typ "möbelbuss".
17/5-62 omreg. till BD 3919 och reg. på Grosshandlare John Hedman, Gällivare.
30/1-70 t. Malmfältens Bilcity AB, Gällivare och direkt i BRR samma datum. Avfört 1973. (BRR = dåtidens benämning på avställning).
bilobuss
bilobuss

Inläggav Anders Ason » 22 nov 2009, 19:19

Intressant och det finns även en egen tråd för kaffebilen på:

viewtopic.php?f=1&t=1995&p=12623#p12623

och jag har skickat ett mejl till Gevalia (i går) om bilen finns kvar och i så fall var. Hoppas de svarar när de är tillbaka på jobbet i morgon.

Z? kan väl vara Zoega! :mrgreen:

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav S-V L44 » 16 dec 2010, 20:21

Kristianstads Thermotransport skrev:
Ett undantag är en "kaffepannsbil" som Gevalia i Gävle ägde. Denna bil var alltså, märkligt nog, utrustad med tandemdrift. De allra flesta av dessa tidiga tandem-Titaner rullade nog "internt" i t ex gruvor och inom industrier m m. Gevalia-Titanen var 3-axlad i torpedutförande med tandem och hytt från Skeninge-verken. Hytten var rund och byggd som en kaffepanna med pip och handtag. Efter detta fordon hängde en skåptrailer troligen av Skeninges fabrikat.

Här är en annons från Skeninge-verken 1956 som också visar Volvon. Det var en imponerande dragbil.
Skeninge-Verken - Volvo Gevalia - 1956 - LR.JPG
Skeninge-Verken - Volvo Gevalia - 1956 - LR.JPG (205.94 KiB) Visad 19480 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Fredrik Klint » 16 dec 2010, 21:33

Ojoj, vad kul att se! :D
Kanske inte riktigt lika fantasifull som Vikingen men mycket imponerande... Som sagt, tandemboggie går inte av för hackor. Finns det uppgifter om denna, vad hände med den?
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Fredrik Klint » 16 dec 2010, 21:43

A-X158-.jpg
A-X158-.jpg (155.45 KiB) Visad 19470 gånger

Ingen fantasifull kaross men ännu ett imponerande Gevalia-ekipage. Reg-nr X158-...
Någon som vet något om denna? Nu spårar kanske ämnet ur lite men men... Körde man med öppna släp (kapell?) eller är det nån specialare?
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav S-V L44 » 16 dec 2010, 23:30

X8200, dvs. Volvo L395:an med tandemboggi var enligt Bilkalendern av 1956 års modell och den var precis som X7000 registrerad på Victor Th Engwall & Co AB, Gävle.
Scanian var förmodligen redan utfasad 1958 eftersom den inte finns med i Bilkalendern daterad detta år. lastbilen användes nog för transport av säckar med kaffebönor som lossats i hamnen därav den lite märkliga designen av semitrailern.

I samma årgång (1956) av tidskriften "Lastbilen" men i decemberutgåvan (den andra bilden var från septemberutgåvan) fann jag en annan annons från Skeninge-verken med en lite annorlunda bild av L395:an.
Skeninge-Verken - Volvo Gevalia - December 1956 - LR.JPG
Skeninge-Verken - Volvo Gevalia - December 1956 - LR.JPG (213.55 KiB) Visad 19457 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav LarsJo » 17 dec 2010, 23:14

Som sagts i annan tråd: X8200 byggdes om till flak och kapellbil och ägdes av min far Rune "Skepparn" Jonsson. Jag har hittat en bild på den i "återställt" skick med en BeGe-hytt. Farsan körde den på Finland. På bilden jag hittat jobbar pappa Rune med någon form av underhåll på bilen. Mina syskon Agneta och Peter står på var sin sida av grillen på stötfångaren och poserar. Av åldern på mina syskon att döma är bilden tagen typ 1961. Ska skanna in och lägga ut den så fort jag kan! Tror att han ägde den ett år eller möjligen två. Han bytte den mot en "6x2" Titan.../ Lars Jonsson Gävle
LarsJo

Inläggav Lars-Gunnar » 18 dec 2010, 01:52

S-V L44 skrev:Kristianstads Thermotransport skrev:
Ett undantag är en "kaffepannsbil" som Gevalia i Gävle ägde. Denna bil var alltså, märkligt nog, utrustad med tandemdrift. De allra flesta av dessa tidiga tandem-Titaner rullade nog "internt" i t ex gruvor och inom industrier m m. Gevalia-Titanen var 3-axlad i torpedutförande med tandem och hytt från Skeninge-verken. Hytten var rund och byggd som en kaffepanna med pip och handtag. Efter detta fordon hängde en skåptrailer troligen av Skeninges fabrikat.

Här är en annons från Skeninge-verken 1956 som också visar Volvon. Det var en imponerande dragbil.
Skeninge-Verken - Volvo Gevalia - 1956 - LR.JPG

// Kjell N

Mycket intressant S-V L44! På nästa bild ser det ut som om bilen är en L395 Tian Turbo då det ser ut som om den har två skyltar nära varandra på kylaren.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav LarsJo » 19 dec 2010, 21:19

Jag var och hälsade på min 81-årige far idag, dvs. "Skepparn" Jonsson som ägde "Gevalia-Titanen" X8200 i början av 60-talet. Bilen var ju tandemdriven och byggdes om till flakbil. Detta med 6x4 var ju rätt ovanligt på en långtradare, även då. Han berättade om en episod utanför Huskvarna innan Vätterledens tid. Tydligen fanns där en extremt brant backe, och farsan och flera andra chaufförer hade stannat för att lägga på kedjor. Av någon anledning tyckte han att det vid detta tillfälle var lättast att lägga kedjan på den tredje axeln. Detta spelade ju ingen roll eftersom han hade tandemdrift...men han minns tydligt den kollega som (helt förklarligt) idiotförklarade honom, för att han la kedjan på "löpaxeln".../Lars Jonsson Gävle
LarsJo

Inläggav tordson » 19 dec 2010, 22:43

Hej, jag letade efter bilder på Volvo NB88 för modellbygge och hittade denna : http://www.bouwmachineweb.nl/gallery/ma ... emId=57220 Det är samma som jag kortvarigt körde hos Armerad Betong AB i Sthlm. Snygg skylt i grillen som avslöjar att den är tandemdriven och som jag minns det var det två bakaxlar med navreduktion och bara upp o ner vända fjäderpaket som vilade på axlarna och moment stag mellan axlarna och infästningen i ramen. Dumper påbyggnaden var Meiller Kipper med bubbelverkande tippkolv, och var väldigt snabb att tippa korgen med. Hälsningar Tord
tordson

Inläggav Per Thomson » 26 dec 2010, 11:38

LarsJo skrev:Jag var och hälsade på min 81-årige far idag, dvs. "Skepparn" Jonsson som ägde "Gevalia-Titanen" X8200 i början av 60-talet. Bilen var ju tandemdriven och byggdes om till flakbil. Detta med 6x4 var ju rätt ovanligt på en långtradare, även då. Han berättade om en episod utanför Huskvarna innan Vätterledens tid. Tydligen fanns där en extremt brant backe, och farsan och flera andra chaufförer hade stannat för att lägga på kedjor. Av någon anledning tyckte han att det vid detta tillfälle var lättast att lägga kedjan på den tredje axeln. Detta spelade ju ingen roll eftersom han hade tandemdrift...men han minns tydligt den kollega som (helt förklarligt) idiotförklarade honom, för att han la kedjan på "löpaxeln".../Lars Jonsson Gävle

:lol: :lol: :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Per Thomson » 26 dec 2010, 12:01

tordson skrev:Hej, jag letade efter bilder på Volvo NB88 för modellbygge och hittade denna : http://www.bouwmachineweb.nl/gallery/ma ... emId=57220 Det är samma som jag kortvarigt körde hos Armerad Betong AB i Sthlm. Snygg skylt i grillen som avslöjar att den är tandemdriven och som jag minns det var det två bakaxlar med navreduktion och bara upp o ner vända fjäderpaket som vilade på axlarna och moment stag mellan axlarna och infästningen i ramen. Dumper påbyggnaden var Meiller Kipper med bubbelverkande tippkolv, och var väldigt snabb att tippa korgen med. Hälsningar Tord

Kolla tråden http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=1949&p=12366&hilit=tandemboggie#p12366 där du finner ett inlägg från Skandihamn som visar en broschyr på modellen. Du beskriver att boggien är en T-ride men broschyren visar att det är en boggie av typ Hendrickson. Är du säker på att det var en T-Ride?

De olika typerna av tandemboggier finns beskrivna i ett inlägg av Stellan i tråden http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/search.php

Lycka till med modellbygget :!:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack