Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Anders Ason skrev:
skandiahamn skrev:Anders Ason skrev:
I don't care what it is.............I just want it![]()
![]()
Nick
Ett undantag är en "kaffepannsbil" som Gevalia i Gävle ägde. Denna bil var alltså, märkligt nog, utrustad med tandemdrift. De allra flesta av dessa tidiga tandem-Titaner rullade nog "internt" i t ex gruvor och inom industrier m m. Gevalia-Titanen var 3-axlad i torpedutförande med tandem och hytt från Skeninge-verken. Hytten var rund och byggd som en kaffepanna med pip och handtag. Efter detta fordon hängde en skåptrailer troligen av Skeninges fabrikat.
S-V L44 skrev:Kristianstads Thermotransport skrev:Ett undantag är en "kaffepannsbil" som Gevalia i Gävle ägde. Denna bil var alltså, märkligt nog, utrustad med tandemdrift. De allra flesta av dessa tidiga tandem-Titaner rullade nog "internt" i t ex gruvor och inom industrier m m. Gevalia-Titanen var 3-axlad i torpedutförande med tandem och hytt från Skeninge-verken. Hytten var rund och byggd som en kaffepanna med pip och handtag. Efter detta fordon hängde en skåptrailer troligen av Skeninges fabrikat.
Här är en annons från Skeninge-verken 1956 som också visar Volvon. Det var en imponerande dragbil.
// Kjell N
LarsJo skrev:Jag var och hälsade på min 81-årige far idag, dvs. "Skepparn" Jonsson som ägde "Gevalia-Titanen" X8200 i början av 60-talet. Bilen var ju tandemdriven och byggdes om till flakbil. Detta med 6x4 var ju rätt ovanligt på en långtradare, även då. Han berättade om en episod utanför Huskvarna innan Vätterledens tid. Tydligen fanns där en extremt brant backe, och farsan och flera andra chaufförer hade stannat för att lägga på kedjor. Av någon anledning tyckte han att det vid detta tillfälle var lättast att lägga kedjan på den tredje axeln. Detta spelade ju ingen roll eftersom han hade tandemdrift...men han minns tydligt den kollega som (helt förklarligt) idiotförklarade honom, för att han la kedjan på "löpaxeln".../Lars Jonsson Gävle
tordson skrev:Hej, jag letade efter bilder på Volvo NB88 för modellbygge och hittade denna : http://www.bouwmachineweb.nl/gallery/ma ... emId=57220 Det är samma som jag kortvarigt körde hos Armerad Betong AB i Sthlm. Snygg skylt i grillen som avslöjar att den är tandemdriven och som jag minns det var det två bakaxlar med navreduktion och bara upp o ner vända fjäderpaket som vilade på axlarna och moment stag mellan axlarna och infästningen i ramen. Dumper påbyggnaden var Meiller Kipper med bubbelverkande tippkolv, och var väldigt snabb att tippa korgen med. Hälsningar Tord
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster