Kjell T skrev:Registerplåt, eller registerplåtar kan det också vara för lastbilar. Här förekommer det variationer mellan delstaterna. I tex Georgia har inte personbilarna registerplåt fram, men i Kalifornien har man plåt både fram och bak.
En sak som jag iakttog i sydstaterna var avsaknaden av bromssköldar på lastbilar och släp. Är det likadant längre norrut?
Hur är det med däckdimensionerna nu? Förr var 24" vanligt.
Jag skulle tro att ju längre norr ut man kommer desto vanligare blir bromsskjöldarna, det ser likadant ut i Europa. För inte särskilt många år sedan var det bara Skandinavien som hade skjöldar som standard. Skillnaden lever kvar även på skivbromsar.
Egentligen är det logiskt, sydliga trakter vill ha så mycket kylning som möjligt och skippar skjöldar medan vi i norr har problem med grus och salt på vägarna och därför vill skydda bromsapparaten så gott det går.
24" hjul lever fortfarande i USA, men jag är ganska säker på att majoriteten idag använder 22,5". Däremot har dom mycket klenare dimenssioner och andra profiler, 275/75-22,5 är en vanlig dimenssion runt om på deras märkliga dragbilar, även trailern har samma dim.
En rätt praktisk grej var att under tiden chauffören käkade på motel kunde bilen få bytt samtliga hjul för rimliga pengar på fikets gummiverkstad.
Stina.