Många hjul II

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Många hjul II

Inläggav Per Thomson » 06 nov 2010, 22:33

Lite bildunderhållning. I vilken stat bilden är tagen är det nog många här på forumet som vet. I en annan tråd här på forumet berättade en Canadensisk chaufför att man inte gärna backade med släp utan att man låste dollyn, kolla sista bilden där "låspinnen" syn tydligt!
Bilderna tagna någon gång på 80-talet.

Foto: Janne B (medlem här på forumet)

JOBMIchi001 (Medium).jpg
JOBMIchi001 (Medium).jpg (56.11 KiB) Visad 10536 gånger

JOBMIchi002 (Medium).jpg
JOBMIchi002 (Medium).jpg (71.05 KiB) Visad 10536 gånger

JOBMIchi003 (Medium).jpg
JOBMIchi003 (Medium).jpg (47.19 KiB) Visad 10536 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: Många hjul II

Inläggav Lars-Gunnar » 07 nov 2010, 02:06

Landet är Canada och staten Michigan. Canada är det land som tillåter många axlar. Vet inte om dessa fordon är tillåtna att köra med från Canada - USA med tanke på broformeln i USA men ekipaget har ju så många axlar så det jämnar ut trycket tycker man men det kanske är längden mellan bilens axlar och trailerns axlar som är avgörande.

Ekipaget på bilden måste väl lasta 50-60 ton? Är bilen av fabrikat AUTOCAR som Volvo var oförståndiga nog att göra sig av med och på så sätt missade inkomster på tradarsidan och anlägg. T800 blev ju ett fiasko medan Autocar var en stor favorit bland qUSA-truckers.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Bengt Dahlberg » 07 nov 2010, 11:46

Har för mig att axellasten är rätt så låg, kanske rent av så låg som 7 ton.
Bengt Dahlberg

Inläggav herrstina- » 07 nov 2010, 18:51

Staten Michigan ligger i USA, den gränsar till Ontario i Kanada.
För ett par år sedan var jag på expedition på båda ställena och pratade bla. med lastbilsförsäljare. Om jag förstod rätt är höga totalvikter tillåtna i båda staterna och det går tusenfotingar mellan staterna.
Normalt är maxvikten runt 60 ton men vissa specialtransporter kunde väga upp till 80 ton. Jag tror det krävdes särskilda tillstånd för de tunga ekipagen och dessa var rätt dyra så det var inget man använde för skoj skull. Ett område där det verkade vara vanligt med höga vikter var avfallstransporter.
En fundering jag fick var hur dom tänker när man bygger bil-trailerekipage med 3+8 axlar varav endast bilens framaxel är styrbar, tänk en rondell i blixthalka. När man dessutom inte har mer än 5,5 ton på framaxeln.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Per Thomson » 07 nov 2010, 20:00

Enligt uppgift (Janne B) så släpper de luften (axeltrycket) för ett antal mittenaxlar (och blundar för överskridna axeltryck på resterande axlar). :roll:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav herrstina- » 07 nov 2010, 21:03

Undrar hur dom tog sig till månen och hem igen.

När jag var i Michigan reagerade jag över att inga bilar hade nummerplåt fram, inte ens polisbilar, varför jag antar att det ska vara så. Plåten på tusenfotingen liknar inte heller plåtarna i Ontario. Vet någon var bilen kommer ifrån?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Kjell T » 07 nov 2010, 21:25

Registerplåt, eller registerplåtar kan det också vara för lastbilar. Här förekommer det variationer mellan delstaterna. I tex Georgia har inte personbilarna registerplåt fram, men i Kalifornien har man plåt både fram och bak.
En sak som jag iakttog i sydstaterna var avsaknaden av bromssköldar på lastbilar och släp. Är det likadant längre norrut?
Hur är det med däckdimensionerna nu? Förr var 24" vanligt.
Kjell T

Inläggav Stellan » 07 nov 2010, 23:20

Jag har fått uppfattningen att Autocar inte var så vanliga på fjärrtrafik utan att de var mer "grovarbetare", kan det stämma? Sedan undrar jag lite när Autocar lämnade volvokoncernen, kan det ha varit någon gång på -80 talet?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 08 nov 2010, 01:53

Stellan skrev:Jag har fått uppfattningen att Autocar inte var så vanliga på fjärrtrafik utan att de var mer "grovarbetare", kan det stämma? Sedan undrar jag lite när Autocar lämnade volvokoncernen, kan det ha varit någon gång på -80 talet?

/Stellan

Jo det stämmer nog Stellan. De verkliga tunga jobbet var för Autocar medan ingen köper en Volvo som tungdragare. Truckers i Amerika har inte det rätta förtroendet för Volvo i detta fallet. Istället blir det Kenwort eller det andra stora märket i landet Peterbilt.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav herrstina- » 08 nov 2010, 10:24

Kjell T skrev:Registerplåt, eller registerplåtar kan det också vara för lastbilar. Här förekommer det variationer mellan delstaterna. I tex Georgia har inte personbilarna registerplåt fram, men i Kalifornien har man plåt både fram och bak.
En sak som jag iakttog i sydstaterna var avsaknaden av bromssköldar på lastbilar och släp. Är det likadant längre norrut?
Hur är det med däckdimensionerna nu? Förr var 24" vanligt.

Jag skulle tro att ju längre norr ut man kommer desto vanligare blir bromsskjöldarna, det ser likadant ut i Europa. För inte särskilt många år sedan var det bara Skandinavien som hade skjöldar som standard. Skillnaden lever kvar även på skivbromsar.
Egentligen är det logiskt, sydliga trakter vill ha så mycket kylning som möjligt och skippar skjöldar medan vi i norr har problem med grus och salt på vägarna och därför vill skydda bromsapparaten så gott det går.

24" hjul lever fortfarande i USA, men jag är ganska säker på att majoriteten idag använder 22,5". Däremot har dom mycket klenare dimenssioner och andra profiler, 275/75-22,5 är en vanlig dimenssion runt om på deras märkliga dragbilar, även trailern har samma dim.

En rätt praktisk grej var att under tiden chauffören käkade på motel kunde bilen få bytt samtliga hjul för rimliga pengar på fikets gummiverkstad.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Janne » 10 nov 2010, 15:53

Hej!
Det var jag som tog bilderna och här kommer en till.
Bilen var från Michigan och det är en Michiganplåt. (Detta var på 80-talet.)
Jag tror att de flesta bilar i tung anläggningstransport har 24" hjul.

JOBMIchi004 (Medium).jpg
JOBMIchi004 (Medium).jpg (59.08 KiB) Visad 10243 gånger
Hälsningar
Janne Boman
Användarvisningsbild
Janne

Återgå till Allmänt Veteransnack