ASG

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav peter fra danmark » 20 feb 2008, 22:00

Hej Stellan

Ja lige sådan en :lol: :lol:

Kan du se ligheden :!:
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark

Inläggav Stellan » 20 feb 2008, 22:12

Visst är de lika, så turkarna måste haft spioner hos oss under kriget 8) :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 20 feb 2008, 22:14

Stellan skrev:"Vita bussen" är en LV 127DT i alla fall. Fast jag tycker att bussen ser lite mindre ut...men det kanske beror på vad man jämför med :D

Bild

/Stellan

Det beror på vad man använder för måttstock!

"Den lilla vita bilen frågar den stora blå: hur många passagerare får du ta?"

/Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 20 feb 2008, 22:23

Jag använde den frambygda ASG-bilen som måttstock...tänkte du på någon annan bil? :P :lol:

"Den stora blå bilen svarar den lilla vita bilen: Jag tar inga passagare, jag tar vita bussar som last" :wink:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 21 feb 2008, 07:18

Stellan skrev:Jag använde den frambygda ASG-bilen som måttstock...tänkte du på någon annan bil? :P :lol:

"Den stora blå bilen svarar den lilla vita bilen: Jag tar inga passagare, jag tar vita bussar som last" :wink:
Bild

/Stellan

Ha, ha, ha har du varit ute o tagit en ny bild? :D :D

Då säger den lilla vita bilen: om jag kör in i ditt skåp och någon sedan ser mig backa ut så säger väl denne: Aj f-n är det så de nya bilarna kommer till! Det var då en märklig födsel! :D

(om nu den vita bilen skulle köras in så var det väl en evig tur att det fanns bakdörrar på bussen så föraren slapp sitta kvar i den under hela resan!)

/Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav peter fra danmark » 21 feb 2008, 12:00

Jeg har funnet ud af hvad det er for en frembygget lastbil på billedet. :idea:
Det er en specialbygget volvo lv110E vanlig ved kungl. postverket. :lol:

Kilde: Landsvägens riddare.
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark

Inläggav Stellan » 21 feb 2008, 17:54

Anders Ason skrev:
    Ha, ha, ha har du varit ute o tagit en ny bild? :D :D

Då säger den lilla vita bilen: om jag kör in i ditt skåp och någon sedan ser mig backa ut så säger väl denne: Aj f-n är det så de nya bilarna kommer till! Det var då en märklig födsel! :D

(om nu den vita bilen skulle köras in så var det väl en evig tur att det fanns bakdörrar på bussen så föraren slapp sitta kvar i den under hela resan!)
    /Anders

Jag har börjat ta lite bilder när jag är ute både med Vita bussen och andra veteranfordon. De här två bilderna tog jag i somras när jag var i Västerås och Örebro.

När man plockat av backspeglarna på bussen har man ca fem centimeter på varje sida...gissa om man är glad för bakdörrarna då, annars finns det ju bårar i bussen, så övernattningen hade ju löst sig ändå :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Stellan » 21 feb 2008, 18:04

Volvo lv110E ...en bil jag aldrig hört talas om. Hur vanlig kan den ha varit i Norden?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 21 feb 2008, 21:31

Stellan skrev:
Jag har börjat ta lite bilder när jag är ute både med Vita bussen och andra veteranfordon. De här två bilderna tog jag i somras när jag var i Västerås och Örebro.

När man plockat av backspeglarna på bussen har man ca fem centimeter på varje sida...gissa om man är glad för bakdörrarna då, annars finns det ju bårar i bussen, så övernattningen hade ju löst sig ändå :D

/Stellan

Har läst boken om de vita bussarna och skulle du få för dig att övernatta inuti bussen som står inuti bilen så är det nog ändå rena lyxen mot den tiden då det var allvar. Jag har nu beställt bok nr 2 av de vita bussarna - en fotobok.

/Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 21 feb 2008, 21:50

Det kan inte ha varit en LV110 då den inte fanns i frambyggt utförande. Den hade en totalvikt av 4,8 ton. Jag skulle luta åt ett annat fabrikat då Volvos första lframbyggda lastbil var LV75 med utskjuten kylare och lyktorna på var sin sida om denna. På bilden är en mer kantig hytt med lyktorna bredare isär. Den hade totalvikten 5,3 ton.

LV110 var en direkt ersättare av LF79. beteckningen "E" betyder enkelhjul.

Det är möjligt att det är en Volvo med busskorg och framtill mitt på kylaren är gafflar för transport av cyklar. Det kan vara en "Skvader" d.v.s en del hytt och resten lastflak och hytten byggd av någon privat byggare. Närmast skulle vara LF66 tycker jag.

Källa: Crister Olsson Volvo 70 år.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 21 feb 2008, 22:10

Anders Ason skrev:
    Har läst boken om de vita bussarna och skulle du få för dig att övernatta inuti bussen som står inuti bilen så är det nog ändå rena lyxen mot den tiden då det var allvar. Jag har nu beställt bok nr 2 av de vita bussarna - en fotobok.

/Anders

Det är helt otroliga berättelser man får höra när man är ute med bussen. En av chaufförerna som var med i Tyskland våren -45 har både visat bilder och berättat om hur det var. Dessutom så kommer det nästan alltid fram någon som antingen varit med på någon av transporterna, eller som har någon släkting som varit det. Så det känns väldigt bra att få vara med och förvalta ett sådant arv.

Just nu så håller jag på att byta lite vattenslangar och kolla upp det elektriska på den så att den är ok inför sommaren. Detta är den enda körbara bussen av fem bevarade, de andra står på museer. Jag var med och "monterade in" en av dem på vagnmuseet i Malmö för två år sedan, det tog bara åtta timmar att få in den. :P

Dörren till bussen liger på golvet en bit till höger, så trångt var det. Dessutom så fick vi montera bort axlarna, ta ur motor och växellåda plus allt som fanns under karosskanten.

Bild

Vad är det för en bok du har beställt? Jag har en av Sune Persson och en av Åke Svensson...men ingen bildbok.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 21 feb 2008, 22:48

Stellan skrev:...
Vad är det för en bok du har beställt? Jag har en av Sune Persson och en av Åke Svensson...men ingen bildbok.

/Stellan

Intressant sidoverksamhet du har! Fascinerande inomhusparkering också - en verklig kulturgärning.
    (Hade det inte varit bätte att ta dörren än öppna spisen? :D )

Min bok nr 1 är samma som du har d v s, "De vita bussarna" av Åke Svensson (min är numrerad -7029, d v s unik, ingår i en upplaga om 8999 ex), bok nr 2 misstog jag mig på nu när jag kollar upp - den gäller en helt annan sak. Jag har tidigare köpt "Petsamotrafiken" som handlade ganska mycket om "runtomkring" och det är här jag har beställt bok nr 2, "Petsamotrafiken i bild" av Erik Björklund. Ledsen om jag väckte en förhoppning om en bok som kanske inte finns - mitt inlägg om detta gick lite snabbt.

Men ...nu har du chansen att skriva en bok nr 2 om det du känner tlll om dessa bussar och jag beställer omedelbart ett signerat exemplar!

/Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 21 feb 2008, 23:02

Anders Ason skrev:
    Intressant sidoverksamhet du har! Fascinerande inomhusparkering också - en verklig kulturgärning.
    (Hade det inte varit bätte att ta dörren än öppna spisen? :D )

Min bok nr 1 är samma som du har d v s, "De vita bussarna" av Åke Svensson (min är numrerad -7029, d v s unik, ingår i en upplaga om 8999 ex), bok nr 2 misstog jag mig på nu när jag kollar upp - den gäller en helt annan sak. Jag har tidigare köpt "Petsamotrafiken" som handlade ganska mycket om "runtomkring" och det är här jag har beställt bok nr 2, "Petsamotrafiken i bild" av Erik Björklund. Ledsen om jag väckte en förhoppning om en bok som kanske inte finns - mitt inlägg om detta gick lite snabbt.

Men ...nu har du chansen att skriva en bok nr 2 om det du känner tlll om dessa bussar och jag beställer omedelbart ett signerat exemplar!

/Anders

Nu saknar jag våra moderatorer...snacka om att komma från ämnet på tråden :P

Att ta hand om Vita bussen och några av Volvo Lastvagnars fordon är egentligen min huvusakliga syssla...jag få betalt för att hålla på med min hobby :D

Jag har länge tänkt att köpa Björklunds böcker, men aldrig riktigt kommit till skott :oops:
Man kanske skulle ta upp en tråd med litteratur som har anknytning till vårt intresse?
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Stellan » 21 feb 2008, 23:13

Lars-Gunnar skrev:Det kan inte ha varit en LV110 då den inte fanns i frambyggt utförande. Den hade en totalvikt av 4,8 ton. Jag skulle luta åt ett annat fabrikat då Volvos första frambyggda lastbil var LV75 med utskjuten kylare och lyktorna på var sin sida om denna. På bilden är en mer kantig hytt med lyktorna bredare isär. Den hade totalvikten 5,3 ton.

Källa: Crister Olsson Volvo 70 år.

Lars-Gunnar :wink:

Kan det vara en Scania-Vabis? De hade ju en frambygd bil vid den tiden också. Den ser ju väldigt svensk ut i konstruktionen...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 22 feb 2008, 09:04

Stellan skrev:
Nu saknar jag våra moderatorer...snacka om att komma från ämnet på tråden :P

Att ta hand om Vita bussen och några av Volvo Lastvagnars fordon är egentligen min huvusakliga syssla...jag få betalt för att hålla på med min hobby :D

Jag har länge tänkt att köpa Björklunds böcker, men aldrig riktigt kommit till skott :oops:
Man kanske skulle ta upp en tråd med litteratur som har anknytning till vårt intresse?

Ska omedelbart skärpa mig! Har faktiskt funderat tidigare på att starta en tråd, "Boktråden" och gör det nu /Anders

ps heder åt din arbetssgivare
    Hälsningar Anders Ason
    Anders Ason

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack