Ja lige sådan en

Kan du se ligheden

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Stellan skrev:"Vita bussen" är en LV 127DT i alla fall. Fast jag tycker att bussen ser lite mindre ut...men det kanske beror på vad man jämför med![]()
/Stellan
Stellan skrev:Jag använde den frambygda ASG-bilen som måttstock...tänkte du på någon annan bil?![]()
![]()
"Den stora blå bilen svarar den lilla vita bilen: Jag tar inga passagare, jag tar vita bussar som last"![]()
/Stellan
Anders Ason skrev:Ha, ha, ha har du varit ute o tagit en ny bild?
![]()
![]()
Då säger den lilla vita bilen: om jag kör in i ditt skåp och någon sedan ser mig backa ut så säger väl denne: Aj f-n är det så de nya bilarna kommer till! Det var då en märklig födsel!![]()
(om nu den vita bilen skulle köras in så var det väl en evig tur att det fanns bakdörrar på bussen så föraren slapp sitta kvar i den under hela resan!)
/Anders
Stellan skrev:
Jag har börjat ta lite bilder när jag är ute både med Vita bussen och andra veteranfordon. De här två bilderna tog jag i somras när jag var i Västerås och Örebro.
När man plockat av backspeglarna på bussen har man ca fem centimeter på varje sida...gissa om man är glad för bakdörrarna då, annars finns det ju bårar i bussen, så övernattningen hade ju löst sig ändå![]()
/Stellan
Anders Ason skrev:Har läst boken om de vita bussarna och skulle du få för dig att övernatta inuti bussen som står inuti bilen så är det nog ändå rena lyxen mot den tiden då det var allvar. Jag har nu beställt bok nr 2 av de vita bussarna - en fotobok.
/Anders
Stellan skrev:...
Vad är det för en bok du har beställt? Jag har en av Sune Persson och en av Åke Svensson...men ingen bildbok.
/Stellan
Anders Ason skrev:Intressant sidoverksamhet du har! Fascinerande inomhusparkering också - en verklig kulturgärning.
(Hade det inte varit bätte att ta dörren än öppna spisen?)
Min bok nr 1 är samma som du har d v s, "De vita bussarna" av Åke Svensson (min är numrerad -7029, d v s unik, ingår i en upplaga om 8999 ex), bok nr 2 misstog jag mig på nu när jag kollar upp - den gäller en helt annan sak. Jag har tidigare köpt "Petsamotrafiken" som handlade ganska mycket om "runtomkring" och det är här jag har beställt bok nr 2, "Petsamotrafiken i bild" av Erik Björklund. Ledsen om jag väckte en förhoppning om en bok som kanske inte finns - mitt inlägg om detta gick lite snabbt.
Men ...nu har du chansen att skriva en bok nr 2 om det du känner tlll om dessa bussar och jag beställer omedelbart ett signerat exemplar!
/Anders
Lars-Gunnar skrev:Det kan inte ha varit en LV110 då den inte fanns i frambyggt utförande. Den hade en totalvikt av 4,8 ton. Jag skulle luta åt ett annat fabrikat då Volvos första frambyggda lastbil var LV75 med utskjuten kylare och lyktorna på var sin sida om denna. På bilden är en mer kantig hytt med lyktorna bredare isär. Den hade totalvikten 5,3 ton.
Källa: Crister Olsson Volvo 70 år.
Lars-Gunnar
Stellan skrev:
Nu saknar jag våra moderatorer...snacka om att komma från ämnet på tråden![]()
Att ta hand om Vita bussen och några av Volvo Lastvagnars fordon är egentligen min huvusakliga syssla...jag få betalt för att hålla på med min hobby![]()
Jag har länge tänkt att köpa Björklunds böcker, men aldrig riktigt kommit till skott![]()
Man kanske skulle ta upp en tråd med litteratur som har anknytning till vårt intresse?
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster