Något förvånad...

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Något förvånad...

Inläggav Saltbyxan » 29 okt 2010, 14:28

... hittade jag en L56:a med tillverkningsår 1976 på ett forum igår!? Men enligt pdf:en som finns någonstans här på forumet (Sammanställning över lastbilar från och med 1944 och gäller tillverkning fram till 1972), så upphörde produktionen av L56:or i feb 1968. Så vad är det jag uppenbarligen missar här och som någon med tillförlitlig dokumentation och litteratur eventuellt kan kasta ljus över? Enligt en reg-sökning är det en L5654130 med chassinummer 3621 och som gick i trafik första gången i Sverige 1976-03-30. Märkligt nog finns ingen gängse typbeteckning på motorhuven, och det jag främst undrar över är vilka modifikationer/tekniska förbättringar (motor, växellåda, hjulupphängning, hytt och inredning) en sådan här sen årgång kan ha jämfört med tidigare produktion. Och när är egentligen den senaste årgången då man upphörde med det klassiska trubbnosiga frontutseendet med mjuka linjer (oavsett om det gäller 110:or eller 111:or) och tillverkningen övergick till t ex 140:ornas kantiga nos med raka linjer eller den platta front som lever in i våra dagar?

Här är L56:an i fråga:

Bild
Saltbyxan

Re: Något förvånad...

Inläggav Klas Pettersson » 29 okt 2010, 16:32

Den blev troligen traktorreggad 1976.

MVH Klas
Användarvisningsbild
Klas Pettersson

Inläggav Saltbyxan » 29 okt 2010, 17:19

Tjena Klas. Asgarv, var det så löjligt enkelt! Tänkte inte i dom banorna utan tyckte bara att det såg ut som en dragare, vilket det kanske var innan den byggdes om. Jag skyller på dimmig skalle pga feber och flunsan. Jag släpper genast detta genanta och bekänner att jag lagt in din underbara L75 -62:a som skrivbord på datorn. Den är så jäkla cool:

Bild
Saltbyxan

Inläggav Per Thomson » 29 okt 2010, 17:51

Egentligen borde man fästa mindre avseende vid reg.bevis och i stället enbart tala om det tillverkningsår då chassiet lämnar tillverkaren (Scania/Volvo). Ett chassi som "glöms bort" av någon anledning och blir påbyggt något år senare får registreringsåret som modellår.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Saltbyxan » 29 okt 2010, 19:03

Uppenbarligen, får börja införskaffa tyngre scanialitteratur så man kan kolla upp saker innan man ställer ytterligare snömosfrågor...
Saltbyxan

Inläggav S-V L44 » 29 okt 2010, 21:31

Per Thomson skrev:
Egentligen borde man fästa mindre avseende vid reg.bevis och i stället enbart tala om det tillverkningsår då chassiet lämnar tillverkaren (Scania/Volvo). Ett chassi som "glöms bort" av någon anledning och blir påbyggt något år senare får registreringsåret som modellår.

Det är just därför som vetskap om chassinumret är så betydelsefullt. Bilarna med chassinummer i närheten av varandra bör rimligen ha funnits på tillverkningslinan ungefär samtidigt och bör då också vara bestyckade med komponenter från ungefär samma underleverantör, tillverkningsserie, etc., och då bör reservdelsköp på skroten rimligen också passa bättre.

Det anmärkningsvärda med fordonet som presenterades i ingressen är kanske inte modellåret (även om detta egentligen var felaktigt, men kanske på sätt och vis ändå rätt eftersom fordonet byggts om), utan att chassinumret är angivet till låga 3621. Ett sådant lågt nummer på en Scania-Vabis bör rimligtvis höra hemma på en 325:a lastbil eller 375:a buss tillverkad runt 1927-28.
En Scania-Vabis L56 skall ha ett chassinummer mellan 357000 och 365000.
Det finns ett antal Scania-Vabis och även Volvo (hittills ett knappt 10-tal funna, i mitt tycke ändå ett alltför stort antal) som lyckats bli inregistrerade med direkt felaktigt chassinummer. Dvs. det anmälda och registrerade chassinumret/modellbeteckningen avviker markant från de chassinummerserier för varje modellserie som Scania-Vabis och Volvo haft.
Det är mycket märkligt att besiktningsmän/myndigheterna (idag Bilprovningen och Transportstyrelsen, men felaktigheterna är säkert begångna av föregångarna) inte har eller har haft bättre koll på detta. När en bil passerat nålsögat med fel chassinummer så är det väl i princip omöjligt att rätta till det senare, men det innebär också att det blivit ett "nummer över". Personligen skulle jag aldrig köpa ett sådant fordon utan att få en rimlig förklaring till avvikelsen i chassinumret.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Stellan » 29 okt 2010, 21:36

Saltbyxan skrev:Uppenbarligen, får börja införskaffa tyngre scanialitteratur så man kan kolla upp saker innan man ställer ytterligare snömosfrågor...

Inte behöver du investera i en massa dyr litteratur när Veteranlastbilars forum finns...det är billigare att fråga här :P :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Saltbyxan » 29 okt 2010, 22:13

Stellan skrev:
Saltbyxan skrev:Uppenbarligen, får börja införskaffa tyngre scanialitteratur så man kan kolla upp saker innan man ställer ytterligare snömosfrågor...

Inte behöver du investera i en massa dyr litteratur när Veteranlastbilars forum finns...det är billigare att fråga här :P :wink:

/Stellan

Sant, men också kul att öka på kunskaperna och fördjupa sig lite på eget håll, och viss information ska man bara ha i bokhyllan, nära till hands när man omedelbart behöver det :) Och så fasligt dyrt behöver det väl inte bli att köpa lite grundläggande litteratur i ämnet!? Som det är nu har jag endast pdf:en jag nämnde i första posten...

I övrigt kan jag bara hålla med om det märkliga sättet att omregga gamla "riggar" till det år de nyregistrtreras...
Saltbyxan

Återgå till Allmänt Veteransnack