Per Thomson skrev:
Egentligen borde man fästa mindre avseende vid reg.bevis och i stället enbart tala om det tillverkningsår då chassiet lämnar tillverkaren (Scania/Volvo). Ett chassi som "glöms bort" av någon anledning och blir påbyggt något år senare får registreringsåret som modellår.
Det är just därför som vetskap om chassinumret är så betydelsefullt. Bilarna med chassinummer i närheten av varandra bör rimligen ha funnits på tillverkningslinan ungefär samtidigt och bör då också vara bestyckade med komponenter från ungefär samma underleverantör, tillverkningsserie, etc., och då bör reservdelsköp på skroten rimligen också passa bättre.
Det anmärkningsvärda med fordonet som presenterades i ingressen är kanske inte modellåret (även om detta egentligen var felaktigt, men kanske på sätt och vis ändå rätt eftersom fordonet byggts om), utan att chassinumret är angivet till låga 3621. Ett sådant lågt nummer på en Scania-Vabis bör rimligtvis höra hemma på en 325:a lastbil eller 375:a buss tillverkad runt 1927-28.
En Scania-Vabis L56 skall ha ett chassinummer mellan 357000 och 365000.
Det finns ett antal Scania-Vabis och även Volvo (hittills ett knappt 10-tal funna, i mitt tycke ändå ett alltför stort antal) som lyckats bli inregistrerade med direkt felaktigt chassinummer. Dvs. det anmälda och registrerade chassinumret/modellbeteckningen avviker markant från de chassinummerserier för varje modellserie som Scania-Vabis och Volvo haft.
Det är mycket märkligt att besiktningsmän/myndigheterna (idag Bilprovningen och Transportstyrelsen, men felaktigheterna är säkert begångna av föregångarna) inte har eller har haft bättre koll på detta. När en bil passerat nålsögat med fel chassinummer så är det väl i princip omöjligt att rätta till det senare, men det innebär också att det blivit ett "nummer över". Personligen skulle jag aldrig köpa ett sådant fordon utan att få en rimlig förklaring till avvikelsen i chassinumret.
// S-V L44