Det finns de som retar sig på veteranlastbilar då de tror att dessa används för att transportera andras gods och således konkurrerar i den pressade åkeribranschen. Tyvärr så förekommer det att dessa gamla klenoder används för annat än eget gods vilket även jag anser vara fel.
Om någon vill kontrollera ett veteranfordon som de ser och misstänker att det kör yrkesmässigt olagligt gör de troligen en sökning på Transportstyrelsen.
Tyvärr är dessa uppgifter lite missvisande.
Begär man ett faxutdrag eller slår på fordonet på hemsidan (fordonsfrågan) så kommer uppgiften om att fordonet inte är skattepliktigt även om det är anmält i yrkesmässig trafik och egentligen betalar normal vägskatt och vägavgift.
Janne i Hamburgsund som med sin Scania LBS141 -1980 kör yrkesmässigt över 250 mil i veckan betalar lika mycket skatt som alla andra kollegor med nyare R-seriebilar och FH-vagnar. I registren kan lätt tolkas att han inte betalar annat än registerhållningsavgiften på 65 kronor.
Då Janne kontaktade Transportstyrelsen för att reda ut om något blivet fel fick han till svar att det ska vara på detta vis. Det är i dessa fall egentligen inte fordonen i sig som är skattepliktiga utan verksamheterna, alltså transporter av gods i yrkesmässig trafik.
Det hela kanske inte är något att orda om men det är olyckligt om personer som efter misstanke gör en koll och tolkar transporten som olaglig när den i själva verket är helt enligt böckerna. Detta ger inte veteranlastbilshobbyn gott resumé utan spär ytterligare på deras agg mot alla gamlingar som rullar vid andra tillfällen än under veteranfordonsrallyn.
Det kanske hade varit bra om t.ex någon tidning som riktar sig till åkarekåren tog upp frågan och förklarade att uppgifterna kan misstolkas.
Hur ser det egentligen ut på ett faxutdrag? Jag saknar fax.