Skattefrågan.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Skattefrågan.

Inläggav Bo Norvinge » 26 aug 2010, 18:52

Det finns de som retar sig på veteranlastbilar då de tror att dessa används för att transportera andras gods och således konkurrerar i den pressade åkeribranschen. Tyvärr så förekommer det att dessa gamla klenoder används för annat än eget gods vilket även jag anser vara fel.
Om någon vill kontrollera ett veteranfordon som de ser och misstänker att det kör yrkesmässigt olagligt gör de troligen en sökning på Transportstyrelsen.
Tyvärr är dessa uppgifter lite missvisande.
Begär man ett faxutdrag eller slår på fordonet på hemsidan (fordonsfrågan) så kommer uppgiften om att fordonet inte är skattepliktigt även om det är anmält i yrkesmässig trafik och egentligen betalar normal vägskatt och vägavgift.

Janne i Hamburgsund som med sin Scania LBS141 -1980 kör yrkesmässigt över 250 mil i veckan betalar lika mycket skatt som alla andra kollegor med nyare R-seriebilar och FH-vagnar. I registren kan lätt tolkas att han inte betalar annat än registerhållningsavgiften på 65 kronor.
Då Janne kontaktade Transportstyrelsen för att reda ut om något blivet fel fick han till svar att det ska vara på detta vis. Det är i dessa fall egentligen inte fordonen i sig som är skattepliktiga utan verksamheterna, alltså transporter av gods i yrkesmässig trafik.

Det hela kanske inte är något att orda om men det är olyckligt om personer som efter misstanke gör en koll och tolkar transporten som olaglig när den i själva verket är helt enligt böckerna. Detta ger inte veteranlastbilshobbyn gott resumé utan spär ytterligare på deras agg mot alla gamlingar som rullar vid andra tillfällen än under veteranfordonsrallyn.

Det kanske hade varit bra om t.ex någon tidning som riktar sig till åkarekåren tog upp frågan och förklarade att uppgifterna kan misstolkas.
Hur ser det egentligen ut på ett faxutdrag? Jag saknar fax.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Re: Skattefrågan.

Inläggav S-V L44 » 26 aug 2010, 21:24

Alla gamla lastbilar äldre än 30 år klassas generellt som skattebefriade.

Därför är det ju lite olyckligt att även de som används i yrkesmässig trafik också kallas "skattebefriade" utan att egentligen vara detta, men det finns ett sätt att lägga märke till (dock en aning i skymundan) hur fordonet är anmält till Transportstyrelsen.

Skattefritt vs. Skattepliktigt fordon.JPG
Skattefritt vs. Skattepliktigt fordon.JPG (152.73 KiB) Visad 10076 gånger

Bilden visar utdrag från två olika fordon, gamla lastbilar som egentligen båda är skattebefriade.
Det ena används endast som veteranlastbil medan det andra används trots sin ålder yrkesmässigt.
Står det Nej efter texten "Yrkesmässig trafik" och fordonet fortfarande används för detsamma så är det naturligtvis inte bra.
Står det en annan text (t.ex. GODS) så är fordonet troligtvis beskattat även om det klassats som "skattebefriat".

Det är också intressant att göra en jämförelse med gamla jordbrukstraktorer som ju märkligt nog inte alls är skattebefriade oavsett ålder.
I nästan alla fall är dessa gamla traktorer avställda och då betalar man heller ingen skatt. Man kan undra hur många av dessa avställda traktorer som ändå används, för "nöjes skull" eller yrkesmässigt?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Bo Norvinge » 27 aug 2010, 13:40

På "fordonsfrågan" syns det att fordonet är anmält i yrkesmässig trafik, helt riktigt.
Denna lilla uppgift finns inte med vid en faxutskrift. Att fordonet är skattebefriat finns uppgift om.
Man får hoppas att den som är nyfiken på att kolla en veteranare verkligen också kollar yrkesmässig trafik-raden eller frågar handläggaren på Transportstyrelsen vid en telefonförfrågan.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav gunnilse » 27 aug 2010, 14:20

Traktorer har samma som veteraner i övrigt 65kr om året regestreringsavgift heter det väl??(med restrektioner)
Sen de som oturligt nog kör sk skattebefriat å yrkesmässigt gallrar bort sig själva inom sin tid.
Här i stan e de då inga större mängder vad jag kan se å de få som rullar går inte igenom nästa besiktning .
Kanske e i större utsträckning utanför storstaden??
gunnilse

Inläggav Stellan » 27 aug 2010, 17:08

Kanske man kan höra med åkerihistoriska sällskapet på mässan vad de anser om saken, de har ju väldigt nära kontakt med åkeriförbundet som säkert har synpunkter på den här frågan. För övrigt så vidhåller jag med en dåres envishet min galna idé att göra som polackerna...ha en särskild registreringsskylt för veteranfordon, och kanske att man ansluter sig till en märkesklubb under mhrf. Under de förutsättningarna så blir det aningen svårare att köra kommersiellt med veteranfordon, och mycket lättare att omedelbart se under vilka premisser det gamla fordonet är ute på vägen...

Adam Nowaks bil vid lastning för hemfärd till Polen
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav gunnilse » 27 aug 2010, 18:12

Det var på tapeten med speciella skyltar å någon form av anslutn till klubb dylikt å jag vet inte om detta e på instans än?
Samma veva föreslogs veteranfordonsgränsen till 1975 årsm å inte rullande som idag.
Någon som vet vad som skett i denna frågan.
gunnilse

Inläggav Bo Norvinge » 27 aug 2010, 19:23

Jag skulle också vilja veta hur det går i frågan om den fasta veteranfordonsgränsen. Intressant hade också varit att få veta ÅHS syn på 1975-gränsen, veteranskyltar m.m

En uppfattning är att ÅHS bör försöka följa SÅ-Sveriges Åkeriföretags linje i olika frågor vilket inte är så konstigt då ÅHS lyder under SÅ. Däremot så har ju ÅHS styrelse vissa möjlighet att lobba för "sina" frågor även om de inte till fullo följer SÅ:s riktlinjer.
Vad jag förstår (med reservation för misstolkningar, missuppfattningar och allmän oförståelse) så är SÅ för förslaget med 75-års gränsen. I åkerinäringen är det inte ovanligt att våra trevliga fordon ses med misstänksamhet. Alla är inte nostalgiker som bara ser gott i våra veteraner.
En säker källa i våra kretsar kan skriva under på att det förekommer "nostalgiker" som kör andras gods utan trafiktillstånd och i vissa fall dessutom med avställda fordon! Jag fick en tråkig siffra och några namn som jag vill hålla för mig själv.
Sådana fall får inte komma i dager. Kanske det är fel att jag nu skriver att det förekommer men alla vet nog att det så tyvärr gör.
Ju fler exempel som åkerinäringen och myndigheterna hittar ju närmare 1975-gränsen och andra hinder kommer vi.
Vi måste ALLA föregå med gott exempel!
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Sudde52 » 27 aug 2010, 20:16

Så länge det finns pengar att tjäna kommer det alltid att finnas skrupelfria människor tyvärr..
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav Lars-Gunnar » 27 aug 2010, 23:06

Sudde skrev:Så länge det finns pengar att tjäna kommer det alltid att finnas skrupelfria människor tyvärr..

Som kan sabotera för hela vetaranbilsrörelsen!!!!

Lars-Gunnar :twisted:
Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack