S-V L44 skrev:Man behöver ju inte tvunget ha C-behörighet för att kunna framföra ett tungt fordon, men det innebär att man måste göra/acceptera vissa avvikelser från det gängse tänkandet.
Man kan ju t.ex. registrera fordonet som "traktor", men det är ju inte speciellt skojigt. Dessutom är det skattepliktigt.
Man kan också registrera det som "motorredskap". Då måste man ha en viss utrustning, men kan å andra sidan få köra fortare än vad "traktorn" kan, ända upp emot 50-60 km/h.
Man kan också registrera det som "personbil" men då måste man ha en speciell påbyggnad. (Jag har sett en Scania T82 6x2 som är registrerad som just personbil regnummer KPY400, så det går. Sen blir ju märkligt nog farten dessutom "fri" .)
// S-V L44
- Mycket viktigt och intressant och jag tänker då på våra entusiaster som kanske inte klarar de nya kommande EU-kraven på syn exempelvis. Tung behörighet kräver ju läkarundersökning vart 10 år.
Om det vid läkarkontrollen visar sig att kraven inte uppfylls, vad gäller synen eller annat, så kan hälsan ändå vara tillräcklig för att behålla behörigheten på personbil och då är det du skriver mycket intressant.
Frågan är väl då vad villkoren är?
- > Vad gäller vid ombesiktning av en veteranlastbil till personbil?
> Det kan väl vara ganska många nya krav som ska uppfyllas?
> annat?