Nya EU-regler för medicinsk status för behörighet.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Nya EU-regler för medicinsk status för behörighet.

Inläggav Anders Ason » 13 aug 2010, 11:38

Tråden bygger på ett tidigare inlagt inlägg:

S-V L44 skrev:Man behöver ju inte tvunget ha C-behörighet för att kunna framföra ett tungt fordon, men det innebär att man måste göra/acceptera vissa avvikelser från det gängse tänkandet.

Man kan ju t.ex. registrera fordonet som "traktor", men det är ju inte speciellt skojigt. Dessutom är det skattepliktigt.
Man kan också registrera det som "motorredskap". Då måste man ha en viss utrustning, men kan å andra sidan få köra fortare än vad "traktorn" kan, ända upp emot 50-60 km/h.
Man kan också registrera det som "personbil" men då måste man ha en speciell påbyggnad. (Jag har sett en Scania T82 6x2 som är registrerad som just personbil regnummer KPY400, så det går. Sen blir ju märkligt nog farten dessutom "fri" .)

// S-V L44

Mycket viktigt och intressant och jag tänker då på våra entusiaster som kanske inte klarar de nya kommande EU-kraven på syn exempelvis. Tung behörighet kräver ju läkarundersökning vart 10 år.

Om det vid läkarkontrollen visar sig att kraven inte uppfylls, vad gäller synen eller annat, så kan hälsan ändå vara tillräcklig för att behålla behörigheten på personbil och då är det du skriver mycket intressant.

Frågan är väl då vad villkoren är?

> Vad gäller vid ombesiktning av en veteranlastbil till personbil?
      > Det kan väl vara ganska många nya krav som ska uppfyllas?
      > annat?

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Nya EU-regler för medicinsk status för behörighet.

Inläggav Thomas Almen » 13 aug 2010, 12:03

Skulle inte jag uppfylla synkraven för tung behörighet, så skulle jag överlåta körningen till nån annan. Nog med risker efter vägarna som det är.
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 13 aug 2010, 18:03

Kanske skillnad på körning och körning, eftersom det är högre krav på yrkesverksamma i tunga fordon? 1000 mil om året i en personbil går bra med lägre medicinska krav. En veteranlastbil utan last och möjligen några 100 mil per år och i lugnt mak kanske är en betydligt mindre olycksrisk än en 18 -åring med mycket bra syn?

Märkligt nog så verkar myndigheterna anse samma sak eftersom det finns flera olika kravlistor beroende på fordonstypen.

Det är inte min av sikt att puffa för att kringgå bestämmelser utan klarar man inte kraven för tung yrkestrafik ska man sluta.
Att fortsätta köra "personbil" är ju en helt annan sak.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 13 aug 2010, 19:33

Förvisso. Själv tycker jag det är förträffligt med återkommande kontroller efter 45 år. Under den korta period det pågått så vet jag flera som fått bättre hälsa med små insatser efter ett sånt läkarbesök. Själv skulle tycka det vore olustigt att köra "tungt" utan full synskärpa. Med dagens trafik är marginalerna små.
Thomas Almen

Inläggav herrstina- » 13 aug 2010, 20:35

Det rimliga är ju att även privatbilister i personbil omfattas av hälsokraven. Man uppskattar att 40% av de dödsolyckor där tunga fordon är inblandade är självmord, det finns ingen statistik över hälsorelaterade olyckor men att det förekommer vet man ju.
Att genom diverse manipulationer försöka kringgå hälsokraven är ingen bra ide.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Re: Vad som hände en av mina bröder

Inläggav Bengt Dahlberg » 14 aug 2010, 09:15

En av mina bröder var ute och körde då han svimmade men vaknade till då han kommit över på motsatt körbana.
Andra gången han oförklarligt svimmade var julafton 2008 då han efter ett par snapsar damp i golvet. Han vaknade till på golvet och med sönderriven skjorta då de närmaste skulle hjälpa till. De hade även ringt på ambulans som även kom.
Han följde dock inte med enär han kände sig frisk.
Tredje gången han drabbades var när han och sambon en fredagskväll ätit gott och delat på en vinflaska. När han reste sig svimmade han och ramlade så att han slog i ansiktet så att han inte kunde visa sig ute på ca två veckor.
Sedan har det inte hänt något mer men under tiden har han gjort sig av med bilarna och dessutom inte förnyat körkortet.
Han är nu 67 år och smal och i övrigt i god form.

Själv är jag 70 år och kommer inte att kosta på en extra läkarundersökning nästa år utan jag nöjer mig med att ha vanligt körkort.
Bengt Dahlberg

Re: Vad som hände en av mina bröder

Inläggav Lars-Gunnar » 14 aug 2010, 22:49

Bengt Dahlberg skrev:En av mina bröder var ute och körde då han svimmade men vaknade till då han kommit över på motsatt körbana.
Andra gången han oförklarligt svimmade var julafton 2008 då han efter ett par snapsar damp i golvet. Han vaknade till på golvet och med sönderriven skjorta då de närmaste skulle hjälpa till. De hade även ringt på ambulans som även kom.
Han följde dock inte med enär han kände sig frisk.
Tredje gången han drabbades var när han och sambon en fredagskväll ätit gott och delat på en vinflaska. När han reste sig svimmade han och ramlade så att han slog i ansiktet så att han inte kunde visa sig ute på ca två veckor.
Sedan har det inte hänt något mer men under tiden har han gjort sig av med bilarna och dessutom inte förnyat körkortet.
Han är nu 67 år och smal och i övrigt i god form.

Själv är jag 70 år och kommer inte att kosta på en extra läkarundersökning nästa år utan jag nöjer mig med att ha vanligt körkort.

Låter som hastigt blodtrycksfall eller epilepsianfall. Grand mal kan göra så den drabbade tuppar av med kramper som följd. Men din bror kanske inte krampade?

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack