Det tro jag inte. Jag skulle uppskatta mycket om där fanns en artikel om Volvo Vikings historia och framtagning till exempel. Vikingen byggde ju Sverige och det måste finnas något intressant att tillägga.
Innovationer som slagit igenom är också värt att berätta om.
Volvos växellåda med Hög och Låg växel medelst tillsatslåda monterad på växelspaken och Scanias tillsatslåda som man fick vara akrobat för att manöverera, var det någon skillnad rent tekniskt där. Vi har ju hört om reduktionsväxel och Norrlandsväxel. Var där någon skillnad?
Varför blev inte tandemdriften påpulär här. I USA och England var det legio.
Ett reportage av en av England saligen avsomnade lorrys skulle vara intressant. Faktum är att när Sverige var små på lastbilar så hade England ett halvt dussin märken. The chinese six som de kallade sina bilar som hade dubbla framaxlar var något som var mycket vanligt och inte annammat av våra inhemska tillverkare då vi här i sverige sedan länge körde med lastbilar med motorhuv. Det var ju först på 60-talet som t.ex. Volvo började med frambyggen som var en förutsättning för dubbla framaxlar. Paradoxalt nog var det Volvo och Scania som såg till att engelsmännen ratade sina egna märken samt att de engelska lastbilstillverkarna inte hängt med i utvecklingen och således fick se sig omkörda av bekvämare och motorstarkare bilar. Trots detta vill jag nog säga att Engelsmännen gjorde bilar som höll och som kom till Sverige. Thornycroft var en av de större bilarna som fick agera tungdragare åt vattenfall.
Intressant är att Englands 4-axlingar lastade 15 ton medan Volvo och Scania länge tröskade på 12-tonsnivån.
Lars-Gunnar