Timmerbilstråd igen!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Lasse Hsand » 20 mar 2010, 16:28

Tjena I Ramsele trakten tror jag varenda åkare hade en eller två baklastare med timmergrip. Jag köpte en gammal skiftbil som han kallade den en -58 duett av en timmeråkare på 90talet .Då fick jag med några instruktionsböcker på en Cambio barkmaskin. Han berättade då att han hade haft timmerbilar och baklastare på fasta avlägg hela 50 och 60 talet. Försöker nu själv få tag på en timmergrip till min 218 men det är inte lätt. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Lars-Gunnar » 20 mar 2010, 19:41

BURTRÄSKARN skrev:
Thomas Almèn skrev:Vilken bild!. Man tvärblev grabb på nytt. En sån där skinnluva hade inte varit fel att komma över.

Ja visst är det en ganska fin bild,det var ganska vanligt här, att man följdes två bilar tillsammans när man lastade med baklastare,en körde traktor den andra var uppe och lagade till lasset.hände väl då och då att dom trillade av lassen.Min Morfar ramlade en gång slog av några revben mot en stomme,hem och linda om och vila en dag,sen igång och köra igen.sjukskrivning kunde han inte stava till :lol: men på bilden fick han i allafall köra traktorn :mrgreen:

Jens, bilden på Titanen med H10:an som lastade timmer var fin. Har varit med om denna situation som barn. Hällnäs såg hade en egen H10 med timmergrip och den lättade ibland där bak av tyngden men föraren kunde knepen att få den att få markkontakt så han kunde styra. Den låg flera veckor i rad på avlägg och hämtade stockarna i skogen. Volvon kan inte ha varit så gammal då den blänker i lacken. Det tidstypiska kylarskyddet var typiskt för Volvofronterna på den tiden.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav BURTRÄSKARN » 25 mar 2010, 18:55

Lars-Gunnar skrev:
BURTRÄSKARN skrev:
Thomas Almèn skrev:Vilken bild!. Man tvärblev grabb på nytt. En sån där skinnluva hade inte varit fel att komma över.

Ja visst är det en ganska fin bild,det var ganska vanligt här, att man följdes två bilar tillsammans när man lastade med baklastare,en körde traktor den andra var uppe och lagade till lasset.hände väl då och då att dom trillade av lassen.Min Morfar ramlade en gång slog av några revben mot en stomme,hem och linda om och vila en dag,sen igång och köra igen.sjukskrivning kunde han inte stava till :lol: men på bilden fick han i allafall köra traktorn :mrgreen:

Jens, bilden på Titanen med H10:an som lastade timmer var fin. Har varit med om denna situation som barn. Hällnäs såg hade en egen H10 med timmergrip och den lättade ibland där bak av tyngden men föraren kunde knepen att få den att få markkontakt så han kunde styra. Den låg flera veckor i rad på avlägg och hämtade stockarna i skogen. Volvon kan inte ha varit så gammal då den blänker i lacken. Det tidstypiska kylarskyddet var typiskt för Volvofronterna på den tiden.

jo h10:an blev nog lätt bak i ändan när man tog full grip med talltimmer,men dom var duktiga på att styrbromsa :mrgreen: Och hade man en bm 35 h10 så var den utan diffspärr, så då "lurade " man den med styrbromsarna.diff kom ju senare på 350 h10 och 218 ,vilket var en enorm skillnad i djupsnö.Lages bil som är på bilden, var nog som du säger ganska ny på kortet.det var en 61:a och bilden troligen tagen 62.Kylarskyddet ska jag försöka att tillverka av pressenning till min bil så att man får den ganska tidsenlig,jag ska inte förneka att jag har haft den här bilden lite som mall när jag renoverat min bil :oops:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Lasse Hsand » 30 jun 2010, 21:10

Lasse Hsand skrev:Tjena Den tiden var jag inte med på. Men lägger in en bild på lastning i början av 80tal. Jag har för mig att det var en 110a. Hälsn Lars
Bilagan scan sep.jpg finns inte längre

Tjena fortsätter lite på timmer tråden jag tror den här bilden är från samma till fälle. Tror det var sommaren -87 sista sommaren innan morfar gick i pension. Det är han som syns på bilden han började sin karriär som flottare fortsatte sen som chaufför i början av 60talet skulle jag tro. För jag vet att han var med i filmen med Jarl Kulle Sången om den eld röda blomman som hanlade om flottning. Tror den är inspelad -56 eller -58 så då höll han fortfarande på med flottning. Men han var chaufför på Brorsons Åkeri I Ramsele. Jag åkte med många sommarlov som massäck har ej vetat vad det betydde för än på senare år. Men jag minns att han det vill säga Gunnar Hellqvist och Karl Erik Brorson alltid kallade mig det. Det man var mest irriterad på var att man fick aldrig åka med på sport eller påsklov när det var vinterföre. Men idag med egna barn förstår man ju varför. Men man har många roliga minnen från den tiden och därifrån kommer nog intresset för lastbilar. Hälsn Lars
-87.jpg
-87.jpg (23.08 KiB) Visad 17057 gånger
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Anders » 30 jun 2010, 21:32

Intressant berättelse!
F12;an på bilden är väl egentligen veteran vid det här laget nu :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lasse Hsand » 30 jun 2010, 21:53

Höll på att kolla dom reg nummer man minns för ett årsedan men alla verkar skrotade. Minns en som hade HNY 165 tror jag det var det var trailer dragaren. Den stod på volvo i Härnösand -91 ombyggd till grusbil nu tror jag den är skrotad. Men det var alltid roligt att åka på trailer resor maskintrailer då man fick se lite maskiner med :D :D . Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Anders » 30 jun 2010, 22:52

Lasse Hsand skrev: Men det var alltid roligt att åka på trailer resor maskintrailer då man fick se lite maskiner med :D :D . Hälsn Lars

Farsan ordnade ett par såna resor åt en när man var betydligt yngre än man är idag. Tyckte att det var grymt spännande och roligt att få följa med då :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 01 jul 2010, 02:22

Lasse, med massäck så menar du väl mat-säck? Hade din farfar en matväska med ett fack som gjort för glaskor och kaffeflaska och resten för matburken och smörgåsar?

Vet du, jag följde ofta med min far och han hade matväska. Det godaste jag visste var stekt palt i varmburken och smör och sylt till. Vi delade så jag fick på tallriken men det var lika gott för det.

En gång gick det åt fanders för min far. Han måste ha sovit. Det var vinter, mörkt och kallt så han skulle ta bort motorvärmaren. Men dessförinnan ställde han ner matväskan och glömde bort sig. Så han startade och lät motorn gå tills den röda lampan slocknade, la i backen och körde över matväskan som blev till pannkaka. Min mor var uppe så hon fick fixa något kallskuret åt honom. Vet inte men han måste ha ställt matväskan så att antingen fram eller bakhjulet gick över matväskan.

Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 01 jul 2010, 07:46

Hmmm... under hela min uppväxt hörde jag "massäck", d v s bakåkare eller hjälplastare då det var mycket vanligt att bilarna hade två man besättning (på timmerbilar var det regel). På LBC satt det flera personer på mornarna och väntade på medåkaruppdrag. Lasten skulle ofta kärras av o på eller bäras eller t o m relativt ofta handlastas, även om det var grus eller makadam. Har själv lastat åtskilliga lass med skyffel (har den kvar än=arvegods) som var av en lite speciell typ då den hade ett extra långt skaft för att lättare slänga upp gruset och heller inget tvärknap i uppänden. Dessbättre var bilarna i regel försedda med tippflak.

Jobbet då fick liksom lite andra meningar då en höjdpunkt var att starta bilen och dra i väg.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Munken » 01 jul 2010, 22:34

Kul att se några gamla bilder på Brorssons bilar, jag bor ju inte så långt från Ramsele så man ser ju deras bilar nästan varje dag plus att man känner några som kör åt dom.
Själv har man åkt timmerbil varenda vinter under uppväxtåren då farsan kört extra varje vinter i över trettio års tid.
Munken

Inläggav Lasse Hsand » 01 jul 2010, 23:29

Tjena Ser att du är från Rossön där har jag varit en hel del. Köpt en hel del grejor av skrothandlarn alltid roligt att gå en sväng på näset och kika lite. Han har ju skurit ner en hel del gamla lastbilar dom senaste åren. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Munken » 10 jul 2010, 14:00

Lasse Hsand skrev:Tjena Ser att du är från Rossön där har jag varit en hel del. Köpt en hel del grejor av skrothandlarn alltid roligt att gå en sväng på näset och kika lite. Han har ju skurit ner en hel del gamla lastbilar dom senaste åren. Hälsn Lars

Det är ju två skrothandlare ut på Älgön som det heter, Kjell-Erik och Anders. Den yngre av dom två, Anders, har två veteraner som han kör med i företaget också. Tror det är en 110:a och en 141:a.
Munken

Inläggav Lasse Hsand » 10 jul 2010, 18:28

Tjena Kjell Erik är inte han pensionär snart? Det är anders jag menar jag köpte en hel del grejor och bilar av honom när han hade skroten. Hörde att han hade fått en N7a av någon åkare. Tänkte ta en sväng upp i helgen isamband med bilutställningen i Ramsele. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Munken » 12 jul 2010, 07:51

Lasse Hsand skrev:Tjena Kjell Erik är inte han pensionär snart? Det är anders jag menar jag köpte en hel del grejor och bilar av honom när han hade skroten. Hörde att han hade fått en N7a av någon åkare. Tänkte ta en sväng upp i helgen isamband med bilutställningen i Ramsele. Hälsn Lars

Jo Kjell-Erik borde nog vara pensionär sen länge, men han fortsätter trots att han inte ens kan gå längre.
Det är nog den N7an som står hos Sten Flodin då, det är han som har alla gamla bilar och verkstan precis där man svänger av mot Älgön. Den verkar fungera iaf, för dom flyttar runt den på gården med jämna mellanrum.
Munken

Inläggav Stellan » 09 aug 2010, 21:57

En diabild ur arkivet...på tal om timmerbilar :)

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack