Släpfordon

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Släpfordon

Inläggav Anders Ason » 20 maj 2010, 12:03

Våra släpfordon till lastbilar har haft stor betydelse för vår samhällsutveckling och vi har just nu har just nu 52 749 släp- och påhängsvagnar registrerade med totalvikt över 3,5 ton. Långt ifrån alla är dock påställda och i trafik.

Den äldsta är ett FRUERHAUF D2-2 släp från 1941 (totalvikt 11 600 kg) av de 2 646 stycken som är av årsmodell 1980 eller äldre.

Det finns förmodligen en hel del att skriva om under den här rubriken?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Släpfordon

Inläggav Kjell T » 24 maj 2010, 07:38

Användning av släpvagnar av olika typer är något som hör ihop med lastbilar. Tidigare när lastbilarna inte var så stora skedde många tunga transporter med lastbil och släpvagn av något slag. Tyvärr är detta ofta detta ett glömt kapitel efter vad det verkar.
Kjell T

Inläggav Anders Ason » 24 maj 2010, 08:00

Kul att du hakar på! Jo, jag har inte själv tänkt så mycket på släpen förr - de har bara funnits där. Jag håller på att ändra mig (aldrig för sent)

Om släpen är alltför självklara på något sätt så riskerar de att försvinna, de skrotas ut eller rostar bort i en skogsdunge. "Mitt" första släp var en enaxlad kärra efter en 40-tals Internatonal bensinare. Mins inte så mycket av ekipaget då jag var ganska liten men totalt uppgick lastförmågan till 9 ton för bil och släp och farsan körde långtrad mellan Västervik och Göteborg. Vill även minnas att släpkopplingen påminde om tåg, stor kulkoppling med två rejäla och korslagda kättingar som säkerhet. På den tiden var det förvånande om en resa tur och retur gick utan missöden. Nu är man förvånad om det går sönder något.

Ofta hade han en nymodighet i returlasten - apelsiner.
Åt andra hållet var lasten tråkigare - gravstenar.
(de dog i Göteborg med)

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders » 24 maj 2010, 09:23

Helt klart att släpen är en viktig del av transporthistorien. Frågan är bara hur pass mycket som finns bevarat?

Hur pass krångligt är det förresten att registrera in en gammal släpvagn igen?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 24 maj 2010, 09:44

Anders skrev:Helt klart att släpen är en viktig del av transporthistorien. Frågan är bara hur pass mycket som finns bevarat?

Hur pass krångligt är det förresten att registrera in en gammal släpvagn igen?

Anders

Tror inte det är så svårt. Var i kontakt med de ansvariga för något år sedan och det fanns möjlighet till dispens för både kopplingsintyg och annat. För just släpet är det ju allra enklast om det finns gamla fordonsuppgifter och att det varit reggat tidigare.

Hör av er till mig om ni behöver hjälp med släpidentitet (kan räcka med ett chassienummer).

Kanske ska klara ut att det inte görs åtskillnad på släp och påhängsvagn.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 24 maj 2010, 20:39

Ett problem med gamla släp är väl bredden. Först var största bredd 2,45 tror jag sedan 2,50 och idag 2,60 m. Om man får ett släp som är 2,50 till sin bil som är 2,60 så är det inte så lyckat. Däremot om bilen är 2,50 och tar ett släp så är differensen försumbar tror jag. 2,5 cm på var sida men, det är klart man vill ha lika. Vet inte när bilenns flakbredd ökades från 2,50 till 2,60. Var det i början på 60-talet?

Jag är inte säker på att bredderna jag angivit är riktiga. Ni får korrigera om det är fel.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 24 maj 2010, 21:45

Å 1955 var största tillåtna bredd 2,35 m och personligen tror jag nog att de flesta veteranåkarna i första hand försöker få tag i det släp bilen gick med som "ung". I andra hand ett annat släp där bredden harmonierar med bilen (dispenskombination då inga nya kopplingsintyg utfärdas). Har sett kombinationer med olika bredd men det störde inte.

Det kan nog vara knepigt med däckdimensionerna 09.00 x 20, 10.00x20, 11.00 x20 till 22,5 o s v. Om vi undantar den sista (22,5) så gör det kanske inget om det inte är fullständig harmoni på ekipaget då hjulen ändå sitter en bit från varandra, det blir nog inget felaktigt synintryck. Först när man går fram och kollar vad som står på däcken vet man.

Ungefär i tiden kom Super Singel?

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 24 maj 2010, 21:56

Anders skrev:Helt klart att släpen är en viktig del av transporthistorien. Frågan är bara hur pass mycket som finns bevarat?
...
Anders

Ca 2500 släp och påhängsvagnar finns det i registret som är över 30 år, dock är inte alla påställda och det kanske inte är något kvar av ett släp även om det finns registrerat? Numera kollas de ju upp genom registerhållningsavgiften men det är ju svårt att veta om den betalas eller inte. Mig veterligen åker inte släpet ut ur registret om ägaren inte betalar denna avgift.

Hur många vagnar som har traktordrag är också intressant (och ute ur registret).
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 24 maj 2010, 22:02

Anders Ason skrev:Å 1955 var största tillåtna bredd 2,35 m och personligen tror jag nog att de flesta veteranåkarna i första hand försöker få tag i det släp bilen gick med som "ung". I andra hand ett annat släp där bredden harmonierar med bilen (dispenskombination då inga nya kopplingsintyg utfärdas). Har sett kombinationer med olika bredd men det störde inte.

Det kan nog vara knepigt med däckdimensionerna 09.00 x 20, 10.00x20, 11.00 x20 till 22,5 o s v. Om vi undantar den sista (22,5) så gör det kanske inget om det inte är fullständig harmoni på ekipaget då hjulen ändå sitter en bit från varandra, det blir nog inget felaktigt synintryck. Först när man går fram och kollar vad som står på däcken vet man.

Ungefär i tiden kom Super Singel?

Ja, Anders när du säger det så minns jag att det var 2,35 m och det känns som smalt idag. Var det i bredd med hytten?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 24 maj 2010, 22:11

SuperSingle kom var väl mest poppis,( om dom nu var poppis nån gång.,var ju en hel del kvalitetsproblem.) i slutet på 60-talet, början på 70-talet. 2,50 var bredden fram -79 eller -80, då den blev 2,60, bl.a för att få full pallbredd i skåpekipage. Ang. släp över 30 års ålder, så kan jag tänka mig en del krossfirmor som använder dom för som elverks- och verkstadsvagnar. Dock skeptisk till om dom besiktas eller skattas.
Thomas Almen

Inläggav Sudde52 » 25 maj 2010, 19:29

Fem stycken finns på "våran gård" som förvaring av formdelar :oops: Ska fota närmare vi tillfälle!
Formsläpen.jpg
Formsläpen.jpg (121.94 KiB) Visad 26169 gånger
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav Lars-Gunnar » 25 maj 2010, 22:03

Men vad är det du går och gömmer på Sudde? :lol: :lol:

Nä, fantastiskt vilka godingar. Vad vet du om dessa bakhängare?
1. Fabrikat
2. Årsmodell
3. Maxlast

Finns regnumren så kan det ju kollas upp via Trafikverket eller InfoTorg men Infotorg måste man pröjsa för.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 26 maj 2010, 08:44

Jag har alla uppgifter om släp och i viss mån kan jag nog hjälpa till.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lasse Hsand » 26 maj 2010, 19:45

Tjena var på ett litet besök på Stena igår och gjorde mig av med lite skrot. Där var det en hörna med många släp det klart ma får ju en slant för ett sånt nu. Synd . Hälsn Lasse
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav gunnilse » 30 maj 2010, 20:46

Bild
Jag hitta detta idag å när man kikar står de släp å dräller lite över allt.//Thomas
gunnilse

Nästa

Återgå till Släp- och påhängsvagnar