Skillnad på diesel och diesel ?? !!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Skillnad på diesel och diesel ?? !!

Inläggav S-V L44 » 25 okt 2009, 15:02

Även om mina föräldrar vid sidan av åkeriet också hade en bensinstation fram till cirka 1980 så är jag inte riktigt bekant med dagens utbredda flora av bränslen, oljor, smörjmedel, etc. och framförallt inte hur de används till äldre motorer, maskiner, etc..
Sådant fick man ju fortlöpande information om av BP på den tiden det begav sig för 30-50 år sedan men nu har jag inte hängt med eller snarare brytt mig eftersom jag inte direkt haft behov av sådan detaljinformation. Och det är uppenbart att jag måste sätta mig in i en viss del av denna problematik.

När jag skulle starta upp min Scania-Vabis med förkammardiesel (D402) i förra veckan för första gången så hade jag förberett mig med allt jag kunde ”komma på”, bl.a. en jeepdunk med diesel, men inga större mängder motorolja.
När vi tittade i tanken så fanns det kanske 15-20 liter kvar på botten, så jag fyllde inte på med ny diesel. Motorn drog igång förvånansvärt enkelt och snabbt men jag hade den inte igång särskilt länge eftersom motoroljan var tjock och framförallt nattsvart.

Så några dagar senare när jag bytt oljan visade det sig också att bränsletanken plötsligt blivit snustorr – hur detta nu kan komma sig??? :evil: :roll:
Bilen har stått länge långt uppe i Norrland med lite diesel kvar i tanken men över en natt i Skåne så är den lilla dieselmängden plötsligt puts väck.

Då blev det naturligtvis så att man måste hälla i lite av den medhavda dieseln (egentligen inköpt på Statoil för en VW Polo) som jag nu inser är någon form av miljödiesel eftersom den både ser konstigt ljusgul ut och luktar illa (verkar nästan vara parfymerad). Usch, och jag som gått i tankar att min nästa personbil skulle bli en diesel. Jag får nog omvärdera detta annars finns det risk för huvudvärk p.g.a. den vämjeliga lukten – tacka vet jag ”gammal” diesel, den luktar som diesel ska.

I alla fall verkar motorn nu inte tända på denna miljödiesel så jag slutkörde givetvis batterierna.

När jag tittade till lastbilen idag för att kanske göra ett nytt startförsök så var tanken helt tom igen – märkligt eller hur??? :evil: :roll:
Så nu har jag gett upp för tillfället (kommer att montera en avtappningskran på tanken så att jag kan tömma den själv efter varje start/körning), men det kvarstår ett par frågor:

1.) Jag har på några web-platser sett diskussioner och råd som försöker klargöra skillnaderna mellan gammal och ny diesel, bl.a. t.ex. denna
http://caravelle33.com/Gammal_och_ny_diesel.htm
samt givetvis diverse intressanta inlägg på
http://www.maskinisten.net/

Jag har dock inte lyckats klura ut hur de gamla förkammardieslarna uppför sig med den nya dieseln. Är det kanske rent av så att glödstiften inte förmår ”tända” den nya dieseln trots att glödströmmen varit på under de 30 sekunder som Scania-Vabis föreskrev, eller kan det finnas andra orsaker till att motorn inte startar med den enda skillnaden att dieselkvaliteten bytts?

2.) Kan man göra en förkammardiesel ”sur” precis som de gamla tvåtaktsmotorerna (DKW, Saab, moppar, etc.)? Behöver man ta ur och torka glödstiften efter upprepade misslyckade startförsök?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Skillnad på diesel och diesel ?? !!

Inläggav Anders » 25 okt 2009, 16:44

Det enda jag kan bidra medd såhär på rak arm vad gäller gammal respektive ny diesel är följande:

När man raffinerar råolja får man ut ungefär-mellan tummen och pekfingret-50/50 destillat(allt från Propan till Asfalt) och tjockolja(vilken är att jämföra med slagg vid järnframställning).
Tjockoljan kan man ju inte göra mycket mera med än att sälja som fartygsbränsle, men man kan med moderna metoder "krama ur" mera destillat ur tjockoljan.
Dock får det som effekt att bla diesel(eller Gasolja som det egentligen heter) får sämre egenskaper med bla sämre Cetantal och värmevärde.
Kort kan man alltså sammanfatta det som så att dieseloljan som såldes för säg 50 år sedan var av en bättre kvalité än idag.

(Hoppas att jag inte spårade ur fullständigt nu)

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav S-V L44 » 25 okt 2009, 18:16

Det är lite OT i dessa sammanhang, men för cirka 10 år sedan var jag på ett seminarium i England och höll ett föredrag kring det jag sysslar med i mitt dagliga jobb. Samtidigt var det en kille från BP-Amoco som höll ett annat föredrag, och han nämnde i sitt tal att av den olja och gas som man plockar upp ur Nordsjön så använder man mellan 15-25 % inom företaget i sina olika raffineringsprocesser. Han sa vidare att det fanns inga incitament att förbättra detta eftersom det var så billigt för dem. Förbättringar skulle innebära mycket dyra investeringar.
Då fick man sig en riktig tankeställare, när man snackar om energibesparingar ner på den enskildes nivå.
Att energin för den enskilde är dyr beror ju främst på skatter och avgifter och egentligen inte på produkterna som sådana även om efterfrågan styr en hel del också.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Lars-Gunnar » 25 okt 2009, 18:46

OFF TOPIC! Jag följde ofta med min far och han fick tanka där chefen bodde i en gammal röd och hög TEXAKO-mack med en inbyggd volymmätare högst upp som jag tror rymde 25 liter per pumpning som måste ske manuellt. Detta var i slutet på 50-talet.

Som jag minns det så var färgen åt det brandgula hållet. Och lukten var ju som disel skall lukta och det är den enda diesellukt jag känner till att jag känt lukten av. Så dagens diesel är ju absolut en förändrad olja som är sämre än den på 50-talet. Det behövs ju inte några dyra förändringar för att återgå till denna olja men då blir den ju inte miljövänlig. Undrar hur länge motorerna håller med dagens Diesel som man väl snart måste slopa namnet på och uppfinna ett nytt som Mildis.

Anders säger att dieselolja egentligen är Gasoline och i USA säger man inte diesel utan just Gasoline. Mycket vanligt förr i brochyrer där det talades om en Gasoline engine.

Lars-Gunnar :)

BACK TO TOPIC
Lars-Gunnar

Inläggav Anders » 25 okt 2009, 18:57

Lars-Gunnar skrev:OFF TOPIC! Jag följde ofta med min far och han fick tanka där chefen bodde i en gammal röd och hög TEXAKO-mack med en inbyggd volymmätare högst upp som jag tror rymde 25 liter per pumpning som måste ske manuellt. Detta var i slutet på 50-talet.

Som jag minns det så var färgen åt det brandgula hållet. Och lukten var ju som disel skall lukta och det är den enda diesellukt jag känner till att jag känt lukten av. Så dagens diesel är ju absolut en förändrad olja som är sämre än den på 50-talet. Det behövs ju inte några dyra förändringar för att återgå till denna olja men då blir den ju inte miljövänlig. Undrar hur länge motorerna håller med dagens Diesel som man väl snart måste slopa namnet på och uppfinna ett nytt som Mildis.

Anders säger att dieselolja egentligen är Gasoline och i USA säger man inte diesel utan just Gasoline. Mycket vanligt förr i brochyrer där det talades om en Gasoline engine.

BACK TO TOPIC

Dieselolja finns i ett flertal olika kulörer, dels den som benämns "White Gasoil" som är närmast ljusgul till färgen, men många olika kulörer till den mörkaste som är mörkbrun. OBS! att grön och röd är färgad artificiellt.

Gasoline är är bensin i USA. Gasoil, gasolja på svenska är det som kallas för dieselolja av de flesta. Anledningen till att den kallas för gasolja var att innan hr. Diesel uppfunnit sin infernaliska maskin så användes produkten till att filtrera stadsgas igenom.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav herrstina- » 25 okt 2009, 23:31

Du har ju två problem här, dels att tanken blir tom, dels att motorn inte startar. Jag använder ju en hel del modern diesel och jag kan inte påstå att den skulle dunsta lättare än standarddieseln om den förvaras i någorlunda slutet kärl. Antingen borde någon stjäla soppan eller så borde det finnas en pöl under tanken.
En förkammardiesel blir inte sur som en moppe, eventuell "gammal" diesel i förkammare, förbränningsrum eller på glödstift förångas ju per automatik när man glöder. Det som inte ventileras ut blir ju lite av en köldstart.
Funkar glödningen? Är pumpen luftad? Kan något ha hänt med matarpump/insprutningspump så soppan rinner ner i sumpen?
Jag har aldrig pillat i så gammla maskiner men på "modernare" pumpar och matarpumpar kan inre läckage ställa till med liknande problem.

Tändvilligheten är inte sämre på modern miljödiesel än traditionell standarddiesel.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav BURTRÄSKARN » 25 okt 2009, 23:57

Jag har trestycken caterpillar alla med förkammare och jag upplever att dom faktiskt går att göra sur,jag vet inte om det är inbilning eller ej men om motorn inte är riktigt varm innan man börjar ge bränsle till den så att den börjar tända direkt så kan det ibland bli ett elände att få igång,men då är det bara att strypa bränslet ett tag och prova senare när den blivit lite varmare,men då är väl fördelen att dom alla har bensinstartmotor och inte elektrisk,så att det är bara att vänta :D
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Lars-Gunnar » 26 okt 2009, 00:51

Vad snackar du om Burträskarn? Haru 3 Cattemotorer eller 3 bandtraktorer med catepillarmotor som har ponytändning vid sidan av motorn som man måste "leka lite med" för att starta motorn?

Lars-Gunnar :D :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav BURTRÄSKARN » 26 okt 2009, 01:01

Lars-Gunnar skrev:Vad snackar du om Burträskarn? Haru 3 Cattemotorer eller 3 bandtraktorer med catepillarmotor som har ponytändning vid sidan av motorn som man måste "leka lite med" för att starta motorn?

Lars-Gunnar :D :wink:

Jag har en väghyvel cat 212 och två bandlastare en HT4 och en 955 och alla med en liten 2-cylindrig startmotor kallad ponymotor,och utrycket leka lite med det stämmer,varje start är en utmaning :mrgreen:så har man väl startat dom så får dom gå ett tag :D
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Böll » 26 okt 2009, 19:27

Polaren kör mellan Sverige och Polen med nåt farligt skit i tankbil,han säger att när han tankar i Polen så går bilen mkt bättre med den Dieseln,den luktar som den gamla vi hade förr......
Böll

Inläggav Lars-Gunnar » 26 okt 2009, 23:52

Böll skrev:Polaren kör mellan Sverige och Polen med nåt farligt skit i tankbil,han säger att när han tankar i Polen så går bilen mkt bättre med den Dieseln,den luktar som den gamla vi hade förr......

Tror jag absolut det. Med alla tillsatser i diseln så inte går bilarna lika bra som förr inte. Frågan är om de känns starkare och mer alerta också?

Lars-Gunnar

Inläggav Raubtier » 28 apr 2010, 21:54

I min instruktionsbok för D400 - D600 - D800 serierna från 1950
står det att dieseln bör i huvudsak ha följande kännetecken:

Flampunkt, ej under: 65°C
Specifik vikt: 0,8 - 0,9
Viskositet vid 20°C: 1,3 - 1,6° Engler
Svavelhalt, högst: 0,7 %
Effektiv värmevärde, mer än: 10'000 kcal / kg
// Magnus
Ett vrak bland träden kan bli en veteran på vägen
Användarvisningsbild
Raubtier

Inläggav S-V L44 » 28 apr 2010, 22:01

Självklart kollar man upp att dieseln man köper vid pumpen minst uppfyller dessa analysdata, eller hur..... ? :roll: :D

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Raubtier » 28 apr 2010, 23:00

Ja, det gör väl alla? :mrgreen:

Då jag är 90-talare så känner jag bara till "dieseln" som säljs nu.. :(

Ska man tanka samma som båtgubbarna?
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=225556
// Magnus
Ett vrak bland träden kan bli en veteran på vägen
Användarvisningsbild
Raubtier

Inläggav S-V L44 » 29 apr 2010, 07:35

Intressant läsning om båtfolkets bekymmer med dieselkvaliteten och att de i princip endast kan tanka på Shells sjöstationer.
Det är nog så att vi också måste ta hänsyn till att det finns dålig diesel i majoriteten av pumparna.
Förmodligen drabbar det främst oss med gamla glödstiftsmotorer och som dessutom använder fordonen väldigt lite.
Även om vi kanske kan köra på den dåliga dieseln så måste vi nog säkerställa att tank och bränslesystem dräneras och rengörs ordentligt med jämna korta intervall.

Vore intressant att höra hur många som har bekymmer med bränsle/bränslesystem nu när bilarna skall startas upp efter en lång och kall vinter.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack