Äldre backspeglar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Äldre backspeglar

Inläggav S-V L44 » 17 feb 2010, 23:36

Äldre lastbilar från 1930-talet och framåt till slutet av 40-talet eller t.o.m. en bit in i början av 50-talet har, i bästa fall, relativt små runda yttre backspeglar. Ibland har de även en inre backspegel som enda spegel.
Sen kom de rektangulära (mått cirka 10x20 cm), men är det någon som vet mera precist när dessa infördes?
Om jag själv får gissa så skulle jag tro kring 1951-1952, men skulle gärna vilja veta lite mer precist.
Det finns några olika varianter, men vilka var egentligen tillverkarna?
Är det någon som vet?

Det verkar vara rätt svårt att hitta dessa gamla backspeglar i komplett skick (både runda och/eller rektangulära) och helst då lika på vänster och höger sida naturligtvis.
Jag har behov av gamla backspeglar (eller nytillverkade i gammal stil – rektangulära eller runda) inklusive armar och fästen till åtminstone två bilar, dvs. två par.
Tips tas tacksamt emot var man kan hitta sådana.
Eftersom spegelglasen var helt plana på den tiden bör det gå att tillverka nya glas utan någon större svårighet eller kostnad. Gummipackningen kan kanske bli det största problemet på gamla spegelhus.

Därefter finns det betydligt större rektangulära med nästan dubbelt så stor spegelyta som de mindre har och dessutom blev glaset lite konvex. Dessa speglar kom väl först i början av 60-talet, men även där är jag osäker. Dessa är jag mindre intresserad av eftersom speglarna skall sitta på bilar tillverkade 1948 och 1949- Min bil från 1953 har redan fina Nyströmbackspeglar, men de passar ju bara estetiskt till Nyströmhytter.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Äldre backspeglar

Inläggav Gösta » 17 feb 2010, 23:51

Hej! Hör med LG:s Reservdelar Adress lg.11-an@glocalnet.net Har för mig att han har haft både de där runda, samt de mindre rektangulära som du nämde /Gösta
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav Anders Ason » 18 feb 2010, 00:17

Dyker upp nya på Tradera då och då, genom bl a "11:an" i Fornåsa. Just nu ligger det ute (från en annan säljare) nya speglar till "Valpen" som ser ålderdomliga ut.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav S-V L44 » 18 feb 2010, 02:05

Tack för tipsen.
Valparnas backspeglar kan ju duga i sig men armarna passar ju inte på någon lastbil. De är alltför korta.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Kjell T » 18 feb 2010, 11:32

Rektangulära backspeglar ca 10x20cm gick att köpa nya som Volvo reservdel till hjullastare? från Lantmännen på 90-talet. Hur det är nu vet jag inte.
Kjell T

Inläggav janper » 18 feb 2010, 19:10

AB Karosseritillbehör http://www.abkati.se/
Har rektangulär backspeglar med plant glas men det är av en lite större modell.
250x150x2mm art nr : 1492.01

mvh
JP
janper

Inläggav Per Thomson » 19 feb 2010, 22:54

Jag tycker inte att man på denna punkt skall eftersträva att vara autentiskt tidstrogen. Detta med backspeglar kämpade jag hårt för att man måste ändra en konservativa inställning till som rådde vid 60-talets början. Hur mången chaufförer var det inte som måste luta huvudet ut genom rutan för att kunna backa ett släp. Huvudet kvar inne i hytten och använd speglar är det som skall gälla och går det inte så är det fel på speglarna. Klarar du inte detta så omskola dig - jag var benhård på denna punkt under 60-talet och bidrog till att mången chaufför monterade extra speglar.

Detta är en trafiksäkerhetsfråga och får inte tummas på av nostalgi-konservatism. Jag tror inte att ett topp-rustat veteranfordon förlorar i aktning för att man monterat en konvex spegel om det är så att fordonet används i rally-sammanhang. Skall det bara ställas ut på ett museum eller liknande så är det en annan sak - då monterar man på de tidstrogna speglarna.

Europa2001_1just.jpg
Hamburg - Lübeck 1965
Europa2001_1just.jpg (23.44 KiB) Visad 12310 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav S-V L44 » 20 feb 2010, 01:29

På ett sätt håller jag med dig Per att det definitivt är en trafiksäkerhetsfråga, men det ser ju absolut inte snyggt ut med alltför moderna "attiraljer" på ett gammalt fordon.
När vi ändå berör trafiksäkerhet, så borde man ju egentligen också konvertera bilen så att den fick t.ex. servostyrning och eventuellt någon form av bromsuppgradering. Men hur många gör detta?
Det är verkligen inte någon höjdare att komma utanför vägkanten om man inte har servostyrning (då gäller det att ha starka armar!), och det är heller inte roligt att behöva göra en häftig nödinbromsning om man t.ex. har växlat upp ett gammalt fordon för att man skall kunna hänga med i den allmänna trafikrytmen.
Jag tror nog att man försöker köra med ett gott omdöme och ha alla sinnen helskärpta när man rattar ett gammalt fordon eftersom man är medveten om dess "brister" i förhållande till moderna fordon. Sen får man ju också hoppas att medtrafikanterna visar hänsyn och inser att man faktiskt inte kan hänga med i den moderna trafikrytmen.

Skulle också vara skojigt att höra andras synpunkter och erfarenheter.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Per Thomson » 20 feb 2010, 10:08

Oj, jag han inte in och ta bort mitt inlägg innan någon svarade för jag ångrade det :cry:

Du har helt rätt och ironin med servostyrning förtjänar jag :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav S-V L44 » 28 dec 2010, 21:47

Jag fann den här annonsen från tidigt 1952 om Arrow backspeglar.
Förmodligen fanns det fler tillverkare av backspeglar under andra produktnamn.

Arrow Backspeglar - Annons Lastbilen Nr 2-1952 - LR.JPG
Arrow Backspeglar - Annons Lastbilen Nr 2-1952 - LR.JPG (104.83 KiB) Visad 12177 gånger

Jag blev nyligen tillsänd mig ett mycket intressant foto som dels visar en Scania-Vabis 34513/2 Bulldog med boggi och tvåaxlig släpvagn. Bilen som är Göteborgs-registrerad tillhörde NTS och gick på rutten Sverige-Schweiz-Tjeckoslovakien. Det andra bilen på samma foto visar en intressant Scania-Vabis L11 också den med boggi och den står strax bakom det förra ekipaget.
Tyvärr vill jag inte visa upp bilden då jag inte har upphovsrätten till den, men det är också intressant att notera att Sc-V 34513/2:an är utrustad med den rektangulära typen av backspegel.
Årtalet då bilden av de båda bilarna togs är svårbedömt men det bör ha varit någon gång strax efter krigsåren eftersom ingen av bilarna har gengasaggregat och 34513/2:an är "krigsmålad" bl.a. med stora svenska flaggor på sidorna, dvs. från slutet av 1945 fram till kanske 1946-47-48. L11:an ser alldeles ny ut och den är utrustad med Åtvidabergshytt så årsmodellen bör ha varit före 1948.
Det är nog det äldsta autentiska foto jag sett av en rektangulär backspegel, så då kvarstår frågan när började dessa backspeglar komma på marknaden?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Återgå till Allmänt Veteransnack