Äldre lastbilar från 1930-talet och framåt till slutet av 40-talet eller t.o.m. en bit in i början av 50-talet har, i bästa fall, relativt små runda yttre backspeglar. Ibland har de även en inre backspegel som enda spegel.
Sen kom de rektangulära (mått cirka 10x20 cm), men är det någon som vet mera precist när dessa infördes?
Om jag själv får gissa så skulle jag tro kring 1951-1952, men skulle gärna vilja veta lite mer precist.
Det finns några olika varianter, men vilka var egentligen tillverkarna?
Är det någon som vet?
Det verkar vara rätt svårt att hitta dessa gamla backspeglar i komplett skick (både runda och/eller rektangulära) och helst då lika på vänster och höger sida naturligtvis.
Jag har behov av gamla backspeglar (eller nytillverkade i gammal stil – rektangulära eller runda) inklusive armar och fästen till åtminstone två bilar, dvs. två par.
Tips tas tacksamt emot var man kan hitta sådana.
Eftersom spegelglasen var helt plana på den tiden bör det gå att tillverka nya glas utan någon större svårighet eller kostnad. Gummipackningen kan kanske bli det största problemet på gamla spegelhus.
Därefter finns det betydligt större rektangulära med nästan dubbelt så stor spegelyta som de mindre har och dessutom blev glaset lite konvex. Dessa speglar kom väl först i början av 60-talet, men även där är jag osäker. Dessa är jag mindre intresserad av eftersom speglarna skall sitta på bilar tillverkade 1948 och 1949- Min bil från 1953 har redan fina Nyströmbackspeglar, men de passar ju bara estetiskt till Nyströmhytter.
// S-V L44