Framskärmar L20/L60

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Framskärmar L20/L60

Inläggav Säters El-kvarn » 10 feb 2010, 16:06

Jag har inhandlat en L20/L60, årgång ung. -50.

Bilen saknar framskärmar, och frågan är om skärmarna är lika mellan L40 och L60?
Jag misstänker att det lättare att få tag i skärmar från en L40. Eller kanske en L51.

Jag vet att skärmar till L56 och L76 skiljer några centimeter i bredd, är det samma skillnad mellan L40 och L60?
Säters El-kvarn

Re: Framskärmar L20/L60

Inläggav S-V L44 » 11 feb 2010, 08:22

Jag ar borta i norra Peru for tillfallet och det ar mitt i natten och om nagra timmar skall jag flyga vidare till Ecuador.
Darfor har jag begransade mojligheter att kolla upp detta just nu.
Jag skall vara ledigt i morgon eftermiddag lokal tid, men jag vet inte om jag har nagon bra internetuppkoppling.
Om ingen annan hinner fore med ett svar till dig sa aterkommer jag.
Skarmarna mellan L20 och L60 skiljer i alla fall. Inte direkt mattmassigt men uteseendemassigt i skarmens rundning i nedre ytterkant. Torpedplaten och gummipackningen mellan denna och skarmen skiljer nagon centimeter i matt mellan L20 och L60.
Jag kan inkludera bilder pa detta senare.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav S-V L44 » 13 feb 2010, 02:24

Tyvärr hade jag inte reservdelskatalogerna med mig här på resan (vilket jag trodde), så jag får snällt vänta med att kolla upp hur det förhåller sig med kompabiliteten mellan skärmar till L10-L40 och L20-L60 tills jag kommit hem. Jag vet att man bytte utseende vid ett visst chassinummer på L20 och att åtminstone alla L60 har det "nyare" utseendet på skärmarna.
Jag har inte tillgång till reservdelskatalogerna för L51 och L71 alls, så de modellerna kan jag tyvärr inte svara för.
Som jag nämnde förut finns det vissa skillnader i utseende mellan skärmarna men om fästpunkter och väsentliga mått överensstämmer vet jag ännu inte.
Om man vill försöka behålla ursprungsutseendet så att det stämmer med årsmodellerna så bör man också titta på strålkastarna och speciellt då strålkastarfästena. Dessa skiljer en hel del.
Det är svårt att visa bilder på detta just nu på resande fot men jag kan ställa samman lite exempel när jag kommit hem i början av nästa vecka.

En annan sak: Du skriver att det kanske är lättare att hitta en L40. Jag har precis motsatt erfarenhet. Jag jagade en L40 i flera år men fann bara L51:or och L10:or. Jag ville egentligen ha en L40 av årsmodell 1950, men jag slog ändå till och köpte en 2L10 och en L51 trots allt och trots att jag visste att de inte var kompatibla tekniskt sett. Sen kan man ju undra varför köpa två så olika bilar, men realtivt sett blev det en billigare transport med två bilar.
Och nu har jag också en 2F10:a som är den av de tre som är i bäst skick. Annars var denna först tänkt som reservdelsbil till 2L10:an eftersom de är tillverkade med bara några månaders mellanrum. Men det är ju synd och skam att "slakta" en bil som bara gått cirka 825 mil och är i hyfsat bra skick.
F.ö. vet jag inte om skärmarna på dessa F10:or och 2F10:or är kompatibla med de övriga modellerna. Jag tror att de är det, men jag får kolla upp detta.
Om de är lika, kan jag kanske tipsa om bilar som står i din närhet (om du nu bor i Säter?).

// S-V L44
Senast redigerad av S-V L44 13 feb 2010, 02:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Säters El-kvarn » 13 feb 2010, 02:52

Jag har fått tag i en gammal vägförvaltningsbil som stått inomhus sedan 1960.
Tyvärr har den tidigare ägaren påbörjat någon form av ombyggnad, så skärmar, plåtarna nedanför huven, samt motorhuv är borta.
Även tippflaket är väck.
Jag lite osäker på model, men troligtvis är det en tidig L60. Den har 4-växlad låda.
Däremot är den inte brunmålad, som den på vägverksmuséet, utan gul.
Säters El-kvarn

Inläggav S-V L44 » 13 feb 2010, 03:15

Om du vet chassinumret (eller evt. motornumret om det är en originalmotor vill säga) kan man ju direkt avgöra vad det är för modell på din bil.
Om du inte vet chassinumret kan du ju alltid kolla hur man möjligtvis kan få fram det här
www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopi ... =11&t=1878
Du behöver inte skicka uppgiften om chassinummer så att "alla ser det" om du inte vill.
Vill du inte att alla skall kunna se ditt chassinummer kan du ju skicka det till mig via Forumets "mailservice". Du bara klickar på min signatur så kommer mina uppgifter fram, och nederst till vänster står om du vill skicka ett personligt PM.
I så fall kan jag inte läsa medelandet förrän jag kommit hem från sydamerika på måndag.
(Det kan vara bra att dölja ett chassinummer tills man fått genomfört en ursprungskontroll hos Transportstyrelsen om man vill få bilen registrerad - är bilen redan i det aktuella fordonsregistret spelar det ju ingen roll.)
Jag kan också försöka ringa dig på måndag/tisdag. Jag har redan haft kontakt med andra medlemmar i Forumet härifrån samt för några veckor sedan när jag var i Thailand och det blir ofta dyrt att ringa mobilsamtal från "långtbortistan" även om jag inte betalar räkningen själv.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Säters El-kvarn » 13 feb 2010, 13:57

Jag har inte tillgång att leta chassie-nummer för närvarande, då bilen står kvar hos den jag köpte den från.
Vi hämtade den här bilen för 20 år sedan, men nu har kompisen fått andra prioriteringar, så jag övertar det hela.

Jag har knappt sett bilen sedan vi hämtade den. Jag minns att det var eluppvärmda rutor med invändiga glödtrådar!
Varningstrianglarna på hytten var intakta, med "skyddsmössor" monterade. Synd att det fattas lite delar.

Vi kan ta den här disskusionen när du hemma i Sverige igen.
Säters El-kvarn

Inläggav S-V L44 » 15 feb 2010, 23:47

Jag valde att lägga mitt undersökta material under Scania-Vabis Historik istället eftersom jag tror att det bör ligga där.
Kolla följande länk:
viewtopic.php?f=11&t=2256

Så du har nog en bra chans att hitta framskärmar till din bil, Säters El-kvarn.

Som jag nämnt vid ett flertal andra tillfällen så är det viktigt att känna till chassinumret på sin bil och "donatorbilen" förutsatt att man vill försöka behålla originaliteten med ett årsmodellspecifikt resultat.
Sen kan det ju också finnas andra skäl att man bygger om (för att t.ex. uppnå förbättringar i form av funktion och tillförlitlighet), men detta berör ofta mer mekaniska komponenter.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Återgå till Objekt sökes