N86 Dubbelhytt

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: N86 Dubbelhytt

Inläggav kringlan » 15 jan 2010, 16:15

Den sista bilden föreställer ju en helt "normal" sandlåda 8)
Bild
//Kringlan
Ja e inte dömm!! ja har bara otur när ja tänker... ;-)
Användarvisningsbild
kringlan

Inläggav Stellan » 15 jan 2010, 17:18

Njae...fattas det ändå inte en lingrävare? :mrgreen: :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lasse Hsand » 15 jan 2010, 18:23

Ska villigt erkänna att jag föredrar hydralik. Får jag bara hem drotten så känns allt lite bättre. De klart jag har varit och tittat på en Cat D6 skulle vara mumma. Men användnings området är ju inte stort. Men,,,,,,,,
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Stellan » 15 jan 2010, 22:11

D6:an är kanske lite stor, men Drotten är ju en underbar liten maskin :D De hade några sådana på A6 i Jönköping när jag gjorde lumpen och gick verkstadsskola till bandtraktormekaniker, vi använde till och med en sådan för att bogsera igång en D4...till befälens stora ilska. De tyckte inte att spolplattan var rätt plats för det :lol: :lol: :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lasse Hsand » 16 jan 2010, 19:51

Säga vad man vill om det militära men det hände mycket roligt. Jag blev nånting man kallade motorman. Men det innebar att man fick köra det mesta. Det roligaste jag minns var när vi bärgade en N88 i slalombacken med en Tg30. Minns att jag blev beordrad att hämta en sådan hade aldrig sett en sånn förr. Allt gick ju bra tills man skulle lägga i en växel. Letade ett reglage med ljus oc lykta. Fick ta fram boken och läsa då det visade att de var det där lilla vredet man växlade med. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav kringlan » 30 jan 2010, 22:36

Hejsan nu har jag hittat nått som du skulle kunna skaffa till "crewcaben" naturligtvis till gemensamt nyttjande :roll:
Rätt så lika färgsättning va?
Bild
Bilden hämtad från http://www.hegges.se/
//Kringlan
Ja e inte dömm!! ja har bara otur när ja tänker... ;-)
Användarvisningsbild
kringlan

Inläggav Åkarns Kalle » 30 jan 2010, 23:29

Från Sigvard Nordströms Åkeri Piteå den rattade pappa några gånger under 1 o 1/2 år på 70-talet.
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Lasse Hsand » 31 jan 2010, 17:30

Tjena Ja det där släpet vore inte det sämsta att ha. Men det skulle väl sluta i kattastrof för familje förhållandet. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Anders Ason » 31 jan 2010, 19:56

Lasse Hsand skrev:Tjena Ja det där släpet vore inte det sämsta att ha. Men det skulle väl sluta i kattastrof för familje förhållandet. Hälsn Lars

Varför det? Inred med två rum o kök o ta med frugan på långtripp!

:D

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lasse Hsand » 31 aug 2010, 20:25

Tjena jag lyfter den här tråden igen. Är det någon ny eller gammal medlem som vet om skellefteå statsbudskontor finns kvar. Skulle vara väldigt kul att höra om dom eventuellt skulle ha en bild på volvon med typ en skåp trailer för flytt. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Ove » 02 sep 2010, 18:33

Liknar en Flobyhytt????? VH Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove

Inläggav Stellan » 02 sep 2010, 19:23

Jag såg att länken till flyttrailern på Blocket inte fungerar...vilket man kanske borde ha förutsett. Så jag lägger upp den här broschyren från GDG istället, och hoppas att inte fotohinken havererar :P

Dragbilen är ju precis tvärtemot en dubbelhytt, men visst skulle en sådan här passa efter N86:an? :)
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 02 sep 2010, 20:25

Ove skrev:Liknar en Flobyhytt????? VH Ove

Nog är det en Flobyhytt :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lasse Hsand » 02 sep 2010, 21:46

Mycket riktigt en Floby med mycket trä i!!
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Moroten » 03 sep 2010, 21:59

Hej. Då jag levt i flyttbranschen i hela mitt liv, har jag lite info att ge angående Skellefteå Stadsbud. Denna N86 tror jag mig ha skymtat från vägen mellan Viksjö och Graninge under många år, har tänkt stanna och försöka köpa den, men det blev aldrig av... Denna bil drog troligen en HC, dvs. Hilding Carlsson-trailer, lågbyggd, avsedd för möbeltransporter. Skellefteå Stadsbud hade åtminstone två; en enaxlad och en tvåaxlad. Dessa två trailers fanns kvar i slutet på 70-talet då jag blev bekant med gubbarna från Skeå. Då drogs den enaxlade av en F88 från 75 och den tvåaxlade av en LB111 från jag tror 78. Jag tror att jag eventuellt kan spåra den tvåaxlade, återkommer i ärendet.

Skellefteå Stadsbud var en av landets äldsta flyttfirmor, men gick i kk häromåret. Länge drevs det som en stadsbudsförening, där stadsbuden hade sin ägarandel. Föreningen bildades om till AB, men ända en bit in på 90-talet hade stadsbuden sina aktieandelar. Östen Hedlund, som var en av stadsbuden, blev ensam ägare kvar tills i slutet av 90-talet då han sålde bolaget. Minns på raken inte efternamnen; men Martin och Kenneth var två andra delägare. Företaget låg på Brogatan 27 i Skellefteå, där kaffepannan alltid stod beredd att servera kollegor i flyttbranschen, så som till exempel den yngling jag själv var när jag började köra på norrland i början av åttiotalet.

Vårt företag, AB TIR Transport, tillhörde liksom Skellefteå Stadsbud; SEFAB, Samverkande Expressföretag AB, flyttåkarnas egna rikstäckande bolag. SEFAB slogs sedermera ihop med konkurrenten FMT Förenade Möbeltransporter AB och antog konkurrentens namn, FMT. Några kanske minns alla vita bilar med gula och blå linjer märka "FMT" som for runt om i landet. Vi hade som mest över 100 enhetligt dekorerade fordon, i slutet av 80-talet. Tja om detta kan jag babbla mycket. Har någon frågor om flyttbranschen och flyttfordon, kan jag kanske svara... By the way; nu på åkarsvängen, nästa helg, ska jag testköra mitt nya projekt; en LB 110 från 71 med ASJ möbeltrailer från 69, för att lära känna åket innan jag river för renovering...Lars Jonsson / Gävle
Moroten

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack