av Moroten » 03 sep 2010, 21:59
Hej. Då jag levt i flyttbranschen i hela mitt liv, har jag lite info att ge angående Skellefteå Stadsbud. Denna N86 tror jag mig ha skymtat från vägen mellan Viksjö och Graninge under många år, har tänkt stanna och försöka köpa den, men det blev aldrig av... Denna bil drog troligen en HC, dvs. Hilding Carlsson-trailer, lågbyggd, avsedd för möbeltransporter. Skellefteå Stadsbud hade åtminstone två; en enaxlad och en tvåaxlad. Dessa två trailers fanns kvar i slutet på 70-talet då jag blev bekant med gubbarna från Skeå. Då drogs den enaxlade av en F88 från 75 och den tvåaxlade av en LB111 från jag tror 78. Jag tror att jag eventuellt kan spåra den tvåaxlade, återkommer i ärendet.
Skellefteå Stadsbud var en av landets äldsta flyttfirmor, men gick i kk häromåret. Länge drevs det som en stadsbudsförening, där stadsbuden hade sin ägarandel. Föreningen bildades om till AB, men ända en bit in på 90-talet hade stadsbuden sina aktieandelar. Östen Hedlund, som var en av stadsbuden, blev ensam ägare kvar tills i slutet av 90-talet då han sålde bolaget. Minns på raken inte efternamnen; men Martin och Kenneth var två andra delägare. Företaget låg på Brogatan 27 i Skellefteå, där kaffepannan alltid stod beredd att servera kollegor i flyttbranschen, så som till exempel den yngling jag själv var när jag började köra på norrland i början av åttiotalet.
Vårt företag, AB TIR Transport, tillhörde liksom Skellefteå Stadsbud; SEFAB, Samverkande Expressföretag AB, flyttåkarnas egna rikstäckande bolag. SEFAB slogs sedermera ihop med konkurrenten FMT Förenade Möbeltransporter AB och antog konkurrentens namn, FMT. Några kanske minns alla vita bilar med gula och blå linjer märka "FMT" som for runt om i landet. Vi hade som mest över 100 enhetligt dekorerade fordon, i slutet av 80-talet. Tja om detta kan jag babbla mycket. Har någon frågor om flyttbranschen och flyttfordon, kan jag kanske svara... By the way; nu på åkarsvängen, nästa helg, ska jag testköra mitt nya projekt; en LB 110 från 71 med ASJ möbeltrailer från 69, för att lära känna åket innan jag river för renovering...Lars Jonsson / Gävle