Trailerhistoriens epilog:
Orsaken till olyckan i Ekträsk nu klarlagdNu är det klart varför olyckan i Ekträsk inträffade, då ett tåg krockade med en lastbil i slutet av mars. Vid olyckan skadades lokföraren allvarligt.
Det som hände var att lastbilen med trailer var för tungt lastad. Det gjorde att den fastnade med underredet på järnvägsövergången.
Det här visar den utredning som Banverket och Green Cargo gjort.
Lastbilsföraren har inte heller förvissat sig om att färdvägen var framkomlig.
Dessutom pekar utredningen på brister i reglerna för hur plankorsningar ska vara utformade. Det finns bara rekommendationer och inga tvingande direktiv.
Olycksrapporten från Ekträsk partsinlagaArbetsgivaren till den lastbilsförare som utpekats som skyldig till den svåra tågolyckan i våras anser att utredningen gjorts av den ena parten i tågolyckan och därför inte är en oberoende utredning utan en partsinlaga.
Det är Banverkets rapport om olyckan i Ekträsk i mars, som fått olycksförarens arbetsgivare att reagera. Vid olyckan krockade ett tåg med en lastbil med trailer, som fastnat på järnvägsövergången. Polisutredningen är nedlagd och det finns inga misstankar om brott. I stället är det nu försäkringsbolagen som håller på att göra upp om vem som ska betala för skadorna.
Föraren hade dispens från Vägverket att köra olycksvägen och företaget, Hägglunds Last och Schakt, anser att man uppfyllt alla villkor. Banverket konstaterar i sin rapport inte på något konkret föraren kunde gjort annorlunda, bara att det inte var något fel på korsningen och då är det föraren som har ansvaret.
Något mer har jag inte hittat om skadeståndsanspråk i trailerfallet. Det blev ju skador för miljontals kronor främst för Gren Cargo.
Lars-Gunnar
