Timmerbilstråd igen!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Timmerbilstråd igen!

Inläggav Anders Ason » 02 jan 2010, 21:04

Här en bild på en riktig timmerbil- landsvägarnas skepp med mast o allt! En riktig dåtidens Hot Rod med öppen motorhuv och vantspännare. Kan nästan tänka mig lanternor också. Varför fick inte dessa bilar vara kvar då de stod på toppen av utvecklingen?

:D

timmerskepp.jpg
timmerskepp.jpg (87.1 KiB) Visad 25624 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Anders » 02 jan 2010, 23:10

Kan det tänkas vara en LV15X? Tycker mig känna igen bilen, var har du hittat den här bilden? :)
Måste ha gått rätt tungt med bil och släp med 95 ystra kusar under huven.
Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav BURTRÄSKARN » 02 jan 2010, 23:27

Bra Anders mera bilder på timmer och gruvbilar,det är väl dom som drog in lite pengar till sverige,från början i allafall.I Skellefteå så hävdar man att Lundbergs Baklastare 350 H-10 OCH LM 218 byggde Sverige :lol: Men jag skulle tro att dom resonerar om samma sak i Landskrona om Landsverk L-57 och L-58.För att inte glömma ÅKERMAN I ESLÖV.Men timmer och malm är väl fortfarande en viktig exportinkommst :?:Och på tal om fullt lass så berättade morfar en gång om när han körde åt Skellefteå kolaktiebolag med gengas och volvo rundnos med ed motorn att dom brukade backa upp för backarna och sedan vände eftersom backväxeln var lägre växlad en ettan,och den helt enkelt inte orkade på ettan men det var när dom körde med gengas,det blev ju som vi alla vet bättre sen :mrgreen:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Lars-Gunnar » 03 jan 2010, 00:32

Är det ingen som tycker att bilen ser nertryckt ut? Det är ju för sjutton flera tons överlast. Och nog var det "maskinplågeri" att köra med släp. Undrar just hur länge grejorna höll. Kan man misstänka att bilen hade Volvos TD96 på 150 hk och gick som testbil? Om så förklarar det släpet för mig. Vem inbillar sig att 95 Hk skulle räcka. Då måste det väl vara plan väg ända fram.

Anders har någ varit över i Finland där denna typ av lastapparat var mycket vanlig.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav BURTRÄSKARN » 03 jan 2010, 00:48

Lars-Gunnar skrev:Är det ingen som tycker att bilen ser nertryckt ut? Det är ju för sjutton flera tons överlast. Och nog var det "maskinplågeri" att köra med släp. Undrar just hur länge grejorna höll. Kan man misstänka att bilen hade Volvos TD96 på 150 hk och gick som testbil? Om så förklarar det släpet för mig. Vem inbillar sig att 95 Hk skulle räcka. Då måste det väl vara plan väg ända fram.

Anders har någ varit över i Finland där denna typ av lastapparat var mycket vanlig.

Hej Lars-Gunnar och God fortsättning på det nya året.Maskinplågeri var ett nytt uttryck för mig,men jag tror att det handlade om överlevnad,ju större last desto färre resor ,Och bilarna visst stoppade dom för den där lasten :lol: Du ser ju dom än i denna dag, något renoverade men ändå.He jer in`t se fort gjort a najt ut en gammlastbil,som du kan tro,he tag nager generation,skull tro trej eller fyr,eller nanting tocke :mrgreen:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Anders Ason » 03 jan 2010, 22:54

Minns inte var den första bilden i tråden kom från (ska kolla lite) men denna bild är hämtad ut farsans gamla efterlämnade "Ratten", nr 6, 1954. Der är Mauritz Gustavsson och Axel Persson som lastar pappersved på Titanen för Bengtsfors Sulfit AB. Förm. gick bommens fästpunkt att flytta längs med masten för i detta läge ser det ju inte ut som om det går att lyfta några större bördor.

timmertitan.jpg
timmertitan.jpg (70.48 KiB) Visad 25503 gånger

Efter fullt lass sätter de segel ....
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders » 03 jan 2010, 23:41

Anders Ason skrev:[color=#0000FF]Minns inte var den första bilden i tråden kom från

Jag vill minnas att jag har sett samma bild, men att Volvon då har ett kort tvåaxligt släp efter.

För övrigt, är det inte en BeGe-hytt med delad framruta på bilden? :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 04 jan 2010, 01:20

BURTRÄSKARN skrev:
Lars-Gunnar skrev:Är det ingen som tycker att bilen ser nertryckt ut? Det är ju för sjutton flera tons överlast. Och nog var det "maskinplågeri" att köra med släp. Undrar just hur länge grejorna höll. Kan man misstänka att bilen hade Volvos TD96 på 150 hk och gick som testbil? Om så förklarar det släpet för mig. Vem inbillar sig att 95 Hk skulle räcka. Då måste det väl vara plan väg ända fram.

Hej Lars-Gunnar och God fortsättning på det nya året.Maskinplågeri var ett nytt uttryck för mig,men jag tror att det handlade om överlevnad,ju större last desto färre resor ,Och bilarna visst stoppade dom för den där lasten :lol: Du ser ju dom än i denna dag, något renoverade men ändå.He jer in`t se fort gjort a najt ut en gammlastbil,som du kan tro,he tag nager generation,skull tro trej eller fyr,eller nanting tocke :mrgreen:

Tack detsamma och vad härligt att få läsa lite Skelleftebondska. Min mor var från Ersmarksbodan så hon talade bondska men sin mor och far.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 04 jan 2010, 01:27

Anders Ason!

Du pappersved
Jag massaved

Sydspråk kontra Norrländska? Hvilket låter og smager bedst? Norrland hvergang! hahaha

Lars-Gunnar :mrgreen:
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 04 jan 2010, 11:49

Faktum är att bildtexten är exakt den som står i tidningen. Jag funderade också på "pappersved" som jag aldrig hört förut. I Småland sade man massaved.

:)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 05 jan 2010, 00:59

Hur är det, handlade Ratten om både PV:n och lastbilarna? Fanns inte Volvo på Väg 1956?

Lars-Gunnar :?
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 05 jan 2010, 11:00

De gamla "Ratten" innehåller lite av varje, reportage om åkare/åkerier/chaufförer/lastare sk bakåkare, hela Volvos produktion (pv o lv o mil.fordon), påbyggare, återförsäljare, trafikbyråkrati, teknik m m. En mycket trevlig reklamtidning. Visar därför framsidan på det nummer jag tagit skämtbilden från:

ratten854.jpg
ratten854.jpg (119.26 KiB) Visad 25388 gånger

Damen/kunden får uppvägt fem! potatisar på den arrangerade bilden.
Den lasten klarar Duetten av elegant.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 05 jan 2010, 23:57

Anders Ason skrev:De gamla "Ratten" innehåller lite av varje, reportage om åkare/åkerier/chaufförer/lastare sk bakåkare, hela Volvos produktion (pv o lv o mil.fordon), påbyggare, återförsäljare, trafikbyråkrati, teknik m m. En mycket trevlig reklamtidning. Visar därför framsidan på det nummer jag tagit skämtbilden från:

ratten854.jpg

Damen/kunden får uppvägt fem! potatisar på den arrangerade bilden.
Den lasten klarar Duetten av elegant.

Off topic!

Tack Anders!

Ja, vad man saknar PV:n och Duetten. Mina föräldrar köpte 1958 en 5 år begagnad röd PV med delad framruta, sökarljus på förarsidan och delad bakruta. Det var en rökare som hade haft den så tygtaket var mer eller mindre gult. Mor skyrade upp det och det blev som nytt och vilken bil! Alldrig under på 6 år hade den varit på verkstan. Det var bara rundsmörjning, oljebyte, filter och vartannat år tändstiften. Vi hade så många underbara turer i denna bil och vi hälsade på släkten 10 mil bort. 1964 bytte vi till en sprillans ny gul PV med grön instrumentbbelysning. Det var häftigt tyckte jag. Dessa PV:ar skulle knyckla till dagens bilar om man krockade då det var solid plåt i dessa.

Lars-Gunnar :)

Back to topic!
Lars-Gunnar

Inläggav Anders » 06 jan 2010, 00:10

Lars-Gunnar skrev:Dessa PV:ar skulle knyckla till dagens bilar om man krockade då det var solid plåt i dessa.

Läste i ett nummer av Ratten för 15-20 år sen om en karl som fått vattenplaning i en PV på E4;an utanför Linköping i 110 km/h. Bilen voltade och hamnade på taket.
Resultatet: En liten buckla på taket och avskavd lack :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav carlevert » 06 jan 2010, 21:53

Finskregad Sisu med vajerkran, dom verkar ha används längre där än i sverige.
Bild
Mercedes med Ticokran. Mercedes som timmerbil måste vara ovanligt på 60-talet
Bild
carlevert

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack