Dubbla framaxlar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Stellan » 13 nov 2009, 20:13

Att bodbilar går med dubbla framaxlar beror främst på att kranen är så otroligt tung i sig så att de nästan har överlast på framaxeln enbart på grund av kranen...eller att föraren är lite lönnfet :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Lars-Gunnar » 13 nov 2009, 20:30

Jag har sett bilar i ett land i Europa som har en 5-6 ton tung kran monterad längst bak så boggien får ta upp det mesta. Det verkar vara en vedertagen lösning. Det de kan transportera läggs då på flaket där det fördelar vikten till framhjulet.

Jag får i all välmening påminna om att detta är ett forum för veteranbilar så då är det bättre att posta gamla foton än sådana på sprillans nya llastbilar av årgång 2007-09. Länka till objektet istället.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Skusty » 13 nov 2009, 21:27

Lars-Gunnar skrev:Jag får i all välmening påminna om att detta är ett forum för veteranbilar så då är det bättre att posta gamla foton än sådana på sprillans nya llastbilar av årgång 2007-09. Länka till objektet istället.

Lars-Gunnar

Får ursäkta för det då, ville bara visa att bilar med dubbla framaxlar inte är så ovanliga i Sverige, hade tyvär inga bilder på äldre fordon. :)

Får kompensera med denna bild på en 110 Tankbil som jag hittade på Mellis lastbilar.

Bild
Skusty
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 mar 2009, 16:23
Ort: Haninge, Stockholm

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Stellan » 13 nov 2009, 21:38

Jag undrar om inte bilen som står längre upp i backen är samma som på annonsen jag lagt ut lite tidigare i den här tråden. Det ser i alla fall ut som om båda nummerplåtarna börjar på "J"...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Stellan » 14 nov 2009, 23:59

Här är ett par artiklar och en broschyr om dubbla framaxlar och andra påbygda axlar från England. Maybe Nick can tell us more about those self steering axles?

Bild

Bild

Bild

Bild

Titta lite extra på på lastbilen i bakgrunden, en ganska häftig bärgningsbil :)
Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav skandiahamn » 15 nov 2009, 18:13

It was common for operators to add extra axles to their own trucks when the Government increased maximum weights for trucks, when we went from 32t maximum to 38t in 1983 many firms added an extra axle to tandem (2 axle)trailers, some decided it was better to use 'self steer' options, to reduce tyre wear.

If you have a 2 axle rigid truck it is possible to add an axle to allow you to increase the capacity of the truck, but the engine must have enough power for the increased weight. Many operators find this cheaper than buying a new truck.
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Lars-Gunnar » 15 nov 2009, 19:56

Thank you Nick, it sounds right what you say. I have seen poor N86 with 4-axles carry sand and the engine developed 225 hk something. I say poor because i beleive it was wery heavy and tough.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Stellan » 15 nov 2009, 21:31

Ytterligare en fyraxling, med största sannolikhet byggd i Scotland.

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav skandiahamn » 16 nov 2009, 20:08

Skusty skrev: Här har du en rolig bil som används för att köra båtar med, den går vanligtvis med trailer, men man kan hänga på en adapter så den blir som en bodbil. :)


Hi Skusty,

Is the Compass Scania a dragbil, ( I'm not too sure what a bodbil is :? )

PS......It's a great picture, I'll pretend it's a very old truck :wink:

Nick
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Lars-Gunnar » 16 nov 2009, 20:29

Nick!

Here in Sweden we build small houses perhaps 7,0 x 2,6 x 2,5 metres vith flat roof as kan be carryed by trucks (see 2,60 m wide) like the maximum breadth for a truck. This house is called bod and trucks bil as is a Swedish name so togheter it will be bodbil. In these bodar can they as build houses be in for food intage, rest and the foreman has his office into a special room. These bodar can be piled on each other to a high of 3 bodar togheter.

Hope I have explained all right.

Lars-Gunnar :)
Senast redigerad av Lars-Gunnar 16 nov 2009, 20:36, redigerad totalt 1 gång.
Lars-Gunnar
 

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Skusty » 16 nov 2009, 20:36

skandiahamn skrev:
Skusty skrev: Här har du en rolig bil som används för att köra båtar med, den går vanligtvis med trailer, men man kan hänga på en adapter så den blir som en bodbil. :)


Hi Skusty,

Is the Compass Scania a dragbil, ( I'm not too sure what a bodbil is :? )

PS......It's a great picture, I'll pretend it's a very old truck :wink:

Nick
Yes, it's a tractor-trailer. But it can easily be converted into a "Bodbil" by hanging a part of the flatbed on the end. :)

But let's back to the good old stuff, eh.
Skusty
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 mar 2009, 16:23
Ort: Haninge, Stockholm

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Stellan » 16 nov 2009, 23:26

Detta måste vara "good old stuff" tror jag. Har tyvärr ingen årtal på den här broschyren, men jag misstänker att det är någon gång på -70 tal.

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Anders W » 17 nov 2009, 22:35

Stellan skrev:Ytterligare en fyraxling, med största sannolikhet byggd i Scotland.

Bild

/Stellan


Länge sen man såg en Björnkran, sist var nog när jag jobbade åt Kraftbyggarna 94-95.
Vattenfall/Kraftbyggarna hade Björnbyggen som kran eller med fast korg för personal.
Ofta på Faunchassie 4x4.
Tyvärr vet jag inte så mycket om företaget, måste väl försöka få tag i fakta om det.
Intressant är hytten som ser ut att likna en baklastares, den kanske är tillverkad i Skellefteå.

Mvh Anders
Anders W
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 jul 2008, 16:42

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Stellan » 17 nov 2009, 22:44

Jag tror att de byggde mycket på volvodelar, hytten är med största säkerhet samma som BM hade på sin baklastare. Vad gäller den här "bilen" så har jag hört att alla fyraxlade F86:or byggdes i Scotland. Annars så har jag sett några N-vagnar med Björnkran också, en firma i Uddevalla hade en N7 med en lite mindre kran på.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Per Thomson » 18 nov 2009, 00:53

skandiahamn skrev:It was common for operators to add extra axles to their own trucks when the Government increased maximum weights for trucks, when we went from 32t maximum to 38t in 1983 many firms added an extra axle to tandem (2 axle)trailers, some decided it was better to use 'self steer' options, to reduce tyre wear.

If you have a 2 axle rigid truck it is possible to add an axle to allow you to increase the capacity of the truck, but the engine must have enough power for the increased weight. Many operators find this cheaper than buying a new truck.


Hi "skandiahamn" and welcome to this forum!
I must take the opportunity ask about the GB truck regulations from the old days. Now days it's common with semi-trailers but if you look at old truck photos from England it looks like they never used trailer or even semi-trailers. I think it was very hard regulations to use trailers, can you verify this?

I remember I have seen an English Volvo FB88 with trailer in vestGermany at the midle of 60:th. As such a combination was very rare I asked the drivers, yes they were two, why it's so rare with real trailers. If I remember right they told me that the regulations state that they hade to be two drivers of such a combination and the truck has to be equipped with an extra set of brake regulations in front of the passenger seat. That truck operator was specialised on continent transports so that was the reason for this special combination design. Is this anything you have heard about?

_________
Engelsk svensk översättning:
trailer = släpvagn, i dagligt tal släp
semitrailer = påhängsvagn, i dagligt tal trailer
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster