Volvo F 10-12 Köpes

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo F 10-12 Köpes

Inläggav Peter Ohlsson » 25 okt 2009, 20:04

Jag önskar köpa en Volvo F10 eller F12 Kravlistan är: Boggie,sovhytt,krokväxlare eller tipp. och önskas även kran och årsmodell helst inte nyare än 1983-84
Givetvis kan vissa brister accepteras så länge det rör sig om projekt som är besiktnigsredo på någon vecka
Budgeten har jag satt till max 150000kr men givetvis kan ju en pärla göra skäl för en utsträckning av budgeten
Någon som vet nåt? Blocket ger inte mycket i denna kategori.
Peter Ohlsson
Peter Ohlsson

Re: Volvo F 10-12 Köpes

Inläggav Thomas Almen » 25 okt 2009, 22:37

Dom flesta av den modellen har nog rest till det stora Utlandet, tyvärr. Har själv, skammeligen, exporterat 2.
Thomas Almen

Inläggav Peter Ohlsson » 26 okt 2009, 09:38

Ja,tyvärr har du nog rätt.Det är ju helt otroligt att det inte verkar finnas några, dom var ju hur vanliga som helst!
Man får väl fortsätta och leta och hoppas på ett underverk....
Peter Ohlsson

Inläggav Böll » 26 okt 2009, 19:06

Ring Lundqvist trading i GBG,han köper mkt i Finland,han hade förr rätt ofta gamla F-12 ståendes...........031-573650............mkt trevlig typ.. :D
Böll

Inläggav Lars-Gunnar » 26 okt 2009, 22:47

Sök i England men det där är ju ratten på fel sida men delar finns nog.

Joina this forum http://www.trucknetuk.com/phpBB/ and ask for assistance after any firm as hold spare parts or whole schassis.

Ja, det är skamligt att inte Volvos största modeller från 70-80 talet finns men många blev exporterade till de som bättre behövde dem och som hade pengar att betala med. I Holland rullar några mycket fint renoverade FH10:a och 12:or. Vet inte hur men folk verkar ha pengar och i vissa fall är det firmor som renoverat dem.

Sök på Leo Bol fråm Holland och se vad han har i sitt lager.

Prova också att lägga in en liten annons i Trailer och tidningen Land som många lantbrukare läser. De kanske ha någon bakom en lada eller delar som du behöver. Annons kan också sättas in i Västerbottens Kuriren (Umeå, Vindeln, Lycksele, Umeå), Norra Västerbotten (Skellefteå, Boliden och småbyarna omkring), Sundsvalls Tidning och Dagbladet (Sundsvall, Timrå och Söråker), Västernorrlands Allehanda (Örnsköldsviksområdet) och Norrbottens Kuriren (Stora delar av Norrbottens län).

För några år sedan såg jag några bilar som stod och skräpade i Söråker men jag minns inte vad det var för bilar om det var både Scania och Volvo FH.

Ring Åke Jonasson i Söråker på nr. 070-303 55 04. Jag känner honom sedan många år. Han är egen åkare och har en relativt ny FM420. Han kanske vet något. Prova han är trevlig att ha att göra med. Hälsa från Lars-Gunnar Åström och förklara att jag gett dig numret via www.veteranlastbilar.se.

Hör även efter via www.maskinisten.net ett forum för Ångerman grävmaskiner och ting. Med andra ord för maskintokiga. Är med där själv.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Peter Ohlsson » 08 nov 2009, 22:02

Nu är hon min!

I Torsdags kväll (5/11) vid 20 tiden på kvällen satte jag mig framför datorn och som vanligt så började jag med blocket och spanade efter en Volvo enligt mina drömmar och visioner .
Efter en stund hittade jag en som jag sett tidigare men som jag ratat för att det var så långt bort,jag ringde och priset var förhandlingsbart :D
Jag övervägde i en minut och sedan gick jag in på SAS hemsida och hittade en enkel resa Ängelholm-Luleå för 1650kr,bokade direkt och gick upp klockan 04.45 på Fredagmorgonen och tanten (tjej om man frågar henne)körde mig dom 5 milen till flygpltsen och min flight som gick 06.40 .Klockan 0935 var jag i Luleå och blev lite chockad SNÖ! :roll: (jag har aldrig varit högre upp än i Smedjebacken innan)
En trevlig norrlänning som var kompis till säljaren hämtade mig och efter ca 1,5 tim var vi framme i överkalix.Bilen var som på bilderna och jag beslöt mig för att slå till och ägar bytet ägde rum över en kopp,jag blev också tvungen att ställa på och fixa försäkring och betala vägavift :evil:
Körningen:det första jag upptäcker är att det är ett svart hål där en bilstereo borde suttit :cry: Nåväl tänker jag och rullar mot Luleå och den fantastiska butiken "Häcktema"för inköp av en speldosa som jag skruvar dit på parkeringen.....lång näsa...med stödhjul.... :cry: :oops: 24-12 volts konvertern är sönder!
Klockan rullar på och det börjar ju mörkna redan häruppe märker jag vid tvåtiden på eftermiddagen! men jag vill lyckas så jag försöker med Jula också men dom har ingen konverter heller? Jag ger upp och börjar köra och med mitt färska körkort kör jag en 28år gammal lastbil som varit avställd sen augusti i duggregn och nollgradigt och med ett halvljus som en vissen ficklampa,utan stereo ensam i vildmarken utan verktyg om det skulle hända nåt.
Lördag kl11.30 får jag tag i en konverter i Stockholm och sedan går det lättare och jag är hemma i Göstorp Lördag kväll kl 20.00
Förresten,glömde säga att splitväxeln bara funkade på låg så jag kunde bara köra på näst högsta växeln hela vägen!

Länge leve VOLVO
Peter Ohlsson

Inläggav BURTRÄSKARN » 08 nov 2009, 22:13

Det var stongt gjort,du sover nog gott inatt :lol:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Böll » 09 nov 2009, 00:04

Vad för bil blev de,bilder,sen lycka till.... :D
Böll

Inläggav Åkarns Kalle » 09 nov 2009, 01:16

Den här skulle jag tro http://www.blocket.se/overkalix/Lastvax ... m?ca=5&w=3

Grattis till köpet.

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Böll » 09 nov 2009, 12:16

Ojdå,krok och kran,mkt användbar bil..Skulle va trevligt med en liknande,byggd i Södertälje då, :mrgreen:
Böll

Inläggav Anders » 09 nov 2009, 13:18

Böll skrev:Ojdå,krok och kran,mkt användbar bil..Skulle va trevligt med en liknande,byggd i Södertälje då, :mrgreen:

Det blir nog svårt att hitta en F10 byggd i Södertälje :wink: :mrgreen:

Får för övrigt gratulera till köpet! :D
Hur många mil blev det söderöver ungefär totalt?
Visst uppskattar man vägbelysningen i Uppsala och söderöver när man gjort en sådan resa? :mrgreen:

Ser fram emot lite bilder på den framöver :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav S-V L44 » 09 nov 2009, 15:06

Anders skrev
Det blir nog svårt att hitta en F10 byggd i Södertälje

Det finns trots allt F10:or byggda i Södertälje, men inte så "nya".

F.ö. verkar det ha varit en intressant shopping tur för Peter. Bara att önska lycka till.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Peter Ohlsson » 09 nov 2009, 20:10

Ja, det var en intressant tur! 152 mil blev det och man fick liksom känna på bilen ordentligt.
Jodå länken stämmer ,den bilen är det.Jag körde in den i verkstan i gårkväll och ska gå igenom en massa smått och gott så bilder kommer.
så om någon har ett par michelingubbar som ligger å skräpar så är jag sugen :wink:
Det lär nog bli en hel del lampor och bröte som ska monteras
Jag tar tacksamt emot tips om hur den skall customiseras i sann åttiotals anda :mrgreen:

Peter
Peter Ohlsson

Inläggav Lars-Gunnar » 09 nov 2009, 22:17

Stort grattis Peter.

Du ser att det är vi Väster- och Norrbottningar som håller kvar di gamle bilarna meden folk söderöver säljer bort dem så de blir oåtkomliga för oss. Det finns säkert fler i Norrland så det är nog första platsen att söka på om man vill ha napp. Bra att bilen inte stått och rostat i flera år. Hur är skicket på hytten som ju är den svaga länken. Golvet kan vara nära på genomruttet i värsta fall. Smeta på Dinotrol på utsatta ställen i preventivt syfte förutsatt att plåten är rostfri förståss.

Såg jag fel om jag såg något brunt parti bak nederst på hytten. Den skulle ju vara rostfri. Stämde det?

Lars-Gunnar

Inläggav Peter Ohlsson » 09 nov 2009, 23:23

Lars-Gunnar skrev:Stort grattis Peter.

Du ser att det är vi Väster- och Norrbottningar som håller kvar di gamle bilarna meden folk söderöver säljer bort dem så de blir oåtkomliga för oss. Det finns säkert fler i Norrland så det är nog första platsen att söka på om man vill ha napp. Bra att bilen inte stått och rostat i flera år. Hur är skicket på hytten som ju är den svaga länken. Golvet kan vara nära på genomruttet i värsta fall. Smeta på Dinotrol på utsatta ställen i preventivt syfte förutsatt att plåten är rostfri förståss.

Såg jag fel om jag såg något brunt parti bak nederst på hytten. Den skulle ju vara rostfri. Stämde det?

Den är faktiskt helt rostfri undertill men det finns några repor och skav här och där förstås ,den bruna fläcken är en positions lampa :lol:
Jag tänkte ta och tvätta den riktigt noga och sedan ta något typ dinitrol så att man bevarar den in på tretusentalet.... :?:
Peter Ohlsson

Nästa

Återgå till Objekt sökes