Fick i dag ett brev via nätet med lite text och en bild. Bilden är tagen 1924 i Vikingstadstrakten utanför Linköping. Bilden kom från en person vars mamma var kusin till föraren med namn Helmer Solid.
Mitt preliminära svar till brevskrivaren blev då ungefär så här:
"Tursamt nog är bilden tagen så att regnumret syns tydligt, E702 och då brukar det inte vara några problem med att identifiera bilen. Bilens fabrikat står på kylaren men hur jag än vrider och vänder ser jag inte vad det står. Kanske de går bättre att se efter med lupp eller förstoringsglas på originalet?
Bilen verkar vara någon av de senare som tillverkades i det utförandet, för runt det årtal som bilden togs hade luftgummiringarna börjat komma och ca fem år tidigare var det vanligt med kedjedift. I o f s gck de olika konstruktionerna omlott tidsmässigt. Ramflänsarna ligger inåt vilket ex vis Scania började med 1914. Scania var vid den här tiden också högerstyrda.
Tippar att bilen är tillverkad omkring 1910 - 1920 och är importerad. Men vi får se vad det går att komma fram till."
En härlig bil och bild med fullt lass i en genuin kvarnmiljö.
Frågan är då vad det är för fabrikat på bilen och vilken årsmodell? OBS detta är ingen gåta för jag har inte en aning, mer än i funderingarna ovan.