Identifiering

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Identifiering

Inläggav Anders Ason » 04 nov 2009, 00:09

Fick i dag ett brev via nätet med lite text och en bild. Bilden är tagen 1924 i Vikingstadstrakten utanför Linköping. Bilden kom från en person vars mamma var kusin till föraren med namn Helmer Solid.

Mitt preliminära svar till brevskrivaren blev då ungefär så här:
"Tursamt nog är bilden tagen så att regnumret syns tydligt, E702 och då brukar det inte vara några problem med att identifiera bilen. Bilens fabrikat står på kylaren men hur jag än vrider och vänder ser jag inte vad det står. Kanske de går bättre att se efter med lupp eller förstoringsglas på originalet?

Bilen verkar vara någon av de senare som tillverkades i det utförandet, för runt det årtal som bilden togs hade luftgummiringarna börjat komma och ca fem år tidigare var det vanligt med kedjedift. I o f s gck de olika konstruktionerna omlott tidsmässigt. Ramflänsarna ligger inåt vilket ex vis Scania började med 1914. Scania var vid den här tiden också högerstyrda.

Tippar att bilen är tillverkad omkring 1910 - 1920 och är importerad. Men vi får se vad det går att komma fram till."

En härlig bil och bild med fullt lass i en genuin kvarnmiljö.

Frågan är då vad det är för fabrikat på bilen och vilken årsmodell? OBS detta är ingen gåta för jag har inte en aning, mer än i funderingarna ovan.

e702.jpg
e702.jpg (67.14 KiB) Visad 4874 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Identifiering

Inläggav Anders » 04 nov 2009, 00:23

Det här kan nog bli en svår nöt att knäcka.
Fanns ju så otroligt många fabrikat runt den här tiden som är mer eller mindre helt okända idag.
Fast den ser ju ändå hyffsat ny ut på bilden. Kan inte ha varit komfortabelt med massiva ringar längs kullerstensgatorna.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Kjell T » 04 nov 2009, 08:05

Kan det vara REPUBLIC ? Tycker att det finns vissa likheter med bilen på www.vetku.fi
Kjell T

Inläggav Anders Ason » 04 nov 2009, 10:11

Republic är något jag inte stött på tidigare men har nu googlat och där finns en hel del bilder. Mycket likt, men bl a de huvlås som finns på frågebilden har inte dykt upp så frågetecknet kvarstår. Enklast kanske att gå på regnummret?

Skulle denna amerikanska bil ha hittat till Östergötland vid den tiden?

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lulebjörnen » 04 nov 2009, 18:52

1917 förvärvade Republic-fabriken en axeltillverkare som hette Torbensen axle company. Mera känd som Eaton numera.

Den okända lastbilen som ser ut att härstamma från tidigt -20tal har ju mycket riktigt kardandrivning vid en tid där de flesta andra tillverkare fortfarande förlitade sig till kedjedrift.

Det kan kanske vara en ledtråd?
Lulebjörnen

Återgå till Allmänt Veteransnack