Kolvringar Scania-Vabis DS10 motor

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Kolvringar Scania-Vabis DS10 motor

Inläggav gjutarleif » 20 okt 2009, 23:52

Hej.

Jag är en glad "amatörrenoverare" som försöker få lite stuk på en Scania-Vabis L75 S från 1962. Började med motorn. Har demonterat, rengjort, målat, bytt packningar samt låtit ett proffs renovera insprutningspump och spridare. Plockade samman alla delar och varmkörde motorn. Den gick mycket bra med nästan ingen "svartrök" alls. Det blev dessvärre problem och som jag förstått är vanligt på en gammal motor som stått länge (17 år) nämligen vatten och oljeläckage från fodertätningarna mot vevhuset. Har fått tag i nya foder med tätningar som skall monteras.
Nu har jag kontrollerat kolvarna och dess kolvringar. Ringarna är slitna och behöver bytas. Finns det någon på "forumet" som har ringar "liggande" eller som kan ge tips. Finns att köpa hos Scania men satserna kostar mer än vad hela bilen är värd. Ringsatsen har beställningsnummer SCANIA 550064 och innehåller 3+1 ringar. Min motor har 3+2 ringar. Någon som vet om man tagit bort en oljeskrapring och hur rekommenderar ni då vid byte?
Söker dessutom en kopplingslamell, SCANIA beställningsnummer 150700 som ändrats ett antal gånger och sista numret i min reservdelskatalog är 1332619. Tacksam för alla tips.
Har dessutomen en nästan färdigrenoverad L56:a från 1963 som skall besiktas till våren.
Hälsningar gjutarleif.
gjutarleif

Re: Kolvringar Scania-Vabis DS10 motor

Inläggav Kjell T » 21 okt 2009, 09:51

För att vara säker på att du får rätt kolvringar så bör du också mäta bredden. Min erfarenhet från D/DS10 är noll, men D/DS11 finns med minst två olika bredder och de bredare är svårare att få tag på.
En möjlighet med oljeringarna är att bara förnya den övre.
För att förlänga livslängden på motorblock och foder kan tjära användas som rostskydd och tätningsmedel.
Kjell T

Inläggav gjutarleif » 21 okt 2009, 11:13

Hej Kjell T.

Tack för tipsen.
En fundering är om den övre fodertätningen klarar tjära. Fodren som jag demonterade var kraftigt angripna av korrosion/kavitation vid den övre tätningen som dessutom rört sig in i håligheterna.
Kolvringen som jag kontrollerat hade måtten 4,9 mm radiellt=in i kolvringsspåret och 3,0 mm tjock/hög= axiellt. Spelet mot kolvringsspåret axiellt var 0,20 mm (max 0,25 mm enl. verkstadshandboken). Kolvringsgapet kontrollerat i ett nytt foder var 2,45 mm mot tillåtet 0,6-0,8 mm enligt "Scanias bibel". Måtten 4,9 och 2,45 visar att ringen är ganska sliten.
Skall kolla med "Reserven" beträffande de olika breddmåtten som du skrev.

Jag berättar hur det går.

hälsningar/gjutleif.
gjutarleif

Inläggav herrstina- » 24 okt 2009, 21:33

LVD eller någon motorrenoveringsfirma tex. motorrenova i Helsingborg borde kunna skaka fram kolvringar. Övre foderläget ska fräsas och shimsas om det är nämnvärt rostskadat. Tjära är nog en bra ide men var försiktig med tjära på fodrets kontaktyta med vattnet, tjäran minskar värmeavledningen med risk för skärning.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav gjutarleif » 24 okt 2009, 22:46

Hej.
Tack herrstina för tipsen.

Fodrets övre läge är oskadat på samtliga cylindrar. På 6:ans cylinder är övre O-ringskanten på fodrets tätning mot vevhuset rostangripet medan spåren för de undre ringarna verkar OK. Finns det risk att O-ringarna "kränger ur spåren vid montering av fodren? Smörjer man med olja, fett eller något speciellt medel för en enklare/säkrare montering? Foder som täcks av samma cylinderhuvud får gemensamt endast avvika 0,03 mm i höjd över blockplanet. Någon som har erfarenhet, finns det marginal på detta "minimala" mått? Om måttet avviker något kan man slipa in med typ ventilslippasta?

Fick tag i 5 satser Scania original kolvringar av en mycket sympatisk kille, Stefan Gustafsson, från Åland. Skall kontakta firmorna som du tipsade om för sats nr 6.

hälsningar/gjutarleif.
gjutarleif

Inläggav herrstina- » 25 okt 2009, 23:08

Det är viktigt att den översta o-ringen tätar, mellan den övre och mittenringen finns ett skvallerhål där vattnet annars läcker ut. Behövs det kan man göra riktigt rent och "fuska" med packningssilicon av god kvalitet. Den bör nog inte komma från Biltema.
Beroende på var o-ringarna kommer från är det inte säkert att de båda övre är oljebeständiga, därför är diskmedel ett bra smörjmedel när fodret trycks ner.
Om foderläget i blocket är intakt håller delarna normalt så hög precision att inslipning av läget inte behövs men skulle vara problem verkar din ide användbar, bered dig på att det tar en stund. Jag har renoverat åtskilliga motorer av den här typen och aldrig stött på problem med foderhöjden.
Jag vet att det fanns ett paket där man byggde om 10 liters till 11 litersmotorer genom att borra/brotscha upp hålen i blocket och stoppa i större foder. Det kan kanske vara en lösning om o-ringslägena är riktigt dåliga.
Detta är tyvärr före min tid som aktiv kolvhalare men det borde finnas äldre personer med den kunskapen.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav gjutarleif » 25 okt 2009, 23:47

Hej.
Foder och tätningsringar som jag fått tag i är av fabrikat Mahle och på kartongerna står att de är till Scania-Vabis. Den undre tätningsringen låg separat förpackad med uppgift om dimension samt material Viton. Antagligen är de övriga inte oljebeständiga och ditt tips med diskmedel som smörjmedel verkar bra. På min motor är skvallerhålet placerat mellan den undre och mellanringen! Detta borde säkra att tätningen funkar även om kanten för övre ringen är något skadad.
Motorn är en utbytesmotor där blocket är gjutet 1967-11-23 och de nya fodren kontrollmätte jag mot de gamla. Samtliga funktionella mått var lika dock saknades Scanialoggan samt körnslaget för monteringsriktningen framåt.
Blocket verkar vara av 11l utförande med ökad kant för fodrets övre läge i blocket men med vevaxel, vevstake och kolvar av utförande som var till DS 10 motorn. Gjorde en kontrollmätning på några foder före demontering och kunde inte se någon sjunkning. När man säger att fodret sjunkit, hur mycket måste det vara för att man skall få problem/störning? Någon som vet?

hälsningar/gjutleif
gjutarleif

Inläggav herrstina- » 25 okt 2009, 23:59

Jag börjar nog bli gammal, jag var hundra på att skvallerhålet var mellan den övre och mittringen. Jag hade nog gjort rent och lagt en sträng silicon i det övre spåret för att vara på en säkra sidan.

Det är nog inget 11 liters block, hålen är ju olika stora beroende på cyl volymen.

Fodersjunkning är nog en lite dramatiserad term för frätskador i övre foderläget, är det blankt i hela anläggningsytan i foderläget är det inga bekymmer. Är det rostigt ser du det tydligt och då är det fräsning och shimsning som gäller.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav gjutarleif » 26 okt 2009, 11:45

Hej herrstina.

Om du menar cylinderdiameter när du säger "hålen" så tror jag att fodren har samma dimension förutom kanten/kragen mot blocket mellan 10l och 11l motorerna. Om jag kommer ihåg är slaglängden ökad på 11l motorerna med andra ord annan vevaxel. D10 slaglängd 135 mm, D11 slaglängd 145 mm. Rätta mig om jag har fel!!

hälsningar/gjutarleif
gjutarleif

Inläggav Kjell T » 26 okt 2009, 12:17

Gjutarleif har rätt vad beträffar slaglängden på 10 och 11liters motorerna, cylinderdiametern är 127mm, en diam som använts från 1958 ända fram till nutid. I dag är det 127mm eller 130mm som gäller. Så länge sexcylindriga 9-litersmotorn tillverkades hade den en diameter på 115mm, ett mått som levde med ända sedan enhetsmotorn.
Fodrens ytterdiameter har jag inte kollat.
Foderhyllans kondition kan i tvivelaktiga fall kollas med märkfärg av samma sort som brukar användas vid kontroll av kugganliggning mellan pinjong och kronhjul. Vid kontrollen är det lämpligt att ha bort O-ringarna.
Att tjära skulle ha någon praktisk inverkan på värmeavledningen tror jag inte på. Det är topparna och översta delen av cylindrarna som blir varmast.
Wärtsilä behandla förr sina cylinderfoder med någon typ av asfaltlack för att motverka korrossions och kavitationsangrepp. Hur de gör idag vet jag inte, men kan kolla. Eventuella kolvskärningar torde ha andra orsaker.
Tjäran kan om den är lättflytande också fungera som "glidmedel". Silikon hör inte till mina favoritmedel, men det är en smaksak.
Vid monteringen av motor till veteranbil bör man tänka på hur motorn används, ofta med måttlig belastning, och att den helst skall fungera i många, många årtionden framåt. När man monterar ihop en bruksmotor kan det räcka till om den håller ihop något enstaka årtionde.
Kjell T

Återgå till Objekt sökes