Hej.
Jag är en glad "amatörrenoverare" som försöker få lite stuk på en Scania-Vabis L75 S från 1962. Började med motorn. Har demonterat, rengjort, målat, bytt packningar samt låtit ett proffs renovera insprutningspump och spridare. Plockade samman alla delar och varmkörde motorn. Den gick mycket bra med nästan ingen "svartrök" alls. Det blev dessvärre problem och som jag förstått är vanligt på en gammal motor som stått länge (17 år) nämligen vatten och oljeläckage från fodertätningarna mot vevhuset. Har fått tag i nya foder med tätningar som skall monteras.
Nu har jag kontrollerat kolvarna och dess kolvringar. Ringarna är slitna och behöver bytas. Finns det någon på "forumet" som har ringar "liggande" eller som kan ge tips. Finns att köpa hos Scania men satserna kostar mer än vad hela bilen är värd. Ringsatsen har beställningsnummer SCANIA 550064 och innehåller 3+1 ringar. Min motor har 3+2 ringar. Någon som vet om man tagit bort en oljeskrapring och hur rekommenderar ni då vid byte?
Söker dessutom en kopplingslamell, SCANIA beställningsnummer 150700 som ändrats ett antal gånger och sista numret i min reservdelskatalog är 1332619. Tacksam för alla tips.
Har dessutomen en nästan färdigrenoverad L56:a från 1963 som skall besiktas till våren.
Hälsningar gjutarleif.