Volvo F4

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo F4

Inläggav Cliff Ellingsworth » 18 sep 2009, 19:48

För allas info: Efter i många år gått och trånat efter en Volvo, så har jag nu bytt till mig en Volvo F4 från 1977 :D (Min ena Ford Custom fick jag släppa i från mig till en kompis hemma i byn för bytet)

Jag har absolut ingen koll på Volvo F4 och hoppas på lite stöd från mina forumveteraner :mrgreen:

Någon som känner igen lastbilen? Den kommer från Hamntjänst AB i Stenungsund :!:
1.jpg
1.jpg (67.74 KiB) Visad 22140 gånger
Senast redigerad av Cliff Ellingsworth 19 sep 2009, 18:26, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth

Re: Volvo F4

Inläggav Häggblad » 19 sep 2009, 00:22

Jag har skrotat en 78-79 så jag har hytten och en del plock liggande. Jag körde den bara hem, men nog föredrar jag min Ford 0910 framför F4:an. Nu är det väl så att F6 och Ford Custom är mer jämförbara.

När jag skrotade ner bilen som gått 15.000 mil så var flera bladfjädrar brustna mitt i paketen. Jag sparade ett paket som var helt, men det gick sönder (!) när jag kastade om det för hand ute på gården. :) Den var dock rejält rostig efter sin tjänst hos vägverket.

I vissa sitter det perkins, och i de nyare TD40 (satt det i min).

/Magnus
I trafik: Ford 0910 -78, Bakom väggen: L36 -67, N86 -6X, Rundnos 4x4 -4X
Häggblad

Inläggav Cliff Ellingsworth » 19 sep 2009, 18:24

Häggblad skrev:Jag har skrotat en 78-79 så jag har hytten och en del plock liggande. Jag körde den bara hem, men nog föredrar jag min Ford 0910 framför F4:an. Nu är det väl så att F6 och Ford Custom är mer jämförbara.

När jag skrotade ner bilen som gått 15.000 mil så var flera bladfjädrar brustna mitt i paketen. Jag sparade ett paket som var helt, men det gick sönder (!) när jag kastade om det för hand ute på gården. :) Den var dock rejält rostig efter sin tjänst hos vägverket.

I vissa sitter det perkins, och i de nyare TD40 (satt det i min).

/Magnus

Är det en Volvo som du har skrotat? jag håller med dig om Forden, det var just en 0910 som jag bytte med. Som tur är så har jag kvar min första Ford Custom -68 med Focokran, så helt utan Ford är man ju inte :mrgreen:
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth

Inläggav Böll » 20 sep 2009, 11:06

Lilla F4 fanns med Chevrolet th-400 automat,men då fanns de inget parkeringsbroms i lådan,dom låderna är rätt populära då dom e förstärkta,har själv köpt F-4 förr för att komma över lådorna,ja la i ett komplett motorpaket från en F-4 med automat i en Dodge 67 pickup,gick otroligt gott ångrar ofta att ja sålde den...
Böll

Inläggav Lars-Gunnar » 20 sep 2009, 22:46

Grattis till förvärvet Cliff!

En Volvo är alldrig fel och en F4 veteran tror jag inte växer på trän.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Cliff Ellingsworth » 21 sep 2009, 19:47

Lars-Gunnar skrev:Grattis till förvärvet Cliff!

Tack för det,Lars-Gunnar. Det blir nog en spännande vinter i verkstan :mrgreen:
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth

Inläggav Cliff Ellingsworth » 21 sep 2009, 19:49

Böll skrev:Lilla F4 fanns med Chevrolet th-400 automat,men då fanns de inget parkeringsbroms i lådan,dom låderna är rätt populära då dom e förstärkta,har själv köpt F-4 förr för att komma över lådorna,ja la i ett komplett motorpaket från en F-4 med automat i en Dodge 67 pickup,gick otroligt gott ångrar ofta att ja sålde den...

Visst ångrar man ibland att man sålde sina bilar! vilken motor hade du i Dodgen :?:
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth

Inläggav Lars-Gunnar » 21 sep 2009, 21:36

Cliff Ellingsworth skrev:
Lars-Gunnar skrev:Grattis till förvärvet Cliff!

Tack för det,Lars-Gunnar. Det blir nog en spännande vinter i verkstan :mrgreen:

Jo tack, ser fram emot foton och långa berättelser i Garaget här på forumet! Bilen ser ju go ut och i bra skick, åtminstone på avstånd.

Lars-Gunnar :lol: :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav Böll » 23 sep 2009, 15:04

Hade en td-40 i Dodgen,den hade stått i 7 år när ja köpte Volvon ,endast 9000 mil,men vi fick inte igång den,bara surade,sen fick ja tag i ett diesel proffs,han la på hemske batterier och mata på med startgas,han visste va han gjorde,lugn....sen tog de 3 minuter så gick den som en klocka,men va den rök när den börja starta,halva garage området va helt borta i rök............men sen starta den alltid lätt..........
Böll

Inläggav Böll » 23 sep 2009, 21:15

Nåt för dig ,Cliff,står i Skåne,du bor väl där??
http://www.begblocket.se/visa.php?va=43323
Böll

Inläggav Cliff Ellingsworth » 23 sep 2009, 21:47

Böll skrev:Nåt för dig ,Cliff,står i Skåne,du bor väl där??
http://www.begblocket.se/visa.php?va=43323

Tack för att du håller koll åt mig :D jag ringer dom i morgon :wink:
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth

Inläggav Böll » 23 sep 2009, 21:57

Tycker de kul att vi kan hjälpas åt,lycka till :D
Böll

Inläggav Lars-Gunnar » 24 sep 2009, 19:52

En Volvo N86 från 1986 finns där med en extra hytt på flaket. Du som sålde din Böll nu har du chansen att döva eller bli kvitt ditt dåliga samvete! Och låta den bli ditt renoveringsobjekt och visa upp på rallyna. :wink:

Lars-Gunnar

Inläggav Böll » 24 sep 2009, 22:17

Volvo e bra bilar,men Scania 141 ligger mig mkt varmt om hjärtat,de va med en sån dragare ja börja min åkeri karriär,söker ett bra chassie eller en tippbil,är villig att betala lite extra för en fin bil,men de svårt.......... :D
Böll

Inläggav Lars-Gunnar » 25 sep 2009, 21:27

Böll skrev:Volvo e bra bilar,men Scania 141 ligger mig mkt varmt om hjärtat,de va med en sån dragare ja börja min åkeri karriär,söker ett bra chassie eller en tippbil,är villig att betala lite extra för en fin bil,men de svårt.......... :D

Ja, förstår dig. Som det sägs, ränderna går alldrig ur. Man blir "repig" livet igenom. Jag har åkt en del Scania-Vabis på 50-talet då det var en i byn som hade en 2-axlad L60 eller om det var en Regent. Han körde alltid grus och den där bilen hade ett så typiskt ljud som jag kände då jag åkte med. Det lät som den gick på tomgång har jag för mig. Svårt att beskriva det. Han vart Scaniatrogen. Han började att köra åt sin far som hade startat åkeriet mycket troligt med en S-V.

Ja, Volvo och Scania är bra bilar men jag ser att det är fler som diggar Scania än Volvo och jag undrar vad det kan bero på?

Börjar man snacka Volvo i en tråd så kommer som på beställning en kommentar och har en Scania att visa. Så är det överallt har jag sett. Om man börjar snacka Scania kan det dröja innan någon hijackar trädet med en Volvo.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack