Åkarsvängen Södertälje

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Re: Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Per Thomson » 21 sep 2009, 14:10

Äntligen har jag lyckats samla ihop lite bilder men förhoppningsvis kommer fler senare. Klas, kan du bidraga med vad du tycker fattas? Jag såg att du hade en proffsfotograf med dig.

Och Lars-Gunnar, här finns fler fina Titaner och F88:or med.

http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=794
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 21 sep 2009, 21:11

Tack Per för allt arbete du lägger ner till medlemmarnas fromma. Tummen upp!

Har några frågor och påståenden:

1. Bild 34 var ju fin, med Scania-Vabis LB76 tagen bakom gammelsscanian med en liten bit av sjön runtomkring. Härligt.
2. Bild 35: Vad har denna bil för boggielyft? Fabrikat eller hur fungerar den?
3. Bild 38: Dessa "skålar" där handtagen sitter för ju en bakåt till 40-talet. Inte ens den Titan som min far körde hade något liknande.
4. Bild 49: Vem äger denna grandiosa L395 Titan från år?
5. Metropolen var en buss jag åkte en hel del med då jag kom till Stockholm 1964 och blev kvar till 1974. Bussen ser ju tung ut som sjutton och trög men där tar man fel. Stort hjulutslag och kraftig motor gjorde att den hängde med ända till högertrafikomläggningen 1967. Det var mycket buss kan jag tala om.

Sedan det här påfundet med modernt måleri på dörren ser inte vackert ut på en veteranare men den kanske används i daglig körning? Det finns ju de som har något på dörren och då tycker jag att Bilspeditions logga är helt ok samt namnet. Man hade ju så förr, firmanamnet, telefon och hemort samt något mer ev.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Bo Abrahamsson » 21 sep 2009, 22:17

Hej Lars-Gunnar.
Boggielyften är hydralisk den mannövreras med en handdriven pump på golvet till vänster om förarstolen.
Titanen ägs av Billy Hedström i Svennljunga har för mej att det är 1954 års modell.
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson

Inläggav Per Thomson » 22 sep 2009, 08:06

Lars-Gunnar,
skålarna för handtagen på Evensenbilens hytt kommer sig av att handtagen måste fällas in för maxbredden i Norge var 245 cm om jag inte missminner mig och den specialupplaga av BeGe-hytten som det här är var breddad till nästan 250 cm.

Den LB76:a du nämner som syns i bakgrunden (boggielyftsbilden) är Ulf Jönssons. Jag hoppas komma med fler bilder senare bl a på Ulfs bilar.

Beträffande boggielyften så var det nog flera tillverkare som gjorde denna typ. En tänkbar kan vara Zetterbergs i Östervåla. Den fungerar som Bo Abrahamson säger och jag kompletterar med; när man släpper ner hjulen öppnar man en skruvventil försedd med en liten ratt och fjädrarna vid sidan av kolven pressar oljan tillbaks till tanken.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 22 sep 2009, 20:49

Bo Abrahamsson skrev:Hej Lars-Gunnar.
Boggielyften är hydralisk den mannövreras med en handdriven pump på golvet till vänster om förarstolen.
Titanen ägs av Billy Hedström i Svennljunga har för mej att det är 1954 års modell.
Hälsningar Bosse.

Ja, den lyften känner jag igen. Den fanns på Titanen som far körde och jag har många gånger suttit på försrplatsen och kört spaken upp och ner. Inte tror jag man pumpade fullt alla gånger. man kanske hade bakersta hjulparet så pass högt så det inte skulle slå ner i vägbanan vid fjäfringsrörelse neråt vid t.ex. gupp. Vad det var för fabrikat hade jag inte vett eller intresse att ta reda på. Fantastiskt att denna lyft inte bytts ut mot en motordriven. Det blev den på Titanen så det var en knapp som gällde. Ingen muskelträning men å andra sidan så blev den ju ensidig.

Ja, det var en fin Titan. Så vitt jag vet har jag nu sett fyra Titaner och en Titan Turbo (den med gruspåhängsvagn) vid olika rallyn. Den gul/gröna Titan Turbon används den i daglig körning eller har ägaren planer på att rusta upp den eller ha den som den är? Med Burträskarns Titan Turbo har vi två kända. Frågan är vilken motor de har? Är det TD96A (185 hk)eller TD96B (195 hk) för dessa båda bilar? Dessa bilar är min barndoms bilar var från 4 - 15 (åren 1953 och fram till 1964) och då var ju Titanen, Vikingen, Scania-Vabis LB/LBS/LT 75 och 76 med och utan turbo de bilar som rullade efter vägarna i Västerbottens Inland. Mycket nostalgi bygger på de årens upplevelser såsom upplevelser/syner/fantasier/drömmar.

Tror ni inte att jag satt i fars Titan, hållandes ratten och frambringandes de mest barnsliga brummanden/surranden?

Senast redigerad av Lars-Gunnar 22 sep 2009, 21:08, redigerad totalt 1 gång.
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 22 sep 2009, 20:50

Några spruckna rattar såg jag också. Hur tacklar ni det? Anser ni att det inte har så stor betydelse?

Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 23 sep 2009, 16:27

Inte högsta prioritet just nu (spruckna rattar) :mrgreen:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders Ason » 23 sep 2009, 18:07

Per Thomson skrev:Inte högsta prioritet just nu (spruckna rattar) :mrgreen:

Så sitter du åter på handlarens trapp
    du ensamme förare i livet.
    Du sitter där med sprucken ratt
    och tar allt för givet.
    Vad vore livet utan ett Forum
    när nu dörren är stängd.
    Bonden har ju sitt ko-rum
    men du sitter så trängd.
    Tillbaks i bilen du tar ett grepp
    om ratten och tänker på hemmet
    en sprucken ratt du läst om på Internet.

Nils Michelin
    känd poet.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 23 sep 2009, 18:43

Jag hoppas skammens rodnad pryder dina kinder, A-son. Begå våld på en nationalskald...... :wink:
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 23 sep 2009, 19:07

Jag återställer A-sons heder genom att skriva Nils Ferlins härliga dikt från BARNFOTABARN 1933 som det ankommer:

DU HAR TAPPAT DITT ORD

Du har tappat ditt ord och din papperslapp,
du barnfota barn i livet.
Så sitter du åter på handlarns trapp
och gråter så övergivet.

Vad var det för ord - var det långt eller kort,
var det väl eller illa skrivet?
Tänk efter nu - förrn vi föser dej bort,
du barnfotabarn i livet.

Nils Ferlin skriver så underfundigt och trevligt som ingen kan idag. Rimmet är fantastiskt.

Och vad rolig att se att forumet har folk med intellekt för annat än bilar. Jag läser mycket dikter och kände meddetsamma Anders travestering som för övrigt var ett gott försök med lånade ord och egna påkomna.

Lars-Gunnar :D

Back to topic!
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 23 sep 2009, 19:58

Ähumm.. mitt tak är grannens golv, eller var det tvärtom?

Var det inte intressant och lite oväntat med lite folkkultur här?
Men jag är impad över forumdeltagarnas breda kunskaper.
Jag tror visst att den gode Nisse (som jag gillar) åkte lastbil ibland.

:D

(kulturmod off - end)

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 28 sep 2009, 10:04

Nu har bildsidan kompletterats med lite nya bilder som Klas P. (LBS76) här på forumet skickat in, kolla slutet på sidan http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=794 :arrow: :!:

Om någon saknar någon bild som bör vara med så skicka den till mig :arrow: :!:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Kjell T » 28 sep 2009, 11:27

Det var många fina bilder på deltagagande personer och fordon.
Kjell T

Inläggav Lars-Gunnar » 28 sep 2009, 21:37

Flummåleriet på en veteran. Kommentar?

Själv tycker jag att det inte hör till men den bilen kanske rulla i yrkesmässig trafik?

Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 28 sep 2009, 21:48

Hmm ... förstår vad du menar. Det är väl en företeelse som kommit under de senare åren (från Danmark?) och är väl lite influerad av de nya bilarnas krigsmålningar. Själv kan jag inte påminna mig att sådant förekom i Sverige under mina ungdomsår. Så särskilt tidstypiskt är det nog inte, lika lite som stjärnskruv på en 30-talsbil. Det som klart är OK, är den förändring/modernisering som bilen genomgick fram till dess den togs ur yrkesmässig trafik. Efter det bör det väl vara stopp. Inte ens regelverken kräver att bilarna ska moderniseras med vidvinkelspeglar, skydd över köttkvarnshjul o s v .
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang