Startsida  | Evenemangsfoton  | Åkerihistoriska  | Projekt  | Historia  | Blandat  | Objekt  | Ladda ner  | Länkar  | Evenemangskalender 2019
Åkarsvängen 2019
Åkarsvängen 2018
Åkarsvängen 2017
Åkarsvängen 2016
Åkarsvängen 2015
Åkarsvängen 2014
Åkarsvängen 2013
Åkarsvängen 2012
Åkarsvängen 2011
Åkarsvängen 2010
Åkarsvängen 2009
Åkarsvängen 2008
Åkarsvängen 2007
Åkarsvängen 2006
Åkarsvängen 2005
Åkarsvängen 2004
Åkarsvängen 2009

Lördagen 12 september 2009.

Med 145 anmälda ekipage och en trimmad och erfaren rallyorganisation kan det inte bli annat än bra. Rallyt gick genom mycket vackra områden och bitvis också mycket nära Mälaren. En av kontrollerna var i Underås grustag och som de beskriver själva: "Ett av Europas största grustag. Synligt från rymdfärjans bana." Förmodligen helt sant då det var enormt stort. Vill minnas att det är det grustag som i mycket hög grad försörjt Stockholm (Hötorgsgropen bl a) med grus under många år genom pråmtransporter till en kaj på Kungsholmen.

Roligt att det utöver de bilar man kände igen sedan tidigare även fanns de som var där för första gången och även en del långväga.

Som vanligt gjorde speakern Torbjörn Berggren en intressant beskrivning av ekipagen i samband med starten. Vädret var utmärkt, likaså humöret på alla deltagare och funktionärer.

Kluriga frågor klarades av (nåja!) i kontrollerna efter vägen med efterföljande prisutdelning i samband med middagen. Bilder från rallyt finns på flera hemsidor.

Är det verkligen ett helt år till nästa?

Anders Ason
Av bildbenämning framgår vem som är fotograf (med vissa undantag)
Bilder med benämning AND=Anders A:son, KLA=Klas Pettersson, PT=Per Thomson

Bilder får användas för privat bruk. Om bild skall publiseras får bild endast användas i syfte som gagnar åkerihistoriskt intresse och källhänvisning Veteranlastbilar.se/fotograf måste anges.

Per Thomson



AND_0001
AND_0002
AND_0003
AND_0004
 
AND_0005
AND_0006
AND_0007
AND_0008
 
AND_0009
AND_0010
AND_0011
AND_0012
 
AND_0013
AND_0014
AND_0015
AND_0016
 
AND_0017
AND_0018
AND_0019
AND_0020
 
AND_0021
AND_0022
AND_0023
AND_0024
 
AND_0025
AND_0026
AND_0027
AND_0029
 
AND_0030 LT75:a tandemdrift och GF hjul med Trilexfälgar
AND_0031
AND_0032
AND_0033
 
AND_0034
AND_0035
AND_0036
AND_0037 Interiör i specialhytten från BeGe.
 
AND_0038 Hytten är både breddad och förhöjd. Detta var höjden av lyx innan de frambyggda bilarna fanns att tillgå från Scana och Volvo.
AND_0039
AND_0040 Hjälpmotor
PT_0001 Ett fint exemplar av de första bulkbilarna. Tidigare hanterades all cement i 50 kg säckar. Med bulktekniken blåstes cementen med tryckluft upp i lagercisternen.
 
PT_0002 Evensen
PT_0003
PT_0004 Rloland
PT_0005
 
PT_0006 Metropolbussen tillverkades av Scania-Vabis på licens från Mack
PT_0007
PT_0008 Metropolbussen med rak 8:a i aktern
PT_0009
 
PT_0010
PT_0011
PT_0012
PT_0013 Pontus
 
PT_0014
PT_0015
PT_0016
PT_0017
 
PT_0018
PT_0019
PT_0020
PT_0021
 
PT_0022
PT_0023
PT_0024
PT_0025
 
PT_0026
PT_0027
PT_0028 Ulf Jönssons 111:a.
PT_0029
 
PT_0030
PT_0031
PT_0032
PT_0033
 
PT_0034 Äntligen på pallen - glad vinnare hämtar sitt pris.
PT_0035 Visst är GBS loggan tjusig
PT_0036 Rallyt överståndet, återstår bara rapporteringsarbetet.
KLA_0001
 
KLA_0002
KLA_0003
KLA_0004
KLA_0005
 
KLA_0006
KLA_0007
KLA_0008
KLA_0009
 
KLA_0010
KLA_0011
KLA_0012
KLA_0013
 
KLA_0014
KLA_0015
KLA_0016
KLA_0017
 
KLA_0018
KLA_0019
KLA_0020
KLA_0021
 
KLA_0022
KLA_0023
KLA_0024
KLA_0025
 
KLA_0026
KLA_0027
KLA_0028
KLA_0029
 
KLA_0030 Klas Pettersson
KLA_0031 Ulf Jönsson
KLA_0032 Ulf Jönsson
KLA_0033 Ulf Jönsson
 
KLA_0034
KLA_0035
KLA_0036
PT_0037
 
www.veteranlastbilar.se