Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Fredrik Klint skrev:Mycket intressant!
Kul med bilder på udda lastbilar av större modell i Sverige. Någon som vet reg-nr på AEC:n och Internationalen?
admin skrev:Sidan har kompletterats med en ny bild, egentligen en omslagsbild från tidningen MIL 1967 visande en Scania-Vabis LT76 38 S Tridem !!!
Svårt att se att det är tridem dock. 260 hk motor (fanns egentligen inte 67) samt framaxel av krafitgare dimension, se breddade skärmar.
Det syns dock dåligt att det är tridem, tridemaxeln satt monterad efter LT-boggin. Reg nr AC 2049
Bosse Norvinge skickade bilden, Leif Svärd står för uppgifterna. Det aktuella numret av tidningen förtäljer faktiskt inget om den mystiska bilen. Det var ju visst hemlighetsmakeri med experimentbilar men den som är observant måste ändå ha undrat.
http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=765
Lars-Gunnar skrev:Jag har förstorat upp bilderna och ser att den Scania Vabis som står först har reg. AC 5867.
. . .
jag har en tjock bok om Boliden och Rönnskär men den är tyvärr utlånad och är 40 mil hemifrån. Det är 6 olika böcker och tack vare dessa diskussioner kom jag ihåg dem. Hade alldeles glömt bort dom.
Lars-Gunnar
Per Thomson skrev:Tror inte det var någon av dessa bilar som gick till Rönnskärsverken, transporterna mellan Boliden och Rönnskär skedde med järnväg.
Däremot gick dessa bilar till stor del på allmänna vägar men med dispens. Det fanns många gruvor som levererade malmen till det centrala anrikningsverket i Boliden. Jag provade 100-tonnaren själv med fullt lass mellan en närbelägen gruva och Boliden. Det var på allmänn väg. Inget axeltryck fick dock överstiga 8,5 ton.
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster