Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Anders skrev:nej, A8B var en 22,6l bensin V8 avsedd att sitta i strv m/42.
Fast det hade ju blivit en rejäl lastbilsmotor![]()
Anders
Lars-Gunnar skrev:Undrar om inte Volvo får krypa till korset så småningom. Deras motstånd mot V-motorer är obegriplig. Idag är väl inte cylindervolymen hela sanningen. Datan måste väl ha ett finger med?
Man läser ju om i Usa där en åkare har en CAT motor på 450 hk. En dag åker han in till verkstaden där de på elektronisk väg kan öka effekten med 100 hk till totalt 550 hk.
Men det sliter ju på motorn och de gör det på eget ansvar. Även i USA är de stora motortillverkarna mindre pigga på V-motorer.
Frågan är, blir det någon viktbesparning eller blir en V8-motor tyngre än en rak 6:a? Ett vet man ju och det är att motorn blir kortare med följd att motortunneln kan göras kortare. Men i en buss som har liggande motor monterad i chassiet skulle väl en V8:a inte vara så lyckad? Då blir det väl bakmontering?
Lars-Gunnar
Per Thomson skrev:Anders skrev:nej, A8B var en 22,6l bensin V8 avsedd att sitta i strv m/42.
Fast det hade ju blivit en rejäl lastbilsmotor![]()
Anders
Hur långt hade man kommit på en tank bensin, låt säga 100 liter![]()
![]()
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster