VOLVOs motorprogram

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

VOLVOs motorprogram

Inläggav Anders Ason » 20 jul 2009, 12:14

VOLVO kör vidare med sina sexor som bara blir större och större, nu med över 700 hkr. Snart börjar väl motorerna att likna fartygsmotorer i storlek då det ju ändå är cylindervolymen som bl a sätter sina effektbegränsningar. Ett sätt att öka cylindervolymen är ju att öka antalet cylindrar och för att hålla motordimensionerna nere så sätts de ju ofta i V-form. Men inte hos VOLVO! V8, V10, V16 o s v förekommer ju men inte hos VOLVO! Känner någon till om "det varit nära" att VOLVO kommit ut med någon annan motorkonfiguration i historien, för framgången med SCANIAs V8 har väl inte lämnat VOLVO-konstruktörerna god sömn alla nätter?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: VOLVOs motorprogram

Inläggav Anders » 20 jul 2009, 13:31

2 Stycken V8;or har ju volvo redan hunnit med att tillverka A8B på 380hk(strv motor) samt B36;an :D
Har för mig att jag läst någonstans att man först planerade en V8 till det som skulle bli F89;an.


Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: VOLVOs motorprogram

Inläggav Anders Ason » 20 jul 2009, 16:01

Det mest positiva med den lilla bensinåttan var väl ljudet! Körde upp för trafikkort med en bil (Snabbe) försedd med denna motor. Blev med nöd och näppe godkänd då motorn saknade varvtalsregulator (den hade en benägenhet att stanna om det tog emot vid långsam körning).
En annan egenhet denna motor har är att den passar direkt på gamla VOLVO traktorer som då kan få både ett häftigare ljud och vrid. :)

Nej, jag menar stora motorer för stora och tunga bilar :mrgreen:

Stridsvagnsmotor ! Var det inget att sätta i en lastbil?

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: VOLVOs motorprogram

Inläggav Anders » 20 jul 2009, 17:46

nej, A8B var en 22,6l bensin V8 avsedd att sitta i strv m/42.
Fast det hade ju blivit en rejäl lastbilsmotor :mrgreen:


Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: VOLVOs motorprogram

Inläggav Lars-Gunnar » 21 jul 2009, 00:01

Undrar om inte Volvo får krypa till korset så småningom. Deras motstånd mot V-motorer är obegriplig. Idag är väl inte cylindervolymen hela sanningen. Datan måste väl ha ett finger med?
Man läser ju om i Usa där en åkare har en CAT motor på 450 hk. En dag åker han in till verkstaden där de på elektronisk väg kan öka effekten med 100 hk till totalt 550 hk.
Men det sliter ju på motorn och de gör det på eget ansvar. Även i USA är de stora motortillverkarna mindre pigga på V-motorer.

Frågan är, blir det någon viktbesparning eller blir en V8-motor tyngre än en rak 6:a? Ett vet man ju och det är att motorn blir kortare med följd att motortunneln kan göras kortare. Men i en buss som har liggande motor monterad i chassiet skulle väl en V8:a inte vara så lyckad? Då blir det väl bakmontering?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: VOLVOs motorprogram

Inläggav Per Thomson » 21 jul 2009, 09:18

Anders skrev:nej, A8B var en 22,6l bensin V8 avsedd att sitta i strv m/42.
Fast det hade ju blivit en rejäl lastbilsmotor :mrgreen:


Anders

Hur långt hade man kommit på en tank bensin, låt säga 100 liter :?: :lol: :mrgreen:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: VOLVOs motorprogram

Inläggav Per Thomson » 21 jul 2009, 09:33

Lars-Gunnar skrev:Undrar om inte Volvo får krypa till korset så småningom. Deras motstånd mot V-motorer är obegriplig. Idag är väl inte cylindervolymen hela sanningen. Datan måste väl ha ett finger med?
Man läser ju om i Usa där en åkare har en CAT motor på 450 hk. En dag åker han in till verkstaden där de på elektronisk väg kan öka effekten med 100 hk till totalt 550 hk.
Men det sliter ju på motorn och de gör det på eget ansvar. Även i USA är de stora motortillverkarna mindre pigga på V-motorer.

Frågan är, blir det någon viktbesparning eller blir en V8-motor tyngre än en rak 6:a? Ett vet man ju och det är att motorn blir kortare med följd att motortunneln kan göras kortare. Men i en buss som har liggande motor monterad i chassiet skulle väl en V8:a inte vara så lyckad? Då blir det väl bakmontering?

Lars-Gunnar :)


Jag antar att en V-motor är mer kompliserad att tillverka och därmed innebär en större investering i produktionslinan. Att iordningställa ett motorblock för 6 cylinderfoder på en rad jämfört med att fräsningsrobotten skall utföra detta i 2 moment x 4 är säkert mycket mer invecklat. Detta är nog främsta skälet att flera motortillverkare bibehåller raka 6:or.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: VOLVOs motorprogram

Inläggav Anders » 21 jul 2009, 15:17

Per Thomson skrev:
Anders skrev:nej, A8B var en 22,6l bensin V8 avsedd att sitta i strv m/42.
Fast det hade ju blivit en rejäl lastbilsmotor :mrgreen:


Anders

Hur långt hade man kommit på en tank bensin, låt säga 100 liter :?: :lol: :mrgreen:


Har du choken utdragen så kommer man väl ur garaget innan det är dags att spilla i igen :mrgreen:
Volvomotorerna byttes ju senare ut mot 2 stycken Scania 603;or.


[quote=Lars-Gunnar]Datan måste väl ha ett finger med?
Man läser ju om i Usa där en åkare har en CAT motor på 450 hk. En dag åker han in till verkstaden där de på elektronisk väg kan öka effekten med 100 hk till totalt 550 hk.
[/quote]

Det man gör är att man ställer om mängden bränsle som sprutas in, vilket ger den högre effekten. En av fördelarna med common-railteknik är att man kan ställa om insprutningen väldigt enkelt. Om och när det fungerar :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: VOLVOs motorprogram

Inläggav Per Thomson » 22 jul 2009, 11:41

Visserligen nutid men passar bra in i denna motordiskussion. Motorn sitter i en ny Kenworth och är en Caterpillar på 15 liter och med dubbla turboaggregat, 700 hk enligt chauffören. Nu under garantitiden är den dock nedställd till 480 hk om jag upfattade chauffören rätt. Observera "efterbrännkammaren" efter det nedersta turboaggregatet, det är en anordning för att uppfylla Euro 4 klassningen. Se bild på hela ekipaget på http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=1629

IMG_1489.jpg
IMG_1489.jpg (119.33 KiB) Visad 12341 gånger

IMG_1490.jpg
IMG_1490.jpg (111.5 KiB) Visad 12341 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron