Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 02 feb 2024, 20:55

Stenhuggarn skrev:Jo, det skulle ju bli fullt dugligt.

Men det där hålet måste ju haft en funktion. Satt det ett lantbruksdrag med en sprint på baksidan troligen då?

    Jo, hålet är till för ett drag. Men, på den tiden fanns det inte mycket till standard. De drag som fanns till buds var både med låsbar sprint och kula (grövre än 50 mm)
    Draget stack in genom hålet med en grov fjäder som ryckutjämnare och med en stor mutter bakom. Kanske någon här har ett som bara ligger?
    Dess användningsområde begränsas ändock som jag beskrivit. Vill du ha ett riktigt släp bakom, kärra eller vagn, så ring Opus (Fd Svensk Bilprovning) en station med grop och fråga efter kraven. TRP kan också förmedla Dispens mot kostnad.

    Intyg från VOLVO kan man nog glömma.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5617
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 02 feb 2024, 22:35

Nä, det är ju inget jag behöver. Behöver inte draget alls. Var bara den där driften att hålla den nära sitt ursprung. För det där hålet är ju inget ”original” monterat som fanns där när den lämnade Volvo. Har inte sett det på någon annan bil vad jag kan minnas.
Men det känns ju som att det skulle funnits en ryckutjämnare där precis som du skriver. En tidig variant. Frågan är ju om det satt en krok eller lantbruksdrag på den. Kunde ju vara kul att sätta något tidsenligt som använder hålet var min tanke.

Oavsett så uppskattas kunskaperna jag delges här. De är guld värda i min renovering. Bilen hade inte alls varit det den är idag om jag inte startat denna tråden. Så det ska ni alla ha del i. Per, Anders, Kjell * 2, noxcania, Magirus, Bosse, Drängen, herrstina, Malte, baklastarn Bigmanstown, 30Fredrik, Titan65 och alla andra som hjälpt mig göra rätt val igenom renoveringen. En del finns ju inte längre med oss. Står ofta och bara tittar på den då jag har den framme. Är så nöjd med hur den har vaknat från sin slummer. De svarta skärmarna och de nitade lämmarna är exempel på detaljer som blev så jävla bra helt tack vare er. Jag är evigt tacksam.

Ofta tänkt på detta då jag står framför den. Har ju jobbat så mycket med den så kanske svårt för andra att fatta vad bilen betyder för mig. :mrgreen: Men ville bara säga det.

Tack alla!
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 03 feb 2024, 09:32

Tack själv. Ditt projekt och din kreativitet och strävan mot det tidstypiska originalet har gett oss andra stor glädje (ingen säger nog emot).
Hoppas att få se din bil på riktigt någon gång framöver!

(Har en idé, men nämner den inte nu.)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5617
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Drängen » 03 feb 2024, 10:18

Nåt liknande det här skulle väl kunna duga som drag?
7752671555780d5f61f807.jpg
7752671555780d5f61f807.jpg (455.16 KiB) Visad 1040 gånger
Drängen
 
Inlägg: 582
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 03 feb 2024, 18:28

Att sätta på och/eller byta drag är inget man kan göra hur som helst. Det kräver att bilen får genomgå en registreringsbesiktning.
Nu skall du ändå registreringsbesiktiga bilen, så passa på att fixa till draget innan, annars kostar det ytterligare kostnad för en besiktning när så är dags.
Enligt de tre gamla registreringshandlingar som finns för din bil, Y3884, så var bilen utrustad med en krokkoppling.
Det mest vanliga på 1930-, -40- och -50-talet var att lastbilar oftast saknade draganordning helt.
Det näst vanligaste alternativet var att man hade en enklare bygelkoppling för bogsering, men detta tillät inte släpvagnsdragning.
Man kunde också ha s.k. svinsvanskrok, men detta hade man oftast bara fram.
Några exempel på bygelkopplingar

Pärlrallyt 2006 - DSCN1569 - Bygelkoppling på DPY917.jpg
Pärlrallyt 2006 - DSCN1569 - Bygelkoppling på DPY917.jpg (440.08 KiB) Visad 1028 gånger

Pärlrallyt 2006 - DSCN1511 - Bygelkoppling på EXR814.jpg
Pärlrallyt 2006 - DSCN1511 - Bygelkoppling på EXR814.jpg (332.69 KiB) Visad 1028 gånger

För eller en mer "avancerad" släpvagnsdragning hade man antingen en krokkoppling eller kula i en eller annan form. Kula kräver också att släpet har motsvarande anordning för att passa ihop.
Några exempel på krokkopplingar

DSC_0127 - Scania-Vabis 32517 - 1932 - SKY082 - Med Krokkoppling - Börjessons Kristianstad.jpg
DSC_0127 - Scania-Vabis 32517 - 1932 - SKY082 - Med Krokkoppling - Börjessons Kristianstad.jpg (405.76 KiB) Visad 1028 gånger

Pärlrallyt 2006 - DSCN1531 - Krokkoppling på XYP908.jpg
Pärlrallyt 2006 - DSCN1531 - Krokkoppling på XYP908.jpg (325.56 KiB) Visad 1028 gånger

En lite modernare variant av krokkopplingen är den s.k. militärkroken, som jag förmodar tillkom på 50-talet.
Noxcanias avsomnade (?) renoveringsprojekt på sidan 4 viewtopic.php?f=28&t=10972&p=80402&hilit=rumpa#p80402 visar ett sådant exempel. Kroken fanns (eller finns) i ett par olika storlekar.

Anledningen till att du inte sett gamla originalfoton med kopplingar är sannolikt att man inte funnit det intressant att fotografera.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2351
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 03 feb 2024, 19:01

Bra Kjell.
En god idé är att hålla sig till originalet, eller en kopia så lik som möjligt och mena att det alltid har suttit där.

Ett inlägg nedan i debatten:

https://www.youtube.com/watch?v=KT2iDPEp388
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5617
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 03 feb 2024, 19:39

Apropå regskyltar i originalutförande, så är de OK att ha både fram och bak. De kallas då för dekoration. Den nya aktuella måste också förstås finnas.

Om man på veteranlasbilsträffar sätter arrangörsskylten framför regskylten i trafik kan det bli dyra böter. Men trots det är de inte ovanligt.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5617
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 03 feb 2024, 19:41

Håller med.
Militärkrokar (som ses i Noxcanias projekt + denna länk viewtopic.php?f=3&t=4484) kan man köpa för några hundralappar, även nya.
Om man skall leta efter något riktigt gammalt så kör och kolla i någon småbåtshamn efter båtkärror.
Alternativt kolla med Hasselstadsskroten eller Holmsjö Bildemontering.

En uppmärksam bilbesiktningsman skulle nog märka skillnaden på en nyare militärkrok och en gammal genuin krok, så jag skulle satsa på att försöka finna en gammal och säga att den alltid suttit på bilen.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2351
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 03 feb 2024, 20:13

Min uppfattning är helt klar, Stenhuggaren kommer aldrig att bli någon säkerhetsrisk!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5617
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 04 feb 2024, 10:27

Tack för alla intressanta inlägg angående draget! :D

Idag då jag återmonterade de nylackade bakljusfästena så insåg jag att det fanns ytterligare ledtrådar på balkens baksida...

image2 (2).jpeg
image2 (2).jpeg (374.67 KiB) Visad 1003 gånger

image1 (4).jpeg
image1 (4).jpeg (293.95 KiB) Visad 1003 gånger

image0 (9).jpeg
image0 (9).jpeg (285.02 KiB) Visad 1003 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 04 feb 2024, 10:32

Nu vart de nylackade fästena på plats. Dock inte elen då jag inte hade rätt färger till kablarna hemma.

image3 (2).jpeg
image3 (2).jpeg (443.54 KiB) Visad 1002 gånger

image4 (1).jpeg
image4 (1).jpeg (416.32 KiB) Visad 1002 gånger

image5.jpeg
image5.jpeg (413.65 KiB) Visad 1002 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 04 feb 2024, 10:42

Anders Ason skrev:(Hur går det med sidopositionsljusen? De behöver nog inte sitta ute vid flaklinan. Om de inte skulle duga och allt annat är OK så borde det inte bli en ombesiktning.

Jag har sett en annan rundnos som rullar i nutid att den har ett dolt positionsljus under fotsteget. Så antar att jag gör något liknande. Bilen är ungefär sex och en halv meter. Minns inte hur regeln var..? Det jag har nu på den är blinkers fram och bak.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 04 feb 2024, 13:01

Snyggt.

Jag kikade igenom mitt ganska digra bibliotek av Rundnosar som jag har lyckats identifiera (cirka tusen stycken), och fann en ganska dålig bild på en bil från 1940 med krokkoppling.

Volvo LV127 T - 1940 - PUP604 -  Hagström Norrtälje.JPG
Volvo LV127 T - 1940 - PUP604 - Hagström Norrtälje.JPG (421.26 KiB) Visad 996 gånger

En delförstoring av kopplingen

Volvo LV127 T - 1940 - PUP604 - Krok - Hagström Norrtälje - Förstorad Bild.JPG
Volvo LV127 T - 1940 - PUP604 - Krok - Hagström Norrtälje - Förstorad Bild.JPG (398.3 KiB) Visad 996 gånger

Själv hade jag nog försökt kontakta bilägaren för att få mera kött på benen och kanske fått bättre bilder och en redogörelse kring aktuellt drag. Det kan vara en "modern" militär krokkoppling, svårt att se på en bild med usel upplösning.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2351
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Drängen » 04 feb 2024, 14:17

Från början var väl kraven att första sidomarkeringen skulle sitta inom två meter från fronten, nästa inom sex meter från den första. I princip skulle du kunna klara dig med en per sida :wink:
Drängen
 
Inlägg: 582
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 05 feb 2024, 08:09

Rätt säker på att jag sett den bilen (eller en med samma färgsättning + gengas) på youtube. Men hittar den inte nu. Men jag känner nog att jag får släppa det här med draget. Känns som att det är så mycket som måste fixas redan som det är. Så får jag ha lite koll över tid. Hade ju varit roligt att få montera något som var nära det som suttit där. Detaljerna på baksidan säger ju en hel del om ungefär hur det måste varit konstruerat. Tack för att du tog dig tid och kommer ha lite koll på den detaljen mera framöver. Kan ju sitta kvar på gamla traktorsläp osv som varit lastbilar en gång i tiden.

Vad gäller sidomarkeringen så låter ju det du säger där Drängen riktigt bra. Stämmer också med vad jag ser på andra liknande bilar som går i trafik nu. Två meter borde jag uppfylla om jag sätter det under fotsteget. Skall kolla det. Tack!
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron