Gamla bilar av olika fabrikat

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Gamla bilar av olika fabrikat

Inläggav Lars-Gunnar » 26 jan 2008, 05:52

Här kommer några riktigt gamla foton och liter mindre gamla. Tidsperiod är från 1931 och framåt.

Foto 1
Bild

Foto 2
Bild

Foto 3
Bild

Foto 4
Bild

Foto 5
Bild

Foto 6
Bild

Foto 7
Bild

Vad kan det vara för hyttfabrikat på bilen bild nr 6?
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 26 jan 2008, 14:41

Hej Lars-Gunnar,
trevliga bilder!
Men texten som finns i bilderna antar jag att du inte har någon skuld till, särkilt inte texten till sista bilden, bild 7, Scania eller Volvo :oops:

Sedan texten till bild 5, lossar de verkligen veden från järnväg, var det inte mer troligt att man lastade veden till järnvägsvagn? Fanns det skogsindustrier som inte hade spåranslutning? Eller var det bara interntransport på fabriksområdet för att få veden till upplag. Ofattbart hur det kunde gå till. Är det någon som vet mer :?:

Bild 4, boggi bilden. Det fanns ju något som hette P-boggi under krigsåren, är det någon som kan beskriva vad det var :?:

Fler av bilderna visar verkligen hur primitivt materialhantering och transporter bedrevs i industrialismens mest expansiva tidsskede. Mycket intressanta bilder. Vilken är källan till dessa bilder?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 26 jan 2008, 15:54

Tack Anders!

Ja, jag är grön. Jag har bara skrivit av texten från fotona. Jadå, det fanns järnvägspår vid denna plats då gamla Järnvägsstationen låg längre nedåt utaom bild. De förlängde sedan spåret så det gick till en stålgrossist. Om du tittar noga så ser du att det är vagnar på längden och lastbilar på tvären.
Det kan ju i och för sig vara svårt att se om de lastar på eller av. Det var ju under kriget så man eldade väl med ved här som i Stockholm. Bilden med båten och bärgningsbilen kan man ju ifrågasätta men man kan ju fundera på varför man har en vajer kopplad till båten. Ser man på bilden syns det ju att fören kommit ur vattnat. Dat var ju vinter och mindre friktion.

Ja, jag är osäker vad det är för märka på bild 7. Jag har förstorat upp bilden och det lutar åt att det är en Volvo.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 26 jan 2008, 16:41

Ska försöka få in bilderna efter farsgubben, där finns en tydlig p-boggie, samt även en bild där medar satts fast i hjulet. Till p-boggien använde man helt enkelt personbilsdäck. Vet inte om det sattes på en boggie på enkelbilar, för att klara belastningen bättre.
Thomas Almen

Inläggav Åkarns Kalle » 26 jan 2008, 17:02

Hej Lars-Gunnar du har ingen bild från mejeri i Sundsvall ?

är intresserad av bilder och info om Åkaren Tord Persson som hade mjölkbil på Ljustorp på kruktiden och sedan också godslinje på Ljustorp
Tord dog ju på järnvägsstation i Timrå runt 1984 då han lastade bilen med
kalk från en järnvägsvagn och höjde kran så den tog i ledningen han visste inte att strömmen var på känner till Tord Persson?
han köte första bilen 1958 av Almer bergkvist som sedan köde åt SMC
all info och bilder om dom intrsant
mvh Åkarns Kalle
Åkarns Kalle

Inläggav Fredrik Klint » 26 jan 2008, 21:07

Mycket trevliga bilder!
Min favorit var nummer 7... Du kan inte scanna den "jättestor" och maila?
fredrik.h.klint@bredband.netTABORT (för att undvika spam, ta bort "TABORT")
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Lars-Gunnar » 26 jan 2008, 22:51

Thomas Almèn skrev:Ska försöka få in bilderna efter farsgubben, där finns en tydlig p-boggie, samt även en bild där medar satts fast i hjulet. Till p-boggien använde man helt enkelt personbilsdäck. Vet inte om det sattes på en boggie på enkelbilar, för att klara belastningen bättre.

Du har rätt Thomas!¨

P-boggien

Under kriget byggde man om 2-axliga lastbilar med konventionella kraftiga däck till en 3-axlig variant som kunde utnyttja personbilsdäck från avregistrerade bilar som i brist på bensin stod oanvända. Bilen som vi ser med singelmontage bak har säkerligen fått ramen förlängd. Meningen var väl att den skulle ha pardäck men det kanske var brist på sådana.

Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 27 jan 2008, 01:35

Fredrik Klint skrev:Mycket trevliga bilder!
Min favorit var nummer 7... Du kan inte scanna den "jättestor" och maila?
fredrik.h.klint@bredband.netTABORT (för att undvika spam, ta bort "TABORT")

E-mail sänt!

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 27 jan 2008, 02:18

Åkarns Kalle skrev:Hej Lars-Gunnar du har ingen bild från mejeri i Sundsvall ?

Är intresserad av bilder och info om Åkaren Tord Persson som hade mjölkbil på Ljustorp på kruktiden och sedan också godslinje på Ljustorp
Tord dog ju på järnvägsstation i Timrå runt 1984 då han lastade bilen med
kalk från en järnvägsvagn och höjde kran så den tog i ledningen han visste inte att strömmen var på känner till Tord Persson?
han köte första bilen 1958 av Almer bergkvist som sedan köde åt SMC
all info och bilder om dom intrsant
mvh Åkarns Kalle

Mejeriet är inte kvar längre. Jag har ett vagt minne av att jag läst om denna hemska olycka för länge sedan. Jag har bara bott i Sundsvall sedan 1974 och har ingenting med åkerinäringen att göra. Jag känner en Bergkvist som var enbilsåkare men jag kan inte komma på vad han hette. Jag kom ihontakt med honom via min mnor som kände hans fru.

Har skrivit till Sundsvallstidningens arkiv. Deras hemsida är http://www.st.nu

Har du reportaget från då det kom i tidningen? jag skall se om jag kan hjälpa dig med foton.

Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 27 jan 2008, 16:08

Nu kanske min sambo fått till bilderna från farsgubbens tid.
Bild
Bild
Att det ska vara så svårt att få till det hela :cry:
Äntligen!
Här ser man ju skillnaden mellan fram- och bakdäck. Det andra ekipaget verkar spännande på halka :?För den ständigt återkommande hyttdebatten; skulle tro att det sitter en Brunflo-hytt på mjölkbilen. Är trailern också en Volvo?. Verkar vara en kronbil i alla fall.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 27 jan 2008, 20:45

Trevliga bilder! Tack för att du visar dem.
Ovanligt se en boggie-rundnos. Den som ägde denna var säkert ensam på 20 mils omkrets att ha en så stor bil.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 27 jan 2008, 22:31

Fina bilder Tomas!
Men det skulle vara intressant att veta hur man (bysmede?) byggde om 2-axliga bilar till 2-axliga? Det krävdes ju ändå någon form av lastbalansering mellan drivaxel och löpaxel :!: :?:

Sedan, var hjulen av så stor dimesion på äldre personbilar att de kunde passa till en lastbil. Misstänker att däcken på "boggi"-bildens bil normalt är dimension 8,25" - det syns att löpaxelns däck är mindre, kanske 7" någonting. Så stora däck fanns väl inte på personbilar :?: Misstänker att äldre mindre lastbilar som var avställda också fick bidra med med hjul.

Vore intressant att få fram mer dokumentation om p-boggin, alla som har kontakt med någon som var med på den tiden, passa på att få reda på så mycket som möjligt innan det är för sent.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 27 jan 2008, 22:57

admin skrev:Fina bilder Tomas!
Men det skulle vara intressant att veta hur man (bysmede?) byggde om 2-axliga bilar till 2-axliga? Det krävdes ju ändå någon form av lastbalansering mellan drivaxel och löpaxel :!: :?:

Sedan, var hjulen av så stor dimesion på äldre personbilar att de kunde passa till en lastbil. Misstänker att däcken på "boggi"-bildens bil normalt är dimension 8,25" - det syns att löpaxelns däck är mindre, kanske 7" någonting. Så stora däck fanns väl inte på personbilar :?: Misstänker att äldre mindre lastbilar som var avställda också fick bidra med med hjul.

Vore intressant att få fram mer dokumentation om p-boggin, alla som har kontakt med någon som var med på den tiden, passa på att få reda på så mycket som möjligt innan det är för sent.

Ja det stämmer säkert om man tänker på äldre och tidigare Volvolastbilar t.ex. de hade ju inte jättestora däck precis.

I en av Volvos böcker står att Volvo och andra importörer och tillverkare hade en överenskommelse att till varje pris hålla deras resp. märken igång vilket resulterade i P-boggien.

Jag tänker att många lokala verkstäder med duktigt yrkesfolk var behjälpliga. Det kanske fanns färdiga satser att rekvirera från fabril såsom ramdelar, förenklad boggieaxel och andra delar. Kanske andra detaljer måste tillverkas av smeden: Sådana var ju erkänt duktiga på den tid det bagav sig.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 27 jan 2008, 23:06

Däckdim. grunnade jag också på, antar att det kanske fanns fler utföranden, det kanske ändrades efter tillgången på däck?. Men helt klart hittade man på lösningar, bara att använda medar istället för däck, tur att inte klimatförändringarna hade kommit så långt :wink:
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 27 jan 2008, 23:18

Det där med medar är intressant, så sent som när jag tog trafikkort fanns det bland regler om högsta tillåten hastighet för olika fordonskombinationer med ett alternativ för släp på medar, tror att det var 20 km/t. Högsta lastighet för lastbil utan släp var 60 km/t.

Minns också att jag såg pappas rundnos (se min historia där jag som treåring sitter på motorhuven) komma bogserandes en grävmaskin som släp med låsta larver som medar. Vet inte om det var bättre förr :wink:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack