Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.
Jodå sådana har funnits men på den tiden var det vanligast med bil o släp. Dragbil med trailer fick bara vara 15 m på den tiden medan bil + släp fick vara 18 m, alltså regler i västTyskland med kringliggande länder. Det var en åkare från södra Norrland som byggde upp ett trailerekipage på 18 m men han fick bittert konstatera att det blev bara en resa till Belgien. Ekipaget finns med på den här sidan http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=708
Den vill jag ha ... men så var det nåra snåla åkare som kom på att dom sparade en tusenlapp eller två i skatt om de nöjde sig med 2-axlade bilar och istället tog 3-axliga släp så de blev vanligare.
Suveränt! Har tomten fått problem med bakljuset? Och visst är det väl en Mercedesdragare tomten har fått. Materialismen hade utvecklats, nu måste det till en hel trailer för att få plats med alla klappar.
Nej Per, jag tror han skyfflar sand under drivhjulet. Det var axelkonfigurationen "dubbla styrande framaxlar" och inte lyftbar puscher på den tiden. Dåligt tryck på bakaxeln. Smart att inte använda 4x2 i alla fall. Tanken var väl att han skulle kunna dela ut klapparna både i norr och runt ekvatorn.